Oke Google vraag aan Homey

Goedemorgen allemaal,

Helaas kan ik tot op heden nog geen antwoord vinden omtrent het volgende;

In onze woning heb ik momenteel 3 Google home mini’s.
In mijn ogen is de combi i.c.m. Homey goud! Maaaaaaar…
… Homey regelt bij ons feitelijk alles, dus ook een 4 tal spraak commando’s voor Homey.
1 hier van is de TV aanschakelen met alle andere zaken die in deze flow zitten.
Nu heb ik middels Homey door Google mini’s “bekend” gemaakt, dus ik kan nu zeggen “oke, Google, vraag aan Homey om de TV aan te doen”.
Dit werkt feilloos, echter, is er een manier om de zin "Oke Google vraag aan Homey om…"weg te laten.

Google moet NL blijven, dit ivm de kinderen, en heb geen Chromecast.

De ideale situatie zou zijn dat Google zelf weet, aha hier is een flow voor bij Homey, dus ik zou dus kunnen zeggen “oke google, TV aan” Of oke Google, Playstion"etc…

Als het niet duidelijk is, dan hoor ik dit graag.

1 Like

Zover ik weet is dat op dit moment nog niet mogelijk.

Helaas, was er ook al bang voor dat dit zo zou zijn.
Finger crossed dat dit in de toekomst kan, dit zou echt helemaal top zijn.

Er zijn wel omwegen mogelijk volgens mij. Bijvoorbeeld via MQTT een virtual device ontsluiten richting Gbridge (zoek op Gbridge op dit forum). Die kun je dan native schakelen via de Google Home. Vervolgens trigger je een flow op basis van de switch.

Dit staat in ieder geval nog op mijn to-do.

Een andere optie zou IFTTT kunnen zijn. Trigger via de Home een IFTTT-actie die op zijn beurt weer een flow triggert.

Maak in je assistent een “routine” aan (geen idee hoe ze dat in het Nederlands noemen). Dat is een soort snelkoppeling en daarmee kun je een opdracht naar Homey verkorten door een eigen zinsdeel dat door Home wordt herkend. Bijvoorbeeld: “Kijk TV” met als opdracht erachter "vraag Homey om ". Werkt prima.
Staat in de Home app onder “account/settings/assistant” en ziet eruit als een zonnetje met een maantje erin.

Hoi Peter,

Wat jij omschrijft als “mogelijke” oplossing werkt volgens mij helaas alleen maar als ik mijn smartphone op Engels zet, en ook Google in Engels zet.
Dan krijg je de routine optie erbij. Echter ben ik daarmee ook mijn NL commando’s kwijt.
Nu is dit voor mij niet zo rampzalig, maar wel voor de kids.

Heb ik dit goed, of zie ik iets verkeerd?

Zie ook: gBridge draadje.

1 Like

Zit er geen routine in Nederlands? Serieus? Dat wist ik niet.
Zal straks even kijken op de tel van mijn vrouw, die staat op NL ingesteld.

Update:
Inderdaad. Niet te vinden. Wat raar zeg, wel een gemis…

@PetervdK Jup dat klopt zeker.
Google zegt hier wel mee bezig te zijn. Maar nu is het inderdaad een gemis. :frowning: