Nieuwbouw domotica

Oke handig om te weten, minder vertraging is altijd leuker.
Als ik binnen enkele maanden alles ga bestellen dan ga ik toch zien wat dan het beste is, mogelijk zijn er weer nieuwe dingen binnen 6 maanden.

Aah wist niet dat dit kon dus achter je 2e schakelaar zit niet buiten de inbouwmodule dan?
Een kleine delay zal je natuurlijk altijd hebben, zolang je niet door de gang bent tegen dat het licht aan gaat natuurlijk.

Hoi,

Ik ben redelijk nieuw hier en was sinds kort ook op zoek naar een domotica systeem zoals u.
Nu met de corona tijden eindelijk tijd gehad om de meeste systemen te bekijken en heb ik voor het volgende gekozen. (Mijn bestelling is net toegekomen.
Bedraad systeem zal met velbus werken (omdat ik de schakelaars super mooi en handig vind).
Alles werkt op buskabel en ze hebben schakelaars met oled scherm waar je tot 32 sturingen kunt doen.
Daarnaast heb je daar ook een app van en de software is ook gratis (gemakkelijk in te stellen).
Daarmee zal stuur ik fibaro rgbw dimmers aansturen.
Velbus heeft een 4 kanaals 0-10v uitgangsmodule en de fibaro dimmer 4 ingangen.
Wel beslist dat al mijn verlichting op 24 v zal werken.

Dus kan ik nu met een velbus uitgang 4 kanaals (125euro) en een fibaro rgbw dimmer (50 euro) tot 4 lichtgroepen aansturen en dimmen met beide systemen en flows kan ik ook in beide systemen maken of aansturen.

Met vriendelijke groeten
Julien

Dit is dan sec voor licht (en rolluik) aansturing? Automatiom dmv aanwezigheid,temperatuur, lux is niet mogelijk met dit systeem of wel?

Wel, zo zal ik het gaan gebruiken momenteel…
Velbus voor licht en rolluiken met fibaro modules er tussen.
En homey als primaire sturing en flows.
Met velbus kan je in principe ook alles automatiseren. Maar wanneer je led wilt gaan dimmen of rgbw wilt sturen loopt de kost snel op.
Terwijl dit met fibaro goedkoop blijft.
Daarom ben ik tot conclusie gekomen dat deze setup het best zou werken en het goedkoopst zou zijn.
Velbus komt ook nog uit met een gateway module dit jaar. Maar ik weet niet wat deze precies allemaal zal ondersteunen.

Homey ken ikzelf pas van een maand geleden :slightly_smiling_face:
Maar had dezelfde conclusie dat ik mijn lichten nog altijd kon bedienen via schakelaars zonder netwerk.

Het komt erop neer dat alles wat je wilt sturen met beide systemen hardwarematig gekoppeld moet worden.

Het velbus systeem zal ik niet via app besturen. Alles zal gebeuren via de homey die ook via de fibaro alles dim en stuurbaar maakt met flows.

Ik zal eens een principe schets uploaden wanneer ik aan mijn pc geraak vnv.
Jullie mogen gerust eens laten weten wat jullie ervan vinden.
Ik zeg er wel bij dat ik voor maart nog geen ervaring had met domotica.
Systemen die ik bekeken heb om te combineren zijn DMX, KNX, openhab, niko, fibaro, homey, loxone en velbus.

