Röstkommandon via Google Assistent?

Hej!
Jag är färsk på Homey, håller på att migrera mig bort från en Zipato-box.

Testar detta med röstkommandon från Google Assistant och jag får inte det att fungera klockrent.
Det verkar känsligt på vad man döper både enheter och flows till?

Jag har en switch och en dimmer för två taklampor i hallen. Jag har gjort ett flow, som tänder och dimmar upp till vald nivå och ett flow som släcker motsvarande.

Dessa flow är lagda som favoriter i Homey. Döper dom till t ex “tänd ljus i hall”.
Kommandot "Ok, Google, aktivera “tänd ljus i hall” ger svaret “tänder switch i hall” och den ena lampan tänds (flow körs inte). försöker jag med andra namn på flow, så kan jag få svaret att enheten är inte konfigurerad, alternativt att jag får nån googlad text uppläst.

Är jag helt ute och cyklar här? Finns det några do:s eller don’t:s?

Prova att koppla ditt Flow till en Rutin i Google Assistant appen. Då kan du starta ett flow genom att säga en anpassad fras.

Låter som en bra idé! Men… hur gör man det?
Man ser ju inte sina flow i Google Assistant och man ser väl inte sina rutiner från Google i Homey?

Edit: Korrigerar mig själv. Man ser tydligen sina flow i Google Assistant! Alex på Homey sa annorlunda i en instruktionsfilm jag såg.
Tack för hjälpen!

Gott! Mycket enklare så då man endast behöver säga en kortare fras för att aktivera ett Flow. :+1:t2:

Jag har samma problem.

Men jag hittar inte homey flows i Google Assistent appen eller hur man kan länka till dem i en Rutin.

Någon som kan förklara konkret var jag hittar dem eller hur jag lägger till flow i en Rutin?

Detta kräver att Homey och Google är länkade. Är dom inte det, så finns det YT-filmer på det.

Markera i Honey de flow du vill använda som favoritflow (är inte säker på att detta behövs fortfarande)

Gå till Google Home och skapa en rutin (Rutiner - Plustecknet)
“Utlösare” är frasen du ska säga för att trigga rutinen. Man kan lägga in flera.

Åtgärder - Lägg till åtgärd.
Anpassa hemenheter
“lägg till ljussättningar” (ljussättningar = flow, dålig översättning som gör att man lätt fastnar här.)