Reboot Homey met een flow

Ik reageerde op het bericht van Joep_Vullings.
Blijft alles bewaard als je Homey in Recovery Mode zet?

Dat ligt er aan of je kiest alles te wissen.

Thanks, ik zal er eens naar kijken of deze actie alles stabieler maakt.

Oeps, sorry! Vond het al een wat rare vraag, maar nu ik hem snap is het idd een goede vraag. Recovery mode biedt vele opties. Sommige zitten wat verstopt, andere zijn helder in de wizard uitgelegd.

Een aanrader is in ieder geval: gebruik de backup mogelijkheid. Die 1 euro per maand heb je heel snel terugverdiend als je daarmee voorkomt dat je een verkeerde handeling van scratch opnieuw moet beginnen. Er is ook een community backup, maar ik heb daar geen ervaring mee.

Wat ervaringen met verschillende opties die je in recovery mode hebt:

  1. Full firmware download + data behouden: geen consequenties, maar dit kan wel sommige problemen oplossen. Deze optie zit wat verstopt in de wizard omdat je de alt toets ingedrukt moet hebben in de juiste stap om die optie te zien te krijgen. Aanrader bij aanhoudende vage problemen die niet app-specifiek zijn.
  2. Gebruiksaccount ontkoppelen (fabrieksherstel) of optie data niet behouden kiezen: Alles kwijt, tenzij dan vervolgens:
  3. Backup herstellen: 99% behoud van configuratie. Sommige zaken zullen hersteld moeten worden zoals b.v. een IFTTT koppeling opnieuw moeten inloggen. Hierbij moeten applets hersteld worden omdat IFTTT vindt dat het een andere Homey is (al heeft deze dezelfde IFTTT flows nog beschikbaar). B.v. Homeydash of vergelijkbaar heeft een nieuw accesstoken nodig


Nog wel een paar aandachtspuntjes van de backup:

  1. De backup backupt niet de app zelf maar downloadt de app uit de store. Je raakt dus apps kwijt als die daar niet staan en de apps worden altijd ge-update naar de nieuwste versie. Als je per se op een oude versie wil bijven of oude apps hebt kan dat een probleem opleveren.
  2. Community store apps en/of handmatig met CLI geĂŻnstalleerde apps worden niet teruggezet. Dat zal je dus zelf moeten doen. Ik durf niet te zeggen of die apps hun config behouden maar ik heb nooit iemand horen klagen van niet.
2 Likes

Thanks, optie 1 klinkt in dit geval als de beste stap.

Zie nog wel even mijn toevoegingen voor de beperkingen van de backup - ik heb de post aangevuld.

Aanvullend op je :ok_hand: reply:
er blijkt een “user thuis redelijk volledige fabrieksreset” te zijn, en een “bij Athom zelf heel echte totale fabrieksreset, die software-repair heet”.

Ik heb de full firmware download gedaan.

Helaas lost dat het probleem niet op, ik heb nog steeds lampen die soms niet bediend kunnen worden.
Buiten 3 lampen naast elkaar, na een reboot doen ze het altijd. Maar enige tijd later gaan er soms 1 of 2 niet aan of gaan niet uit als dat gevraagd wordt.

Terwijl een andere er nog geen 2 meter vandaan het eigenlijk altijd doet.

Het bereik is echt een probleem. Dat het na een reboot weer even werkt is wel wat verwarrendđŸ€—.

  1. Probeer een lamp/tussenstekker ergens tussen de ‘weigeraars’ en Homey te plaatsen.

  2. En, heb je nĂĄ firmware v5.x.x al eens een zigbee reset uitgevoerd?
    (Note: alle zigbee apparaten moeten dan opnieuw worden gepaired, en alle flows waar die apparaten in voorkomen moeten worden gerepareerd).
    De zigbee core is toen volledig herschreven, en enkel een zigbee reset kan dat activeren.
    Diverse mensen hebben gemeld dat het de pijn & moeite meer dan waard was en de zigbee beter & sneller werkte.

