Hoi allemaal,
Ik loop tegen een probleem aan met mijn Homey Pro (2023) en een Shelly Wave Shutter module. Ben overigens sinds een paar weken met Homey Pro bezig en modules.
Wat er gebeurt:
-
Bij het toevoegen van de Shelly komt deze telkens als “Unknown node” terug.
-
Tijdens het pairen krijg ik de melding TRANSMIT_COMPLETE_FAIL_PHY.
-
Ik heb alle “unknown nodes” al succesvol verwijderd.
-
Homey Pro volledig stroomloos gemaakt (20 min. PTP), ook de module apart van stroom gehaald.
-
Shelly meerdere keren via exclusion verwijderd en een factory reset gedaan.
-
Ook vlak naast de Homey geprobeerd te pairen → zelfde resultaat.
-
Heb ook Shelly Wave 1PM Z-Wave module geprobeerd maar ook deze blijft dus steeds als “Unknown” verschijnen.
Vraag:
-
Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
-
Betekent FAIL_PHY dat de Homey Pro Z-Wave chip defect kan zijn, of kan dit puur aan de Shelly liggen?
-
Tips hoe ik dit het beste kan testen en/of oplossen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Hoe ver verwijderd van Homey zijn je Shelly-apparaten tijdens het koppelen?
Volgens dit Knowledge Base-artikel, dien je Z-Wave-apparaten dicht bij Homey te koppelen, vanwege het beperkte bereik tijdens het koppelen.
Eventueel kun je een Z-Wave netwerk reset proberen op je Homey (dan dien je wel weer alle Z-Wave-apparaten te koppelen).
1 Like
Soms werkt het (beter) als je ze unsecure koppelt, met pin 00000
Heb je ook andere z-wave apparaten aan Homey gekoppeld?
- Zo ja, controleer of je “chatty” apparaten hebt, zet ze tijdelijk uit en/of verminder het aantal events dat ze versturen.
- Zo nee, dan is testen met een ander z-wave apparaat de enige manier om te ontdekken of het aan Homey of aan Shelly ligt.
Z-wave errors:
https://support.homey.app/hc/en-us/articles/10225734620188-Common-Z-Wave-error-messages
Alle z-wave artikelen:
https://support.homey.app/hc/en-us/search?utf8=%E2%9C%93&query=z-wave
Dankjewel, ik heb de Homey Pro zo’n 30 cm naast gelegd voor het pairen en dat werkte helaas ook niet.
Z-Wave reset zou ik echt pas willen doen als het niet anders kan. Ik heb al zo’n 25 werkende modules dus zou beetje zuur zijn om die allemaal weer te moeten pairen.