Maar naar mijn gevoel is dit het de meest goedkope, bedrijfszekere en gemakkelijkste oplossing. ( indien je geen dev bent in IT)

image008

Hierboven staat het principe die ik ga toepassen…
Benodigdheden:

  • velbus schakelaar (250 euro voor 1 paneel 32 sturingen mogelijk met oled scherm en RGB verlichting)
    Je hebt ook keuzen om 1 tot 4 drukknoppen (die zijn natuurlijk goedkoper en met de nieuwe modules kan je een verschillend commando geven door bvb 1 tikken, 2 tikken of lang bedienen)
  • velbus voeding voor bus (50 euro)
  • velbus interface ( 120 euro)
  • homey (300 a 400 euro)
  • 24v voeding voor de lichten (prijs naargelang uw belasting)

Dan komt het:

  • Gewoon wit 24v lampen of ledstrip
    => per 4 kringen - 1 stuurmodule velbus (130 euro) + 1 fibaro (50 euro)

Dus hier heb je voor ongeveer 1000 euro een basis bussysteem die bestuurbaar is via drukknoppen en bestuurbaar draadloos via homey voor 4 lichtkringen. (ook dimbaar)

Ikzelf koos ervoor om veel RGBW verlichting te voorzien, maar alleen de het (wit licht) kanaal van de RGBW strip aan te sturen via drukknoppen. ( Daardoor is er maar 1 uitgang van velbus nodig)
Via de Fibaro kan ik dan draadloos de kleuren gaan bedienen indien gewenst.

Ik hoop dat deze info helpt en ben eigenlijk benieuwd naar jullie gedacht ivm deze setup.
Zelf heb ik deze schakeling op geen enkel forum of bestaande woning al gezien.

En sorry voor het eventuele spammen van deze thread :slight_smile:

Met vriendelijk groeten
Julien

Mocht je niet hoeven dimmen dan kun je ook nog de Neo Coolcam schakelaars overwegen, die werken ook gewoon nog als Homey offline mocht zijn:
Verkrijgbaar in 1, 2 en 3-voudige uitvoering en ook voor dimmen/zonwering/gordijn besturing.

Ik gebruik ook de Neo Coolcam gordijn besturing voor mijn rolluiken en screens. Voordeel is dat deze in plaats van de reguliere schakelaars komen en het zowel handmatig als via Z-wave en/of automatische sturing via de Homey prima doen. Dus sluit me helemaal bij PetervdK aan.

1 Like

Interessante piste, waarom heb je precies voor dit gekozen ipv “klassieke” manier van leidingen?

Voordeel lijkt me vooral dat je met 2 dimmers (die in de kast geplaatst kunnen worden?) 2x4 lichten kan bedienen/dimmen.
Nadeel is dan dat je enkel 24v lampen kan gebruiken.

Qua prijst gaat dit toch nog altijd duurder zijn dan een traditionele bekabeling + achter elke schakelaar een dimmer/switch?

Nette schakelaars, spijtig genoeg (nog?) geen dimmer versie en dat het lichtje aanblijft…
Kost ook 2 keer niets in vergelijking met een andere module+afdekplaat.

Het kwam er voornamelijk op neer dat ik de velbus schakelaars wou, dat ik redelijk veel sfeerverlichting wil voorzien (RGBW) en dat ik alles dimbaar wil.

Nu voorzie ik de velbus module in de kast en ga ik vanuit de kast met een 3G1.5 of 3G2.5 (Afhankelijk van de belasting op 24V) en een buskabel (voor de fibaro sturing) naar een centraal punt in het huis waar ik dan vertrek naar de 4 dichtste lichtkringen.

Het voordeel van led te gebruiken op 24V (Indien ik alles goed onthouden en geïnterpreteerd heb) is dat als je ze dimt, ze ook minder verbuiken. Dit heb je niet indien ze op 230V werken doordat het dimmen werkt op basis van fase aansnijding. (Uw lamp brand minder fel, maar verbuikt nog evenveel)

Qua bekabeling is het een beetje afhankelijk van de situatie en de plaats in uw huis. Indien je ver moet zal je kabel zwaarder zijn doordat je met 24v werkt en zal je een extra buskabel bij moeten trekken. Maar daar kan je dan wel 4 kringen in 1 keer voeden en aansturen.
De Fibaro module kan je ter plaatse netjes ergens achter steken omdat deze totaal niet groot is.

Wat ik me nu afvraag, geeft Homey nu ondersteuning voor Velbus?`

App store zegt nee