Fungerar Nexa WMR-1000 i Athom Homey Pro (2023)?

Funderar pĂ„ att köpa en Homey men jag kan inte finna nĂ„gon information nĂ„gon stans om Nexa WMR-1000 fungerar pĂ„ den. Är det nĂ„gon som vet om det gĂ„r, eller om det gĂ„r att trixa till det sĂ„ den fungerar pĂ„ nĂ„tt vis?

Kollat lite. Den Àr flera Är gammal sÄ nya liknade har kommit som Homey Pro kan styra.
Inom smarta hem kommer det och försvinner enheter som kan styras hela tiden. Den vanligaste orsaken till att enheter försvinner Àr att de har haft flera problem eller att det har kommit bÀttre grejer.
Som tur Àr Àr mÄnga enheter inte sÄ dyra. Nexa WMR-1000 anvÀnder 433,92 MHz tekniken som Àr pÄ vÀg att försvinna. Samma teknik för 868 MHz gick graven nÀr Homey Pro (2023) kom.

Tack för svaret. Vet du om man skulle kunna “lura” det hela med att om man kopierar en signal frĂ„n en Nexa fjĂ€rrkontroll som man programmerat WMR-1000 att reagera pĂ„? Och pĂ„ det viset kunna skicka signal som styr WMR-1000. GĂ„r det att göra sĂ„ i Homey? (Jag har ju inte köpt en egen Ă€n, sĂ„ Ă€r lite okunnig om Homey)

Flera anvÀndare rapporterar att de lyckats installera den genom att ladda ner appen Trust Smart Home Trust Smart Home App för Homey | Homey och lagt in den som enheten AWMR-300 Trust.com - Mini Built-in Switch AWMR-300.
Jag har inte enheten sjÀlv sÄ jag kan inte testa.

Ok, tack, intressant!
Men var kan man hitta sÄn information, kunde inte hitta nÄgon som nÀmnt WMR-1000 nÄgonstans?
Och du kanske vet, men visst borde vÀl man kunna kopiera en signal frÄn en 433 MHz fjÀrr in i Homey, och pÄ den vÀgen kunna styra typ WMR-1000?

Problemet Àr att mÄnga företag rebrandar andras produkter nÀr de sÀljer dem pÄ olika marknader. Nexas produkter hittar man nÀstan alltid under andra varunamn. Trust Smart Home-appen stödjer vÀldigt mÄnga 433-enheter. I Homeys parningsfunktion kan man vÀlja Trust och sedan titta pÄ liknande enhetsikoner, liknar sedan enhetsnamnet med nÄgon variation som AWMR, LWMR eller nÄgon liknande kan man testa.
Det finns ocksÄ en svensk Facebook-grupp som heter Homey Homies dÀr man kan söka.
Man kan lĂ€gga in en fjĂ€rr som har stöd i Homey, men dĂ„ för att “styra” Homey som sedan kan aktivera en annan enhet. Men inte pĂ„ det sĂ€tt som du tĂ€nker, att “spela in” signalen.

Ok, ja det dÀr med rebranding börjar jag lÀra mig, och har precis gÄtt med i den dÀr Facebook gruppen.
Vad synd att man inte kan lÀra in en signal i Homey, för det hade ju gjort det hela enklare vad det gÀller 433MHz.
Nu vet jag inte om du sjÀlv anvÀnder gamla 433MHz, men jag har ju en hel del sÄnna fortfarande som jag hÄller pÄ att byta ut, men jag kan inte byta alla pÄ en gÄng. Och jag ska ju snart skaffa en Homey, men dÄ har jag sett nÄgra recensioner dÀr de tycker att Homey har vÀldigt dÄlig rÀckvidd vad det gÀller just 433MHz. Har du nÄgra erfarenheter av det, eller vet om andra har det problemet?

Jag har nÄgra 433 kvar dÀr det inte Àr kritiskt eftersom de inte Äterrapporterar. Jag tycker det fungerar riktigt bra nÀr Homey sÀnder 433, inte lika bra nÀr den ska ta emot 433, och det senare Àr det mÄnga som har 433-termometrar klagar pÄ. 433 Àr inget framtidsprotokoll.
Alla protokoll och enheter har sina svagheter. Generellt kan man vÀl sÀga att det lönar sig att satsa pÄ kvalitet. Jag har t.ex. varit tvungen att fasa ut vissa Nexa Zwave dÀrför att enheterna lÀgger av och dÄ krÄnglar Zwave mesh.

Ok, och jag som nÄgra 433 termometrar som jag verkligen vill ska funka i Homey. :grimacing: Faktiskt en stor anledning till att jag tÀnka gÄ frÄn Animus Heart till Homey.
SÀga vad man vill om 433, men jag har 20-30 sÄnna enheter, och vissa Àr sÀkert 20 Är. Ingen har pajat hittills. Sen har man under de senaste Ären köpt diverse z-wave, dÀr tvÄ stycken har pajat, samt man haft en hel del andra problem med. 433 = billiga och driftsÀkra, z-wave=dyrt och pajar. SÄ man undrar ju vad som framtidsprotokollen för med sig. Det enda med 433 Àr ju Äterkopplingen, men ska man tÀnda en lampa Àr de bÀst, man skickar pÄ och av signalen flera ggr bara sÄ missar de nÀstan aldrig.
De z-wave jag haft som pajat Àr mÀrket POPP och TBK Home. Sen har jag NEXA, Aeotec mm, massor olika mÀrken. Nexa har inte jag haft problem med (Àn).

För 433 termometrar Àr denna som gÀller https://homey.app/sv-se/app/com.weather-sensors/Wireless-Weather-Sensors/

Ok, tack! :+1: