Persoon die iets aanzet melding laten krijgen

Goedendag,

ik heb hier thuis een frituurpan geschakeld via een smart zitgee innr stekker en die kan ik dan via een flow in en uit schakelen.

ook heb ik in de flow dat de pan automatisch na een uur uit gaat mochten we hem vergeten.

het 3e wat ik in de flow heb geprogrameerd is dat hij een melding geeft(alleen de 1e keer) zodra het stroomverbruik onder de 100W komt zodat we weten dat hij warm is.
het probleem, of nee ik moet zeggen verbeterpunt zit hem in dat 3e punt. hij stuur nu een melding naar zowel mijn huisgenoot als naar mijzelf ongeacht wie de pan aan heeft gezet via de app.
hoe kan ik makkelijk zorgen dat alleen het persoon die de stekker heeft ingeschakeld de melding krijgt ?

alvast bedankt!

Hoe zet je smart zitgee innr stekker nu dan in.
Want daar zit eventueel de optie.

ik via mijn telefoon en mijn huisgenoot ook via de telefoon, ik had al gezien dat hij dan een soort van logtrail word achtergelaten als je dat doet, ik kon alleen geen manier vinden om die in mijn flow te krijgen.

Dat is helaas voor mij ook een onbekend terrein.

Misschien dat andere user daar meer inzicht in hebben.

Of je zou 2 start command’s kunnen maken en dat ieder zijn eigen terugmelding dan kan krijgen.

Voor iedere gebruiker en virtuele knop waar de pan mee wordt aan een uit gezet.
Tevens een logica Pan aan? ja/nee
Dan moet het lukken lijkt mij.

goed idee dat kan ik wel eens proberen, tevens blijft mijn vraag of je de log van de echte knop ook kan uitlezen gebruiken in een flow want dat geeft nog veel meer handige opties.

Zo heb ik dat gedaan met de gasten wifi.
Iedere persoon heeft een virtuele knop in de Homey om de gasten wifi aan te zetten. Alleen diegene die dat doet krijgt een push notificatie terug met de QR code om in te loggen.

welke app is het meest geschikt voor een virtuele knop?
als ik in de appstore zoek op virtual device dan krijg ik niks waar ik wat mee kan

EDIT: mijn fout ik keek niet goed, de eerst app die tevoorschijn komt doet het gewoon. ik had alleen een typfout gemaakt in mijn eerste zoekopdracht

Gebruik zelf deze app

De Device Capabilities app heeft daar een paar mooie kaarten voor:

Maar deze flow gebruikt minder bronnen (= lagere belasting voor Homey):

2 Likes

Misschien is dit daarnaast ook bruikbaar

Frustrerend genoeg krijg ik het helaas nog niet klaar, ik heb de de app simple log geïnstalleerd maar daar krijg ik het niet mee klaar helaas.

de kaart die @Peter_Kawa gebruik bij de timeline kan ik niet vinden, of is dat ook een aparte app? (ik keek nu bij de standaard app van tijdlijn)
ik denk dat het zo blijf dat gewoon iedereen de melding krijgt ongeacht wie hem aan heeft gezet.

ook via een virtueel apparaat kreeg ik het niet klaar, maar die optie ga ik nu nog een 2e keer verkennen.

Hoi Jan,

Met deze app 4 knoppen (voor elke familie lid 1) aangemaakt.

In mijn geval om de gasten wifi aan te zetten. In jouw geval om de slimme stekker van de frituurpan aan te zetten.

Tussen de knoppen en elke push notificatie plaats jij de slimme stekker: ‘Zet Aan’ via een DAN-kaart. Om op iedere telefoon een push notificatie te krijgen moet op elke telefoon de Homey app geinstalleerd zijn.

Op elke telefoon maak je de knop voor die persoon favoriet. Als nu iemand op zijn / haar telefoon op de frituurpan knop drukt wordt de slimme stekker aangezet en krijgt alleen diegene een push notificatie.

Rogier

Simple log is maar een voorbeeldje van waar je de info naartoe kunt sturen. Een pushbericht kan natuurlijk ook. Maakt voor de werking van de flow niet uit.

Als je deze bedoelde, app naam staat in de kaartjes

Bedankt voor de verduidelijking, de naam had ik inderdaad zien staan.
Ik bedoelde met de timeline kaart de kaart die he bij then… gebruikte in je voorbeeld.

Kijk dat ziet er veelbelovend uit, dat ga ik morgen als ik weer 8er de pc zit proberen.

En anders geef ik her gewoon op denk ik en accepteer ik dat werken met mijn handen mijn ding is en niet op computer en hou ik het gewoon bij simpele dingen.

Voor wat het waard is: AI (ChatGPT) kwam hiermee:

Dat is een leuke en praktische Homey-automatisering! En je zit heel goed qua opzet — dat derde punt is inderdaad de slimste plek om het nog wat verfijnder te maken.

Wat je wilt

Je wil alleen de gebruiker die de frituurpan inschakelt de melding sturen dat hij op temperatuur is (wanneer het verbruik onder de 100W zakt). Dat is heel logisch, maar standaard weet Homey niet wie een actie heeft uitgevoerd, tenzij je het zelf vastlegt.

Oplossing: Gebruik een variabele om de “laatste gebruiker” te onthouden

Stap 1: Maak een

logica-variabele

aan

Ga naar:

• Instellingen > Logica
  • Maak een tekst-variabele aan met bijvoorbeeld de naam LaatsteFrituurStarter.

Stap 2: Detecteer wie de stekker inschakelt

Maak aparte flows per gebruiker die de stekker inschakelt.

Bijvoorbeeld:

Flow voor jou:

• Als: “Dit apparaat wordt ingeschakeld” (de stekker)

• En: “Deze flow is gestart door [Jouw Naam]” (je kunt de Homey app flow-handmatige start detecteren met “De flow is gestart door…”)

• Dan:

• Zet de variabele LaatsteFrituurStarter op “Jij”
    • Start eventueel de frituurflow

Flow voor je huisgenoot:

• Zelfde structuur, maar de variabele wordt “Huisgenoot”.

Let op: Je kunt ook flows starten met een virtuele knop of via een specifieke flowactie per persoon, zodat je exact weet wie op dat moment de frituur inschakelt.

Stap 3: Melding sturen aan juiste persoon

Pas nu je stroomverbruik-checkflow aan:

Flow: Frituurpan verbruik onder 100W

• Als: Energieverbruik van de stekker is veranderd

• En: Verbruik is lager dan 100W

• En: Variabele FrituurActief is waar (gebruik dit als schakelaar om de melding maar één keer te laten sturen)

• Dan:

• Als LaatsteFrituurStarter = Jij → stuur notificatie naar jou
    • Als LaatsteFrituurStarter = Huisgenoot → stuur notificatie naar huisgenoot
    • Zet variabele FrituurActief op onwaar (zodat je geen dubbele meldingen krijgt)

Bonus-optie: App “Better Logic” gebruiken

Als je complexere logica nodig hebt (bijv. meerdere gebruikers, timers of een geheugen met tijdstip), is de Better Logic app een aanrader. Maar wat jij wil kan met standaard Logica ook prima.

Laat maar weten of je wil dat ik het als complete flow-scripts uitschrijf. Succes, en smakelijk frituren :french_fries:!

Alleen bestaat dit EN-flowkaartje niet…

als het niet teveel moeite is zou het heel mooi zijn als je hem kan uitschrijven!
als het wel veel moeite is dan lees ik het goed door en blijf ik zelf net zo lang proberen tot het lukt;)