Probleem na probleem na probleem

Ik wordt een beetje moedeloos. Na issues met koppelen van devices (zoals bridge en energy dongle), wat opgelost lijkt te zijn door m’n IP netwerk te verkleinen tot een netmask /24, (met de ontwikkelaar van de Homebridge app uitgebreid geëxperimenteerd], zie [APP][Pro][NL] Homewizard 🧙‍♂️ - #872 by Jeroen_Tebbens ) Heb ik nu weer issues met matter. Homey lijkt ineens nog maar een matter bereik te hebben van 2 meter. Daardoor zijn een flink aantal devices ineens niet meer bereikbaar.

Die afstand heb ik door te experimenteren met een eve stopcontact. Doet net naast de Homey, doet het op twee meter afstand, maar iets verder is er geen verbinding meer.

Wifi .2.4 (ubintique) staat op de twee kanalen die minimale storing zouden moeten geven (1 en 6) en op een smallere kanaal breedte. De AP’s zijn wel op een grotere afstand van de onbereikbare matter devices. Maar ik dacht dat matter een eigen mesh netwerk opzet.

De matter device waren bereikbaar voordat ik het IP netwerk om heb gezet naar een /24, maar kan me niet bedenken waarom daar een link tussen zou moeten zitten.

Ik heb trouwens de laatste pro, en een bridge. Maar die laatste doet volgens mij weer niets in het matter netwerk. Mdns werkt, ik heb een plat netwerk zonder filtering of routering.

ik zie alle devices wel staan in het overzicht in Homey Developer Tools maar de meeste dus zonder ipv6 adres.

Iemand een idee of een richting voor een oplossing?

1 Like

Het ligt eraan welk protocol het apparaat gebruikt. Er is Matter-over-WiFi, deze standaard gebruikt je WiFi netwerk om te verbinden. Matter-over-Thread gebruikt een eigen Mesh netwerk.

Je lijkt er vanuit te gaan dat alles maar plug&pray is lijkt het, en “alles meteen moet werken”. Er is vaak toch wat extra kennis voor nodig, en we zijn hier om elkaar te helpen.

Da’s niet ineens hoor, da’s standaard voor Matter-over-Thread. Je dient 230V Thread routers over je huis te verdelen om zo het netwerk bereik te vergroten. Denk aan Thread lampen, stekkers, schakelaars enz.
→ Battery gevoede Thread apparaten doen niets qua verdeling van het Thread mesh netwerk.

Afhankelijk van kwaliteit, storing (2.4GHz wifi), muren/objecten zou ik met plm. max. 4 meter bereik rekenen.

.

Niet zonder meer. Het gebruikte Thread/zigbee kanaal is wél van belang!
Daar zigbee en Thread dezelfde hardware gebruiken, kun je hier zien welk kanaal in gebruik is:
https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee
Je kunt Homey het beste kanaal laten kiezen door een zigbee reset uit te voeren.
Heb je al diverse zigbee en Thread apparaten in gebruik, dan is het het eenvoudigst om het 2.4GHz wifi kanaal te wijzigen, zo ver mogelijk bij het zigbee/Thread kanaal verwijderd:

(2.4GHz signaal van buren dichtbij kan de boel ook verstoren)

.

Klopt, wordt ie ook niet voor aangeprezen:

Voor zigbee & z-wave heb je 'm ook niet per sé nodig. Elk 230V gevoed zigbee/z-wave apparaat kan hetzelfde (voor de respectievelijke protocollen dan).

.

Ik heb begrepen dat Homey Matter een werkend IPv6 netwerk nodig heeft.
Dat er bij “de meeste” geen IPv6 adres staat komt op mij wat vreemd over, tenzij dat https://tools.developer.homey.app/tools/matter ook Matter-over-Thread apparaten laat zien, welke in principe niet “naar buiten” hoeven te communiceren.

Over Matter:
Ik heb één Matter-over-Thread apparaat, en dat is er één teveel.
Ik vind het een waardeloos protocol in experimenteel stadium, los van Homey. Ik blijf er liefst ver van weg.
Dan weet je dat :joy:

2 Likes

Totaal mee eens. Ik heb zelf alleen maar problemen met Matter gehad, alles (ook de cloud) is beter dan Matter.

1 Like

Hoe maf. Twee dagen nadat de een groot deel van de matter devices was uitgevallen, doet sinds vanmiddag het hele netwerk het weer en is alles weer bereikbaar.

Ik was niet thuis, en heb dus zeker niets veranderd.

Heel gek dat ik dit hier lees, maar heb precies hetzelfde gehad. Ineens werkte alles vandaag weer. Misschien een update geweest?