Schakelaar verlichten background led

Ik heb een touch schakelaar gemonteerd op een glazen raampje. Dit raampje zit gemonteerd op de inbouwdoos.
Nu wil ik in de inbouw doos een led installeren zodat bij donker de rand van het glas wordt verlicht waarop de schakelaar is geplaatst.

Iemand een idee voor een toepasbare led. Laag energie verbruik en geen warmte ontwikkeling.

Of een bestaand product te modden .

Dank voor eventuele ideeën.

Als dit een laagspannings gelijkstroom (minder dan 30VDC) project is, kan je hiervoor een willekeurige LED met voorschakel weerstand voor gebruiken, alle LEDs zijn laag in energie verbruik.

Als dit voor een 230VAC toepassing is, is mijn advies, afblijven, levensgevaarlijk, gebruik iets wat al bestaat, dit is niet voor hobby toepassing.

2 Likes

En voor een led heb je gelijkspanning nodig.
En met led bedoel ik dus zoiets als dit:

1 Like

Een aantal leveranciers heeft gewoon LED verlichting achter het touch panneel. Welke vanuit Homey configureerbaar is. De MCO home Rolluik schakelaar op de slaapkamer is verder gedimd dan op kantoor en de badkamer. Dit zijn z-wave shutters maar er zijn meer merken.

Klopt dat er schakelaars zijn met verlichting heb hier ook enkele fibaro walli dimmers.

Waar ik het voor wil inzetten, heb de wallmote quad touch schakelaar gemonteerd op een klazen paneeltje. Met deze schakelaar kan ik meerdere zones schakelen.
Helaas is deze niet verlicht, geeft wel licht bij aanraken.

Door een lichtbron te installeren in de inbouwdoos kan ik het raampje waarop de wallmote is geplakt laten oplichten wat ideaal is in het donker.

Nu kan ik een fibaro walli demonteren en modden maar is een dure oplossing :grinning:

Wordt het toch zelf iets ontwerpen, ook leuk om te doen natuurlijk, mini led trafo en losse led met voorschakel weerstand bijv.

Dank voor de tips en meedenken.

Gr

Stop gewoon zoiets of iets vergelijkbaars ergens achter in de lasdoos, ik ben er niet kapot van ivm hitte en evt brand maargoed.

https://www.amazon.nl/Gebildet-metalen-indicatielampje-waterdichte-signaallamp/dp/B08LDDS59D/ref=mp_s_a_1_3?crid=A796W9QPC83Q&keywords=230v+led&qid=1708022585&sprefix=230v+led%2Caps%2C106&sr=8-3

Goed idee dit kan best de oplossing zijn.
Eventueel eerst testen mbt warmte ontwikkeling.

Ben er uit, het gaat een groter project worden.
Ga bij de bekende elektronica boer in het verre oosten led pixel ringen bestellen, zijn er van klein tot groot en kun je per led adresseren.

Hierbij een sp110E controller, die kan je koppelen met de hue, rest enkel nog een mini usb voeding, maar dat is geen probleem.

Als dit goed passend is te maken, ga mijn wcd en enkele schakelaars voorzien van glazen inbouw raampjes. Dan kan ik per unit de kleur en sterkte gaan instellen.