  3. Check ook je wifi vs. zigbee kanalen. Wifi signaal is ca. 10x krachtiger en kan e.e.a. aardig verstoren:


    Een zigbee reset zorgt ervoor dat het automagisch een rustig geschikt kanaal zoekt
    Zigbee (kanaal) info:
    Homey Developer Tools

Hoezo is dan het bereik echt het probleem? Dat Zigbee apparaten het na een tijdje niet meer doen is iets dat ik steeds vaker lees, alhoewel het vooral om sensoren gaat: na een reboot werken ze even, daarna komt er niks meer binnen. Dat wijst voor mij toch op andere problemen.

Ik schreef bewust “een probleem”, niet “het probleem” :upside_down_face:

Ik schreef dit n.a.v. van wat Arjan meldt:

Maar dat verklaart toch niet waarom het na een reboot eventjes wel goed werkt? Dan zou je gaan denken dat er bv iets met een router device aan de hand is.

Dat klopt Robert, daar begrijp ik ook weinig van. Helemaal omdat zigbee dan ook weer moet opstarten.
Maar ik vermoed dat als Arjan de 3 tuinlampen naast Homey zet, dat het blijft werken.

Het zijn inbouw spots, die verplaats ik niet. Ook Homey blijft op dezelfde plek.

Een meter of 2 van de inbouwspots zit ook een grondspot, ik verwacht idd dat deze als hub fungeert en het signaal boost. Deze werkt eigenlijk altijd prima naar behoren.

Misschien even wat info:
Homey Pro
19 lampen (IKEA)
7 motion sensoren
4 temp sensoren
2 plugs
12 Hue lampen en 1 plug via Hue bridge
Meer dan 100 flows

En natuurlijk ook nog genoeg WiFi devices.

Het valt me overigens op dat de Hue lampen heel veel sneller zijn dan de devices die door Homey worden aangestuurd. (Ook als ze door dezelfde sensor en flow worden aangestuurd)

Ik had geen idee dat je om gebruik te maken van de Zigbee optimalisaties je een Zigbee reset moet uitvoeren waardoor je al je devices opnieuw moet toevoegen en je flows moet fixen.
Gezien het feit dat je je devices opnieuw toevoegt ga ik er vanuit dat je dan ook je al history kwijt ben in insight.

Dus ja wat is wijsheid?

Ik begrijp ook dat je het beste in verschillende ruimtes een router device moet toevoegen voor het beste resultaat. Maar je heb uiteindelijk geen idee wat met wat verbonden is.

Even hardop denken, ik vermoed dat ik de lampjes in de tuin op een andere plek heb toegevoegd dan ze nu hangen, maakt dat nog uit of herstelt dat zichzelf?
Spots schakel je vaak met meerdere tegelijk, dat is wat lastig als je ze 1 voor 1 moet pairen.

Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat je die spots alleen voor het pairen van de stroom haalt, en dus niet ook regelmatig via een fysieke schakelaar electrisch aan/uit schakelt? Want dat is een no-no voor slimme lampen, die moeten altijd aan de stroom hangen.

1 Like

Ja precies, vaak moeten ze meerdere malen achter elkaar aan/uit worden gezet om in pairing mode te komen. Daarna permanente power op de plek waar ze geplaatst worden.

1 Like

Dank voor deze gegevens, Arjan.
32 stuks op Homey. dat is nog niet aan de limiet. Bij 50+ apparaten is er gemeld dat het dan trager wordt en willekeurige apparaten niet altijd meer goed reageren.
Athom adviseert 30 tot 40 stuks max.
Het aantal flows is niet zo van belang, hier 500+

Owwww
 je hebt een Hue bridge.
Dat is nl. een zelfstandige zigbee controller, waar je een eigen mesh voor moet maken. Ook het zigbee kanaalnr is weer van belang.
Dus check even het bereik van de zigbee routers die met Homey gekoppeld zijn (dat ze niet te ver uit elkaar staan).
Via de developer tools site kun je je zigbee apparaten en routes zien.

