Schakelen via bedraad netwerk

Hoi ik heb weer een vraagje. Ik heb op grote afstand van mijn woning een cat 7 netwerkkabel liggen en een 220 v punt.

Nu ben ik op zoek naar een schakel methode waarmee ik “bedraad” op deze afstand kan schakelen. Zigbee enz… Is de afstand te groot voor. En te “onzeker”.
Wat ik wil schakelen zou het beste met een relais vorm mogen want ik heb het over verschillende voltages. (24v 48v en 220v)
Iemand enig idee of deze opties bestaan? Uiteraard werkend met een homey pro.

Ik krijg het zo niet gevonden namelijk.

Begrijp ik het goed dat de UTP-kabel van de woning tot punt X loopt, en hoeveel meter is dit?
Je kan een PoE-switch gebruiken aan beide uiteinden van de kabel, deze kan je dan eventueel met de Homey in je woning bedienen.

De maximale lengte voor Ethernet is officieel 100 meter. Voor 500 meter heb je repeaters of extenders nodig. Overweeg PoE extenders die speciaal ontworpen zijn voor lange afstanden.

1 Like

Hoi Ruud, de afstanden zijn 68m , 80m en 47m
Poe switch? Heb je een voorbeeldje voor me?

Wat ik tegenkom zijn namelijk alleen gezegd maar “netwerk verdeelstations”… Met poE, of ik zoek niet op de juiste manier …

Welkom op het forum

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Oeps

Zal er op letten…

met een POE-switch kan je een spanning laten lopen, of via een PoE-injector iets aan en uitschakelen aan de andere kant van de kabel., het aan en uit schakelen kan je met je Homey Pro doen.

Je beschrijft niet wat je wilt schakelen PoE gaat om lage vermogens, bij een dergelijke oplossing zul je altijd met een klein relais moeten werken en aan het ˵einde˶ van de UTP-kabel en een voeding beschikbaar moeten hebben om het uiteindelijke ˵werk˶ te doen. Wellicht zou je ook met WiFi iets kunnen bereiken, met eventueel een gerichte antenne en een WiFi-schakelaar.

Thnx Ruurd! Ik wil aan het einde ongeveer 300w aan ir lampen en gewone lampen kunnen schakelen. Wifi heb ik overwogen, maar in het bos is dat minder handig. Ik heb daar inderdaad een utp kabel en een geaarde 220v liggen.

Als je daar UTP en 220 hebt heen gebracht kun je daar gewoon een kleine switch/acces point combinatie ophangen. (de afstanden die je noemt zijn ruim binnen de gestelde limieten. (bv TP-Link Archer AX12 WiFi 6 Router gewoon als voorbeeld ) en de wan dan niet gebruiken puur in stellen als AP mode + 3 poorten switch) goedkoper kan ook en duurder :slight_smile:

Daarna zou ik kijken naar een wifi of ethernet relais bijvoorbeeld de shelly modules (ook door homey te bedienen), ze schakelen off 220 of eigenspaning (poteniaal vrij) https://www.robbshop.nl/shelly-pro-2-wifi-relais-schakelaar
Je kunt ook voor goedkoper gaan maar dan val je in tuya cq andere platvorm van echte chinese afkomst (daar blijf ik liever van af bij 220)

Succes met je zoek tocht.

1 Like

Zou moeten werken maar in een dicht bos met veel natte bomen?

Lage dennen idd. Wifi is met regen 5% van zijn bereik en met droog weer rond de 60… Vandaar die onbetrouwbaarheid.

Ethernet relais … Nog niet eerder op gezocht …

Thnx voor je tip, ik ga die shell eens bestuderen

Zonder wifi zou het mooiste zijn…

Ik bedoel dus je brengt Wifi het bos in, niet vanaf je huis maar aan het einde van je gelegde UTP kabel in je “bos”.
Daarna de laatste meters of Wifi of vaste ethernet naar je (wifi) schakelaars/relais.
Via Ethernet deze shelly : https://www.robbshop.nl/shelly-pro-em-50
Met wifi op die laaste 50 meter word het wel goedkoper dan op basis van ehternet : Wifi module Shelly Plus 1PM Kopen? | We ❤️ Smart! | ROBBshop

Tphlink heeft leuke deco setjes: 2 ‘schotels’ die je met een utp kabel linkt. Beide zitten dan op hetzelfde wifi netwerk. 1 schotel kun je dan tegelijkertijd verbinden met een ethernet netwerk voor je internet en ook een Homey met ethernet.

Aan de ander kant dan idd smart wifi spul koppelen en die kun je dan bedienen…

Is de Shelly Pro niet een oplossing voor je? Daarmee kan je via het bedrade netwerk hele groepen schakelen, ze hebben ook een variant met 2, 3 en 4 groepen.

Volgens de app in de Homey App Store is er ondersteuning voor deze apparaten.

1 Like

Thnx Ik denk dat ik de juiste richting heb gevonden. Idd deze past het beste. Ik heb hem besteld en ben benieuwd hoe het werkt, ik laat het hier weten. Heb jij ervaring met deze?

En dan maar hopen dat de bliksem niet inslaat. Voor het mooie zou je, denk ik, glasvezel moeten leggen.

Now that’s SMART :wink: