Op zoek naar breed advies voor (smart) energiezuinige oplossingen, flows en devices

Dag Homeyvrienden,
Doe deze post even in het NL omdat het gemakkelijker is met sommige termen.

Ik zoek advies voor energiezuinige (smart) oplossingen met Homey.
Volgende maand verhuis ik voor het eerst ‘groter’ dan een appartement op 1 verdieping. Yes! Tot nu toe betaalde ik altijd inclusief en lette ik zijdelings op mijn gebruik van gas en elektra. We gaan in huis straks echter alles zelf afsluiten. In de huidige (dure) energiemarkt wil ik daarom goed op ons verbruik gaan letten en waar nodig/handig het e.e.a. aanschaffen.

Daarom de volgende vragen:

  1. Hoeveel zin heeft het echt om te investeren in smart apparatuur als Fibaro plugs of warmte-devices om je gebruik inzichtelijk te maken, en daarmee gericht bij te sturen/te beperken?
  2. In huis hangt een Intergas HRE-ketel, maar een ‘gewone’ draai-Honeywell. Is het de moeite waard om hier slimme apparaten aan te koppelen? (ik denk meteen aan een smart thermostaat en knoppen voor radiatoren).
  3. Ik heb straks 2 verdiepingen met de slaapkamer op zolder, en werk af en toe thuis (beneden, 1e etage is dat dan). Wat adviseren jullie in het kader van zone activity en geofencing?
  4. Welke andere smart oplossingen en tips in en om je huis hebben jullie voor mij die eenvoudig te integreren zijn met Homey, ihkv energiezuinig leven?

Hoor graag jullie adviezen en ideeën!

Ter inspiratie
Energie apps:
https://homey.app/nl-nl/apps/browse/#filter?category=energy

Klimaat apps:
https://homey.app/nl-nl/apps/browse/#filter?category=climate

  1. Meten is weten. Maar dan moet je wel wat doen met wat je meet :slightly_smiling_face:. Gebruik niet zoveel plugs die stroom meten. Wel gebruik ik plugs om bijvoorbeeld de wasmachine te laten starten wanneer de zonnepanelen genoeg opleveren. En plugs die bijvooorbeeld snachts en bij afwezigheid opladers uitschakelen.
    Handiger is denk ik dan een P1 meter als je verbruik wit meten.

      1. Ja is handig! Maar is het nodig? Niet per se. Tuurlijk scheelt het dat je niet meer aan de verwarming hoeft te denken. Maar het is ook prijzig in de aanschaf. Het is wel handig voor zone-verwarming dat je de woonkamer niet verwarmd als je boven werkt. Ook is het handig als er bijvoorbeeld rekening wordt gehouden dat als de zon binnen schijnt er minder verwarmt hoeft te worden enzovoort.
  2. Zelf probeer ik vooral zaken te laten starten als zonnepanelen genoeg leveren. Douchetimer, na x minuten douche wordt de lamp even rood om aan te geven dat je eruit moet (kan ook de waterleiding afsluiten dan, maar dat gaat wel ver :wink:). Onnodige laders gaan uit als we weg zijn of slapen.

Met de verwarming kunnen we niet superveel. Hebben vloerverwarming dus die staat altijd op 21 graden en in de nacht minimale verlaging. Wel hebben we de vloerverwarming in de douche wat lager gezet en start in de ochtend automatisch de handoekverwarming om bij te warmen.

Agenda checkt of ik thuiswerk en zet op basis daarvan de verwarming op kantoor aan/uit.

Tuin zit automatisch bewateringssysteem op basis van vochtigheid im de grond. Die ook checkt of het binnenkort gaat regenen. Dan is water geven wellicht niet nodig.

Tof! Zou je eens wat flows of screenshots daarvan kunnen delen? Ben benieuwd.
En ook welke apps of logica je dan gebruikt.

Wel even goed te melden, heb een Homey Pro. Geen Bridge.

Na 15 minuten melding door lamp op badkamer
Zodra de bewegingsensor in badkamer af gaat én de snelluchtvochtigheid snel stijgt (oftewel iemand doucht) dan wordt er een time gestart van 15 minuten. Na 15 minuten komt er om de 5 minuten een nieuwe waarschuwing met rode lamp.

De timer wordt stilgezet zodra de vochtigheid minder wordt en er al 5 minuten geen beweging is geweest.

Apps: Chronograph en Zone Memory + slimme lamp in gebruik met kleuren.

Verwarming badkamer in ochtend aan en na 20 minuten weer uit:

Apparaten: Tado en aqara temperatuur/vocht sensors

Verwarming kantoor:
Kantoor zit op zolder. De IF’s zijn voor lente dagen zoals vorige week. Dan warmt de zon de zolder al aardig op door de zon in de ochtend. In de zomer bij te hoge temperaturen gaan/blijven de rolluiken ook dicht, dat wordt door andere flows geregeld.

De verwarming zit net onder de vensterbank. Daardoor staat de Tado op 22,5 graden, dan is het 21 graden. Warmte blijft wat langer hangen onder de vensterbank.

Voor de verwachte temperatuur gebruik ik de app KNMI.

Tuin kan ik nu niet delen. Deze flows staan uit en water geef apparaat (LinkTap) is nog niet aangesloten dus daar staan allerlei uitroeptekens die het niet duidelijker maken.

1 Like

Ligt een beetje aan je doelstelling…
Wil je gas besparen? Ja dat helpt behoorlijk.
De hele dag de verwarming aan in een badkamer die alleen smorgens en savonds gebruikt wordt kost aardig wat gas.

Wil je geld besparen? De investering voor slimme apparaten is een lange termij investering. Je bent snel €100 lichter, voordat je dat hebt terugverdiend…

Raamsensoren die je waarschuwen als er ergens een raam lang open staat (terwijl het buiten koud is)

1 Like