Fungerar Nexa WMR-1000 i Athom Homey Pro (2023)?

Funderar på att köpa en Homey men jag kan inte finna någon information någon stans om Nexa WMR-1000 fungerar på den. Är det någon som vet om det går, eller om det går att trixa till det så den fungerar på nått vis?

Kollat lite. Den är flera år gammal så nya liknade har kommit som Homey Pro kan styra.
Inom smarta hem kommer det och försvinner enheter som kan styras hela tiden. Den vanligaste orsaken till att enheter försvinner är att de har haft flera problem eller att det har kommit bättre grejer.
Som tur är är många enheter inte så dyra. Nexa WMR-1000 använder 433,92 MHz tekniken som är på väg att försvinna. Samma teknik för 868 MHz gick graven när Homey Pro (2023) kom.

Tack för svaret. Vet du om man skulle kunna “lura” det hela med att om man kopierar en signal från en Nexa fjärrkontroll som man programmerat WMR-1000 att reagera på? Och på det viset kunna skicka signal som styr WMR-1000. Går det att göra så i Homey? (Jag har ju inte köpt en egen än, så är lite okunnig om Homey)

Flera användare rapporterar att de lyckats installera den genom att ladda ner appen Trust Smart Home Trust Smart Home App för Homey | Homey och lagt in den som enheten AWMR-300 Trust.com - Mini Built-in Switch AWMR-300.
Jag har inte enheten själv så jag kan inte testa.

Ok, tack, intressant!
Men var kan man hitta sån information, kunde inte hitta någon som nämnt WMR-1000 någonstans?
Och du kanske vet, men visst borde väl man kunna kopiera en signal från en 433 MHz fjärr in i Homey, och på den vägen kunna styra typ WMR-1000?

Problemet är att många företag rebrandar andras produkter när de säljer dem på olika marknader. Nexas produkter hittar man nästan alltid under andra varunamn. Trust Smart Home-appen stödjer väldigt många 433-enheter. I Homeys parningsfunktion kan man välja Trust och sedan titta på liknande enhetsikoner, liknar sedan enhetsnamnet med någon variation som AWMR, LWMR eller någon liknande kan man testa.
Det finns också en svensk Facebook-grupp som heter Homey Homies där man kan söka.
Man kan lägga in en fjärr som har stöd i Homey, men då för att “styra” Homey som sedan kan aktivera en annan enhet. Men inte på det sätt som du tänker, att “spela in” signalen.

Ok, ja det där med rebranding börjar jag lära mig, och har precis gått med i den där Facebook gruppen.
Vad synd att man inte kan lära in en signal i Homey, för det hade ju gjort det hela enklare vad det gäller 433MHz.
Nu vet jag inte om du själv använder gamla 433MHz, men jag har ju en hel del sånna fortfarande som jag håller på att byta ut, men jag kan inte byta alla på en gång. Och jag ska ju snart skaffa en Homey, men då har jag sett några recensioner där de tycker att Homey har väldigt dålig räckvidd vad det gäller just 433MHz. Har du några erfarenheter av det, eller vet om andra har det problemet?

Jag har några 433 kvar där det inte är kritiskt eftersom de inte återrapporterar. Jag tycker det fungerar riktigt bra när Homey sänder 433, inte lika bra när den ska ta emot 433, och det senare är det många som har 433-termometrar klagar på. 433 är inget framtidsprotokoll.
Alla protokoll och enheter har sina svagheter. Generellt kan man väl säga att det lönar sig att satsa på kvalitet. Jag har t.ex. varit tvungen att fasa ut vissa Nexa Zwave därför att enheterna lägger av och då krånglar Zwave mesh.

Ok, och jag som några 433 termometrar som jag verkligen vill ska funka i Homey. :grimacing: Faktiskt en stor anledning till att jag tänka gå från Animus Heart till Homey.
Säga vad man vill om 433, men jag har 20-30 sånna enheter, och vissa är säkert 20 år. Ingen har pajat hittills. Sen har man under de senaste åren köpt diverse z-wave, där två stycken har pajat, samt man haft en hel del andra problem med. 433 = billiga och driftsäkra, z-wave=dyrt och pajar. Så man undrar ju vad som framtidsprotokollen för med sig. Det enda med 433 är ju återkopplingen, men ska man tända en lampa är de bäst, man skickar på och av signalen flera ggr bara så missar de nästan aldrig.
De z-wave jag haft som pajat är märket POPP och TBK Home. Sen har jag NEXA, Aeotec mm, massor olika märken. Nexa har inte jag haft problem med (än).

För 433 termometrar är denna som gäller https://homey.app/sv-se/app/com.weather-sensors/Wireless-Weather-Sensors/

Ok, tack! :+1: