Owntracks na update 2.0

Goed punt!

Jaaaa, je bent de beste!!! Hij doet het. Dat een hoofdletter O zo veel ellende kan geven. Hoe kan ik je bedanken :hugs:

Ik heb alleen nog geen geoforces in de Homey owntracks app. Ze staan wel in de telefoon owntracks app.

Je komt er wel :)!

Je bedoelt de Home fence in the client? Druk nog eens op “publish waypoints” in de telefoon app?

En jij ook bedankt. Ik heb nu ook geoforces. :laughing:
Waar in het buitenland zit je als ik mag vragen?

Hoera!

Frankrijk tot en met maandag en vanaf woensdag Spanje. Zwaar leven :stuck_out_tongue:

Zeker hoera.

Dat klinkt lekker. Voor werk of vakantie?

Werk helaas. Veel van huis zeg maar.

@Hannes85 @scanno Ik kan het niet terugvinden, maar is er wellicht een stappenplan om de MQTT broker op Homey in te stellen. Ik krijg hem slechts aan de praat voor 1 gebruiker, maar met 2 lukt het mij maar niet. Het is voor mij een beetje onduidelijk waar ik welke gegevens (gebruiker/UserID) invul in de broker, de Homey app en de Owntracks app?!

Voorheen had ik Owntracks draaien via een Raspberry Pi, maar wil hier vanaf. Erg dankbaar als jullie mij verder weten te helpen!

Wat je moet weten is dat de telefoons nooit direct communiceren met de Homey owntracks app. Die leest enkel informatie uit de broker. Met dit in het achterhoofd hoef je dus eigenlijk enkel te zorgen dat alle apparaten mogen praten met de broker;

In de MQTT broker zet je (in een 2 persoons situatie) drie accounts op;
1 voor de owntracks Homey app zodat deze de broker mag uitlezen

2 voor de users (1 per user dus :slight_smile:) zodat zij de broker kunnen vullen met data

Vervolgens vul je in de owntracks homey app de gegevens in van account 1.
De andere 2 accounts stel je in in de owntracks app op je telefoon (elke telefoon zijn eigen account natuurlijk).

Helpt dit?

1 Like

Ik ben volgens mij al een heel eind op weg gekomen, maar het lijkt fout te gaan bij de connectie van de laatste stap het invullen van gegevens in de owntracks app op de telefoon.

Is de UserID hierbij 1 van de 2 users die ik heb toegevoegd in de MQTT broker? Als ik deze namelijk invul krijg ik de melding: idle MQTT CONNACK: not authorized {NSLocalizedDescription = “MQTT CONNACK: not authorized”;

Alleen als ik hier de user voor de owntracks Homey app invul dan krijg ik de melding: connected

Is allemaal hoofdletter gevoelig, let daar op :slight_smile:. Als het wel werkt met het broker account dan zit het in het user account. Maak anders even een nieuw account aan met kleine letters en een simpel WW om te verifiëren dat het idd aan het account ligt.

1 Like

Ik heb geen idee wat ik nu anders doe, heb voor mijn gevoel al zo vaak users toegevoegd en weer verwijderd, maar OMG jou tip lijkt nu te werken! Na een hoop frustratie gisteravond heb je nu weer iemand blij gemaakt, thanks!

1 Like

@scanno

Als een telefoon leeg is (terwijl hij binnen de fence is) en hij gaat weer aan buiten de fence dan registreert owntracks (op telefoon) dat hij buiten de fence is maar de Homey owntracks app lijkt het nooit binnen te krijgen en blijft staan op “Home”. Andersom hetzelfde verhaal (telefoon uit bij aankomst en vervolgens aan zetten binnen de fence zorgt voor de juiste informatie in de telefoon app maar de Homey owntracks app registreert het niet.

Enig idee of je hier iets mee kunt. Ik weet niet waar je nu op triggered maar dat lijkt een eenmalig event te zijn dat enkel bij een actieve connectie

Dat is op te lossen door de inregions optie aan te zetten in de tweaks sectie van de homey app instellingen. @Hannes85

Dat is de optie die zorgt dat ik telkens uit en in mijn fence spring :frowning:

Bij het aanzetten van het in region vinkje lijkt hij nog altijd in “Home” fence te zitten (x uur na enablen).

De owntracks app op je telefoon moet wel een keer een bericht sturen zodat de homey app deze kan verwerken. Je kunt dan het beste dat even forceren door dat handmatig te doen.

Heb de optie aangevinkt maar het blijft enorm inconsistent (gedrag wat ik eerder gemeld heb). Ik zet moet em weer uit zetten helaas

Wat debuggen lastig maakt, is dat status aangepast wordt bij een verandering. Stel dat je status ‘fout’ is (je bent thuis en om de een of andere reden geeft je configuratie aan dat je dat niet bent), dan kun je wachten tot je een ons weegt totdat die status wordt ‘bijgewerkt’ naar ‘thuis’. Pas als je uit de geofence vertrekt en weer terug komt in de geofence is er een status verandering (user komt thuis) die het hele circus van status, flows, presence etcetera actualiseert. Zie een geofence en de instellingen er omheen als een rood-wit finish lintje: alleen als je er doorheen gaat (thuiskomt of vertrekt) verandert de status en worden er dingen getriggerd. Als je al thuis bent, al of niet in een cirkel van 150 meter, verandert er niets. Dat maakt het debuggen van geolocatie functionaliteit, of het nou die van Homey zelf, of Location and Presence, of SmartPresence is, wat lastiger maar wellicht plezieriger dan normaal. Je moet echt even de deur uit om een kroketje of een biertje te halen, vooropgesteld dat respectievelijk snackbar en bruine kroeg minstens op 200 meter van je huis zitten.