Orcon MVS-15R mechanische ventilatie aansturen

Volgens mij 1a. Als het maar wel 12-24v is.
Ik had nog een oude 12v adapter liggen en die werkt prima.

1 Like

Goedemorgen,

Na talloze keren het forum te hebben geraadpleegd en ideeën te hebben “gestolen” dan nu maar eens een bijdrage :laughing:

Mechanisch en elektrotechnisch redelijk onderlegd, elektronica en programmeren is niet mijn ding. Ik heb daarom voor een andere oplossing gekozen om mijn Orcon MVS-15 aan te kunnen sturen met mijn Homey.

Systeemontwerp/idee was om met een paar NO contacten op een relais de drukknopfunctie over te nemen.

Ik heb een extra afstandsbediening gekocht (EAN 8718403862997) die de standen afwezig, auto, 1, 2 en 3 heeft middels een eigen schakelaar. Ik heb deze opengemaakt en heb de flatcable connector (rood omcirkeld) er af gehaald. Voor dat ik dit heb gedaan heb ik gekeken hoe de lay-out was van de flatcable en aansluiting op de druktoetsen. Die is vrij eenvoudig; 1 pin van de connector (COM) schakelt via een NO één van de standen.

Vervolgens heb ik de pinbezetting gemeten en in eerste instantie wilde ik kabels op de soldeerpunten van de flatcable connector solderen. De print en componenten zijn echter zo klein dat dat met mijn soldeerstation ondanks en opgeofferde afgeslepen soldeerpunt niet een succes was. :sweat_smile: Ik heb toen de pinbezetting gemeten en opgezocht aan de andere zijde van de print. Daar zitten wat grotere koperen rondjes waar makkelijk een draadje op te solderen was. Ik heb een UTP gestript en de individuele aders hiervoor gebruikt. Ook heb ik 2 draden aan de + en - pool van de batterijhouder gesoldeerd om de afstandbediening te kunnen voeden met een 3V/DC voeding.

Nadat de draden waren gesoldeerd heb ik met wat epoxyhars een trekontlasting gemaakt. Na een korte test; Spanning er op en de COM draad met een interval van 10 sec één voor één op de gesoldeerde draden houden, leek het te werken.

Paar aanvullingen en zaken om rekening mee te houden:

Het is niet de meest goedkope oplossing, maar veel spul had ik nog in mijn rommelbak liggen. I.p.v. een 2x een KAKU unit en 230V relais is er met Shelly of Fibaro wellicht een goedkopere oplossing te realiseren.

Snel schakelen tussen de modi leek in eerste instantie niet altijd goed te gaan. De KAKU ACM-3500-3 reageerden altijd en de aangesloten relais ook. Ook gaf de MVS 15 en remote een terugkoppeling van de statusled die duidde op een juiste communicatie. Toch reageerde de MVS 15 niet altijd. Uiteindelijk bleek de truc om de geknutselde unit dichter bij de MVS 15 te plaatsen. Ik werd op het verkeerde been gezet door dat ik de test deed in de woonkamer waar ook een remote hangt. Deze is echter 230V gevoed en heeft een CO2 meter ingebouwd. Wellicht heeft deze remote iets meer vermogen?

Bij lang indrukken van de knop wordt het signaal vaak niet ontvangen/verwerkt. Ik heb daarom voor iedere modi een flow aangemaakt die deze direct weer onderbreekt. De tijd dat het relais gemaakt wordt is ruim voldoende om te schakelen en kort genoeg om geen problemen te geven.

1 Like

Als nieuwe gebruiker kan ik slechts 1 foto plaatsen. Met deze workaround wellicht meer: (sorry mods)

Een KAKU ACM-LV10 had je veel werk kunnen schelen…

Welke sensor gebruiken jullie om de luchtvochtigheid te meten?
En waar heb je die opgehangen?

Ik ben nog aan het spelen met de waardes van inschakeling maar nog niet tevreden.
Hier gebruik ik een Aqara temperatuur sensor voor die ook luchtvochtigheid meet.
Maar ik denk dat de tijd qua update van de waardes aan de lange kant is.

Aqara sensoren. Deze update pas als er significant verschil is, anders update deze inderdaad niet. Wat dat verschil moet zijn weet ik even niet. Bij temperatuur dacht ik minimaal 0,5 graad. Maar voor luchtvochtigheid geen idee. Maar als de afzuiging aan gaat zou deze wel moeten zakken, check even de insights of dat gebeurt. Als ‘backup’ heb ik ook nog Tado slimme radiatorkoppen die vochtigheid aangeven.

Het is slim om ook in een andere kamer een vochtsensor te plaatsen. Dan kun je ze vergelijken met elkaar en op basis daarvan aan/uit schakelen. Zodat als het vochtig weer is bijvoorbeeld, die afzuiging niet heel de dag draait :nerd_face:.

Hier lees je daar ook meer over: https://community.homey.app/t/luchtvochtigheid-bel-en-de-klepel En nog wel meer topics als je even zoekt op engels/nl gedeelte.

2 Likes

Heb ik net in de badkamer geen Tado radiatorknop.
In alle andere ruimtes wel :wink:

Kun je iig daarmee vergelijken :+1:

Dit weekend ook de KAKU ACM-LV10 aangesloten.

Heb van te voren het wattage gemeten van de ventilatie per stand. Met de KAKU hoef ik de ventilatie ‘maar’ op 60% te dimmen om stand 3 te krijgen. Is dit bij jullie ook zo? Als ik hem op 100% zet dan gaat de ventilator veel te hard en gebruikt ook meer watt (bijna het dubbele).

De laagste stand via de KAKU is ook 1 watt hoger, dan met de afstandsbediening het geval is.

2 Likes

Welke waardes heb jij gemeten bij welke standen?

Voor installatie van de KAKU (zijn ongeveer waardes, schommelde met 1 watt):
Stand 1: 6 watt
Stand 2: 22 watt
Stand 3: 26 watt

Nu na installatie van de KAKU heb ik ingesteld:
1-20% = 7 watt (voorheen stand 1, dit is het minimale)
30% = 11 watt
40% = 14 watt
50% = 22 watt (voorheen stand 2)
60% = 26 watt (voorheen stand 3)

Kan door naar +/- 85 watt. Heb inmiddels begrepen dat dit afhankelijk is van het huis hoe deze is ingesteld. Ons huis is bij oplevering (nieuwbouw) zo ingesteld en gemeten, dus afgesteld op het huis.

Als ik de KAKU nu uitzet schakelt die terug naar stand 1: 6 watt. Ik schakel de KAKU alleen in als het nodig is bij koken/douche/bezoek (Co2).

2 Likes