Goede RGBW inbouw LED spots, 240V, en welke aansturing

We gaan de badkamer verbouwen, en daarbij komt er een verlaagd plafond met LED spots.

Nu wil ik graag daar RGBW spots van maken.
Welke kan ik het beste nemen, en welke muur aansturing daarvoor?
En dan ook nog een Zwave of Zigbee aansturing er naast.

Wie kan me adviseren over de aan te schaffen hardware?
Het moet vlekkeloos werken, vooral de muur aansturing.

GU10 spots van bijvoorbeeld hue zou een optie kunnen zijn

Wat bedoel je met “muur aansturing” ?

Voor de mensen die geen toegang hebben tot homey of hue app, moeten de lampen ook kunnen aan of uit doen, en van kleur veranderen.

Ik weet niet welke schakelaar daar goed voor geschikt is.

Mensen hoeven toch geen toegang te hebben tot hue of homey om op een schakelaar te kunnen drukken?

Als je een schakelaar plaatst die verbonden is met homey en jij creëert daar wat leuke flows mee dan kunnen de mensen middels de schakelaars in de muur de lichten bedienen.

Fibaro heeft modules die je achter de schakelaar in de inbouwdoos kan plaatsen (mits je 50mm diepe dozen hebt als ik me niet vergis)

In een badkamer zou ik sowieso niet afhankelijk willen zijn van een telefoon. Vaak genoeg ben ik daar zonder telefoon. Super onhandig om het licht op die manier aan te moeten zetten.

Op E-bay kan je goedkope Aqara schakelaren kopen zoals deze:


(of dubbele)
Super handig met een batterijtje kan je ze overal plakken, en als het goed is gaan ze langer dan een jaar mee (de batterij). Ik heb ze nu 3 maanden in gebruik en in de instellingen staat de batterij nog op 100%. Mooie vormgeving (ze zien er uit als een normale inbouwschakelaar).

Je kan er mee schakelen wat je wilt. Je kan ze in een flow koppelen met alles wat compatible is met Homey. Ik schakel mijn Mi-Lights ermee. Je kan functies toewijzen aan 1 keer drukken, lang drukken, dubbel drukken.

Wil je echter vlekkeloze aansturing, dan moet je gewoon ouderwets de spanning met een echte schakelaar schakelen. Want met een domotica aansturing heb je gewoon veel meer factoren waardoor het fout kan gaan. (Wifi ligt er uit, accu schakelaar op, lampjes hebben op een of andere manier geen verbinding, Homey vastgelopen etc…). Ik zou in ieder geval altijd een harde schakelaar ergens op een toegankelijke manier verstoppen.

Hallo.

Bedankt alvast voor de tips.
Maar ik zoek dus muur schakelaars die ook het RGB gedeelte van de lampen kan besturen.
Tot nu toe volgens mij alleen opties om de lampen aan/uit/dimmen maar geen die de kleur kan regelen.

Of vergis ik me daar in?

Hoezo zou je alleen aan/uit en dimmen kunnen gebruiken? Het is maar net wat voor flows jij in elkaar weet te knutselen. Met de schakelaars trigger je een flow en met die flow, of flow’s, kan je van alles en nog wat doen. Dat is toch juist het mooie van Homey en de mogelijkheden van de flows.

Ja, dat snap ik.
Maar dan kan de gebruiker niet met de muur schakelaar, elke kleur of dimstand kiezen. Alleen wat ik voor programmeer.

Maar dan moet je een schakelaar opzoeken met 16 miljoen knoppen want zoveel kleuren heeft een Hue lamp. Ow, en dan ook nog 1 voor aan/uit en 1 voor dimmen.

The AB van hue zelf heeft wat mogelijkheden. Bij de aan knop kun je tot 6x drukken voor een ander lichteffect(helaas geen 16 miljoen), maar dat zou ook wel weer erg lang drukken zijn. Tevens twee dimknoppen aanwezig. In een frame of zonder. Gebruik ze zelf zonder frame. Heb er bijv 1 op een magnetische deur geplakt. Werkt goed.

Gebruik ik hier ook. Maar er worden teveel eisen gesteld. Een muurbediening die alles kan en moet vlekkeloos werken. Ook op de muurbediening van kleur kunnen veranderen en een eigen kleur kunnen kiezen.
Het is goed voor de WAF als de lamp aan kan met een schakelaar als WiFi/internet het niet doet. Als je WiFi en internet het niet doen ga je die lamp nooit op rood zetten hoor!

Mi-light heeft ook afstandsbedieningen, die direct aan de lampen gekoppeld worden, daarmee kan iedereen overweg, lijkt mij. Ze hebben ook wandpaneeltjes. Deze bedieningen werken niet direct met homey maar direct op de lamp. De lampen koppelen niet terug naar homey, of ze aan of uit staan. Maar daar is goed omheen te werken. Ik gebruik zowel de afstandsbediening als het paneel, werkt prima.

Tuurlijk niet… Als je handig bent met programmeren en flows maken kan je met een simpele schakelaar de mensen alle kleuren laten maken die jij wilt hoor. 1ste ker drukken bijvoorbeeld de laatst gekozen kleur aan zetten… 2de keer drukken naar een andere kleur gaan… Ingedrukt houden langzaam door het kleuren pallet scrollen… Met de andere knop aan en uit en dimmen… Ik noem maar wat, je kan het echt zo gek maken als je wilt hoor…

De mogelijkheden zijn met Homey onuitputtelijk je moet alleen wel de mogelijkheden zien en handig zijn met logica en flows maken.

Je moet je zelf misschien ook afvragen of je al die opties wel nodig hebt in de badkamer. Ik gebruik een dubbele Aqara schakelaar in de woonkamer. 1 keer drukken lampen aan (knop 1 voor woonkamer, knop 2 voor keuken), nog een keer drukken lampen uit. dubbel drukken sfeerlicht (voorgeprogrammeerde kleuren) ingedrukt houden alles vol wit licht op 100%, beide knoppen ingedrukt houden nachtlicht (alles uit, en als het na 22:00 is, 1 nachtlampje aan).
En als we het echt fancy willen, disco, kleurtjes etc dan vraag ik het siri wel of gebruik je de app. Maar in werkelijk praktisch gebruik, gebruik je dat maar zelden. En dan heb ik het over de woonkamer waar sfeer belangrijk is. Ik denk dat het in een badkamer nog praktischer gebruikt wordt.

Maar zoals eerder vermeld, heb je ook milight muur paneeltjes (en afstandsbedieningen) waarbij je alle kleuren en effecten van 4 (of nu zelfs panelen met 8) groepen kan instellen. Je bestuurt die lampen dan wel rechtstreeks zonder tussenkomst van Homey. Homey weet dan ook niet de huidige stand van licht als je het direct veranderd. Je kan deze paneeltjes ook niet koppelen aan Homey

Is er geen muur schakelaar die door de kleuren heen cycled, net als de schakelaar van Tradfri van Ikea?

Nope