Nexa Fjärrkontroll för fjärrströmbrytare

Hej!

Jag tittar på “Nexa Fjärrkontroll för fjärrströmbrytare” hos Kjell&Company.

Kjell säger att den fungerar mot Tellstick- och Proove-system.

Det tänker jag skulle kunna innebära gott hopp om att lyckas använda den mot Homey Pro.

Är det någon som använder denna fjärrkontroll mot Homey Pro?

Kör inte den själv, och den listas inte under Nexa-appen, men kollar du appen för KlikAanKlikUit så finns en fjärr som heter YCT-102 som ser identisk ut. Med tanke på att man ganska ofta kan få “osupportade” Nexa-prylar att funka via KlikAanKlikUit-appen så skulle jag chansat på att det går.

Har köpt och installerat RF-fjärren. Inga problem. Kan nu styra utvalda wifi-sockets med fjärrkontroll. Dessa kombinationsmöjligheter av kommunikationstekniker är ju underbar.

Frugan jublar som annars har total oförståelse och vägran till att styra lampor med en telefon.

Kul att det funkade!
Jag känner med din fru, att ha telefon som huvudsaklig kontroll i hemmet finner jag erbarmligt opraktiskt.
I princip all belysning som jag låtit Homey automatisera kan jag överrida med den vanliga lampknappen på väggen. Det är liksom ett koncept som närmast sitter i ryggmärgen på oss, vill vi tända eller släcka famlar vi intuitivt innanför dörren på en viss höjd efter en knapp att trycka på.