Oude flows die niet verdwijnen

Ik maak soms een aktie aan die ik om een of andere reden weer verwijder, maar heel soms blijft zo’n aktie dan wel in mijn homey staan, zonder dat daar een flow voor is
ik heb nu een 3tal akties in mijn homey staan die ik gewoon niet weg krijg, ondanks er echt geen enkele aktie voor staat

1 zo’n akties was van het begin, als ik nu thuis kom dan geeft mijn sonos op een behoorlijk hard volume de melding Welkom thuis, terwijl dit destijds alleen een aktie was om wat te testen, maar krijg deze er met geen mogelijkheid meer uit?

2e aktie is een PIR melder bij mijn tuinpoort, als ik nu naar de containers loop om wat weg te gooien klinkt er in huis een deurbel uit de sonos speaker, ook een test dingetjes wat ik weer verwijderd heb maar dus nooit meer verdwijnt uit mijn homey lijkt het wel

en een 3e aktie als ik al mijn verlichting uitschakel in de woonkamer gaat voor 10 sec het grootlicht in de woonkamer om na 10sec weer uit te gaan, ook eigelijk onnodig nu,

deze akties staan in geen enkele flow van mijn homey omdat ik ze verwijderd heb, maar de akties blijven akties…

hoe kan ik dit opschonen??

Hoe heb je de flows weggegooid?
En als je de flow uitschakelde, werkt hij dan nog steeds?
En welke Homey gebruik je?

ik heb een 2019 pro advanched flows

ik wijzig wat in mijn flows of ik gooi ze in zijn geheel weg?

ik heb nog zo’n dingetje, ik had een aktie aangemaakt dat als mijn zonnepanelen niks meer opbrengen de ledring van mijn homey wit gaat branden ipv kleurtjes… ik heb die regel aangepast doordat ik het anders wilde hebben, nu gaat de ledring gewoon uit als de zonnepanelen niets meer opbrengen, en dit werkt wel. maar sinds ik die akties verwijderd heb, gaat nog steeds soms spontaan mijn ledring naar wit toe, terwijl er geen enkele flow meer bestaat waarin ik de ledring naar wit zet?

Waarschijnlijk heb je Flows eens gekopieerd voor je ze wijzigde / verwijderde.

In ieder geval heeft tot nu toe iedere melding van dergelijk gedrag geresulteerd in dat uiteindelijk de gebruiker toch iets was vergeten.

doorloop al je flows nog meer eens, controleer dat er geen zaken buiten het scherm op het canvas staan omdat je die even verplaatst had. en dat er niet noch een kopie van de Flow ergens in een folder als backup staat.

Schakel alle flows eens uit. of reset je Homey naar Fabrieksinstellingen :wink:

1 Like

heb afgelopen tijd echt elke flow al uitgekamt, maar er staat echt niets, dus denk dat fabrieks reset enige optie is, nu geen zin in dus zal wel ff kijken wanneer ik dit ga doen…
ik dacht misschien komt dit vaker voor

Daarna alleen inschakelen wat je gecontroleerd hebt dat wel werkt.

Deze tips wil ik je niet onthouden, ipv alle flows op inactief te zetten, en dan 1 voor 1 weer actief zetten (niets mis mee, maar dat lijkt me vrij tijdrovend als je 100-en flows hebt):

En / Of,
mochten er dan nog steeds oude flows aktief blijken te zijn:

  • installeer Flow Checker app
  • verwijder het apparaat in kwestie van Homey (bijv. de PIR sensor bij de tuinpoort)
  • kijk welke flows Flow Checker vervolgens meldt als zijnde ‘kapot’ (broken) →
    Dát zijn dan je flows die het apparaat stiekem nog bestuurden.

Voor wat betreft de LED ring (is geen ‘device’ in Homey termen en flows):
Die zal echt nog steeds door een flow worden aangestuurd. Misschien heb je heel lange vertragingen ( 1 of meer dagen) ingebouwd, dit kan ook rare effecten geven.
Gebruik voor vertragingen bv de Chronograph app → lopende timers zijn te zien in het app configuratie scherm.

Nu weet je ook waarom ik aan “ieder dingetje waar mogelijk” in Homey een Simple Log flowkaartje toevoeg.
Zo kan ik terugvinden wat er wel of juist niet gedraaid heeft (en waarom).

In andere soortgelijke gevallen bleek het altijd tóch een flow in een donker hoekje te zijn. Homey doet enkel wat jij erin programmeert.
Óf het bleek een vergeten routine in gekoppelde zaken als Google Home, Tuya Smart, Philips Hue, etc etc etc.

Denk ook aan de mogelijkheid dat er flows dezelfde naam kunnen hebben (dat kan, enkel de onderliggende ID is uniek), maar dat ze in verschillende folders staan.

N.b: fabrieks reset is echt niet nodig. Hoogstens als ‘last resort’ al je flows weggooien, en opnieuw beginnen.
Maar begin eerst eens met Device Capabilities en/of Flow Checker stel ik voor. Die zijn hier onder andere juist voor gemaakt.

3 Likes