Klopt. Je kunt die data vooraf exporteren d.m.v. apps, zodat je de data elders kunt bewaren Zoek op “insights” en “export” in de appstore

https://support.athom.com/hc/en-us/articles/360019238179-Updating-from-4-2-to-5-0
Verder, door de zigbee rewrite is het zigbee netwerk een ‘echt’ mesh netwerk geworden.
Bij het devices pairen, dien je ze juist zo dicht mogelijk bij de locatie te pairen waar ze geplaatst worden.
Begin het pairen met de 230V gevoede apparaten (met router functie); daarna de batterij gevoede apparaten.

Met de “oude” zigbee diende je alle zigbee apparaten dichtbij Homey te pairen.

Als het mogelijk is, de spots 1 voor 1 even los in een armatuur plaatsen om ze zo in pairing modus te krijgen en ze zo te kunnen pairen.

1 Like

[quote=“Peter_Kawa, post:27, topic:50689, full:true”]

Dank voor deze gegevens, Arjan.
32 stuks op Homey. dat is nog niet aan de limiet. Bij 50+ apparaten is er gemeld dat het dan trager wordt en willekeurige apparaten niet altijd meer goed reageren.
Athom adviseert 30 tot 40 stuks max.
Het aantal flows is niet zo van belang, hier 500+[/quote]

Ik heb nog wel meer plannen voor in de toekomst, zo ga ik richting de max?
Een optie is wellicht om een IKEA hub ertussen te zetten en daar alle Tradfri lampen op te pairen.

Mogelijk nadeel is dan dat er vooral end devices op Homey komen zoals motion/temp sensors en schakelaars. Al heb ik nog een aantal plugs voornamelijk op zolder.

Owwww
 je hebt een Hue bridge.
Dat is nl. een zelfstandige zigbee controller, waar je een eigen mesh voor moet maken. Ook het zigbee kanaalnr is weer van belang.
Dus check even het bereik van de zigbee routers die met Homey gekoppeld zijn (dat ze niet te ver uit elkaar staan).
Via de developer tools site kun je je zigbee apparaten en routes zien.

Ik weet dat Hue een eigen netwerk heeft, vandaar dat ik het even vermelde.

Als het mogelijk is, de spots 1 voor 1 even los in een armatuur plaatsen om ze zo in pairing modus te krijgen en ze zo te kunnen pairen.
[/quote]

Zo heb ik het op sommige plekken ook gedaan.

Eind vorige week was de Zigbee van Homey er helemaal mee opgehouden. Ook een reboot hielp niet meer.
Uiteindelijk weer een volledige software download gedaan en het werkte weer. Maar voor korte duur, gezien het diezelfde dag weer onbetrouwbaar werd, dan loste een reboot wel weer tijdelijk op.

Dus maar regelmatig rebooten om beetje functies in huis te behouden.

Ondertussen ook een IKEA Tradfri hub en remote gehaald voor de Tradfri lampen.

Gisteren had ik wat meer tijd om wat verdere acties te nemen.
Eerst weer een volledige software download gedaan (just to be sure, kost uiteindelijk amper een kwartier)
Daarna de grote stap genomen een reset van het Zigbee netwerk, nou ja dat is een simpele stap maar de gevolgen zijn nogal wat werk.

Daarna alle Tradefri devices met de IKEA hub verbonden voor firmware updates.
Een deel heb ik op de hub laten zitten en zo in Homey geĂŻmporteerd.
Andere bulbs en plugs heb ik rechtstreeks via Homey verbonden om het signaal te versterken naar o.a. zolder en verderop in de achtertuin.

Ondertussen ook alle flows nagelopen gefixed en in sommige gevallen geoptimaliseerd.
Uiteindelijk ben je gewoon een stuk langer dan volledige werkdag bezig, dat zal nu voor 90% klaar zijn denk ik.

Het is nog te vroeg om te zeggen dat het echt gefixed is, de duurtest loopt zullen we maar zeggen :wink:

1 Like