Ik heb mijn Loqed slot vervangen door een Nuki ultra. Aangezien ik wil weten wie de deur open via het keypad 2 moet ik het slot toevoegen via de Nuki app ipv met Matter.
Maar ik kan het slot enkel als slim slot toevoegen niet als smart lock ultra. Is dat normaal of doe ik iets fout?
Ah bedoel je het op die manier. Dan bestaat het slot enkel voor het icoontje en de omschrijving “in de app”, en is het op een Homey enkel een Matter geschikt apparaat die je dan alsnog via Matter moet installeren.
Dan gaat het verhaal van de keyfob ook niet op ben ik bang, Matter is vrij generiek qua werking.
Het ultra slot heeft ook wifi mogelijkheden, maar daar doet de Homey Nuki app blijkbaar niets mee (voor de ultra).
Je kunt je vragen altijd voorleggen aan Athom, de app ontwikkelaar, via Support | Homey.
Je kunt de Nuki Ultra op drie verschillende manieren verbinden met Homey Pro (Early 2023):
Via Matter: Kies hiervoor de Nuki Ultra-driver.
Via MQTT: Hiervoor moet het slot verbonden zijn met het internet (via Wi-Fi of Matter) en moet er een MQTT-broker beschikbaar zijn die ook bereikbaar is voor Homey. Kies vervolgens de Smart Lock (MQTT)-driver.
Via de cloud: Kies hiervoor de Smart Lock-driver. Het slot moet daarbij gekoppeld zijn aan een Nuki-account en verbonden zijn met het internet via Wi-Fi of Matter.
Echter krijgt Homey via geen van deze manieren binnen wie het slot heeft ontgrendeld via de Nuki Keypad.
Ik gebruik de open source Nuki Hub implementatie en daarmee krijg ik de informatie over wie het slot geopend heeft gewoon door (via MQTT) zonder dat ik daar iets voor hoef te doen (afgezien van vingerafdrukken en codes instellen in de iOS Nuki app). Dus die informatie is wel ergens beschikbaar.
2026-06-02 19:22:01.788 INFO (MainThread) [homeassistant.components.system_log.external] Deur geopend door Robert