Screens and curtains don't work with HA and MQTT?

Hi there,

Anyone that has experience using curtains or screens with Home Assistant, via MQTT?

I have four Forest Z-Wave curtains and five screens (Fibaro Roller Shutter 3), which work perfectly with Homey. Now I wanted a nice 3D floorplan dashboard, so I made that in Home Assistant. All devices are connected with MQTT and 99% works fine. Only the curtains and screens don’t fully work. With the slider that HA uses voor these entities (cover) I can open them all (0) but I can’t set any other position or close them (100). They don’t respond at all. Of course, via Homey they respond immediately.

Any suggestions?

Attached I have the MQTT data, but I’m not an expert. I do see a difference in values (0-100 and 0-1) but that might be nothing.

D.m.v. MQTT explorer kun je “live” monitoren en zo misschien iets ontdekken

Thanks. Zojuist gedaan maar bij ‘set’ komt geen enkel getal door. Heel vreemd.

Edit: het blijkt dat de eerste actie altijd doorkomt. Of dat nu open of sluiten is. Daarna komt er geen enkel getal meer door bij het veranderen van de slider. Pas nadat in Homey het gordijn bediend is, kan er weer eenmaal via HA bediend worden.

Als ik zelf een pakket publiceer met “homie/homey/gordijn-erker/windowcoverings-set/set” en payload ‘0-100’ werkt het wel. Iemand die misschien weet hoe ik hiermee verder moet?

Ik heb er geen verstand van maar waag toch een gokje.
Is het niet zo dat waarde 0 betekend helemaal dicht en waarde1 helemaal open, dat je dan bv 0,5 moet gebruiken voor half open en 0,75 voor 3/4 open.
En dat hij dus niks doet met waardes van 0 t/m 100?
(Ik doe zelf weinig met mqtt dus niet boos worden als ik er helemaal naast zit.) :wink:

Haha, thanks.

Zou kunnen maar aangezien er wel gereageerd wordt als ik via MQTT publiceer met waarden als 15 of 63 zal dat het niet zijn. Er is een reden waarom de waarden niet gepubliceerd worden, maar welke…

Toch is het vreemd. Homey vertaald 100% gewoonlijk naar 1

Heb het probleem niet gevonden, maar zelf nu een template voor Mqtt covers aangemaakt met de juiste publish data. Dat werkt. Is een omweg maar voor nu een prima oplossing.

1 Like

Hoi @Martijn_C
Ik heb dus exact hetzelfde probleem.
Hoe heb je die mqtt template gemaakt als ik vragen mag?