Overzicht in flows en apparaten

Beste Homey gebruikers,

Even een vraag over structurering en overzicht.
Over het algemeen zijn mijn flows redelijk makkelijk terug te vinden op de pc. Helaas kan je op de telefoon niet zoeken naar flows. (search)
Nu wil het wel eens dat er een apparaat aangestuurd wordt terwijl dit niet hoort. Maar door welke flow wordt dit geactiveerd? Je kan bij het apparaat wel zien dat hij aan en uit geschakeld wordt en hoe laat maar niet waar door.

Als voorbeeld heb ik laatst in eens mijn buiten verlichting die te vroeg schakelt. Normaal gaat deze 15 min na zons ondergang aan. Echter gaat hij in eens eerder aan.
Het gaat om een klik aan klik uit module in een lasdoos. Nieuwe versie dus versleuteld met code hoe wel er altijd een kans is dat er een signaal de module aanstuurt. Na een aantal dagen is het structureel niet goed.

Nu was het een hele domme fout het bleek dat er een timer in mijn klik aan klik uit afstands bediening stond die de verlichting 21:30 aan schakelde en 23:30 uit. Dit had ik in de winter in gesteld om zo te zorgen dat de uit functie door Homey en de afstands bediening gestuurd werd. Aangezien Homey nog wel eens wijgerde. In de winter is het om 21:30 al lang donker dus merk je niks van het aan signaal aangezien Homey al de verlichting aan geschakeld had.

Een flink zoek verhaal geweest dus. Maar dit heb ik ook wel eens met een dubbele flow aansturing gehad.

Nu de vraag… Kan je zien welke flows er bij 1 apparaat horen?

Dit lijkt mij een erg handige functie namelijk!

En nee verwijderen van het apparaat om zo de corrupte flows te vinden is geen optie.

Bij de eigenschappen van de app die je gebruikt voor het apparaat kan je zien in welke flows deze wordt gebruikt.

Installeer papertrails app en voeg in iedere flow een logging toe.
Ik heb op die manier al heel wat bugs weten terug te vinden.
Naar mate je flows complexer gaan worden (meer interactie) wil je echt logging…

1 Like

Ik heb een tijd terug een uitgebreide post geplaatst (in het engels):
“How to structure your flows”
Wellicht dat je daar nig iets uit kan halen

Ik heb nog redelijk veel apparaten die op 1 app werken. Dat maakt het ook niet echt overzichtelijk.
Eigenlijk zoek je gewoon een functie voor “laat maar zien waar dit apparaat allemaal mee te maken heeft” optie.

@FKey papertailes heb ik. Alleen hou ik van schone flows en als het er niet in hoeft heb ik het er liever niet in. Nu kan ik het er wel weer in elke flow in zetten met de flownaam er bij. Maar eigenlijk zou zo’n functie gewoon in Homey moeten zitten om te loggen wat gebeurt.

Ik ga het engelse forum zeker even bekijken! Die was ik nog niet tegen gekomen bij het zoeken!

Homey heeft notificaties. Deze worden op je tijdlijn gezet. Ik gebruik deze met name om nieuwe flows te testen. Eens het goed werkt verwijder ik de notificatie. Hetgeen ik dan nog over houdt zijn de informatieve notificaties. Hoeveel graden was het in huis toen de airco aan ging of stopte, hoe hoog was de luchtvochtigheid toen de luchtbevochtiger aan ging etc etc

Klopt is ook een soort gelijk aan papertailes ook hier moet je handmatig in elke flow een log toevoegen.

Jaaa, hij zit nu in de beta!
Zie deze threat voor meer informatie

@FKey Helaas kan ik de threat niet openen. Nieuw linkje?

Vreemd bij mij werkt ie prima:
https://community.homey.app/t/re-see-in-which-flows-a-device-is-used/33289/4

Wellicht werkt ie zo beteerr:
https://community.homey.app/t/33289
(Maar dan moet je naar beneden scrollen)

Je hebt gelijk! Had ik even niet door, hierbij nogmaaks de content

Selecteer een apparaat, druk daarna op de “flows” knop onderin

Een mooi overzicht van alle flows waarin het apparaat gebruikt wordt:
image

image

Nice ik heb echter experimentele uit staan dus moet ik nog even wachten

Dit is de app, niet de firmware!
Gewoon downloaden op je telefoon, hij werkt prima.
(En mocht hij niet werken dan mik je hem van je telefoon en installeer je de released app weer

Aai alleen IOS zo te zien…

Yub. Bij Android zit het in de beta