Netamo Radiatorkraan standje Griekenland als batterij op is

Beste allemaal, ik heb al een tijdje een aantal “slimme” radiatorkranen van Netamo. Los van dat ik eigenlijk een beetje spijt heb van de aankoop (batterijen gaan heel snel leeg), loop ik al sinds de koop tegen een probleem aan. (Onder de post een foto van het type dat ik heb)

Het probleem
Als de batterijen op zijn, blijft de verwarming verwarmen en verbreekt de verbinding met de thermostaat (en Homey). Waar ik had gehoopt dat de verwarming in zo’n geval zou stoppen, stookt de hij de kamer lekker op, zonder gêne, naar makkelijk 25 tot 30 graden. Als ik dus niet thuis ben als dit gebeurt, krijg ik spontaan zin in een Ouzo bij thuiskomst, omdat het huis snikheet is. Zijn er meer mensen die dit kennen, of beter - hier een oplossing voor weten?

Wat heb ik zelf geprobeerd
Ik dacht dat ik dit wel met een flow zou kunnen oplossen; je weet wel, eentje die waarschuwt als de batterij op is. Maar zo slim is de Netamo nu ook weer niet, want dat melt deze niet. Ik kan wel een flow maken die checkt of de temperatuur boven de 22 komt (of het apparaat zelf een probleem geeft) en dan een melding geeft, maar dan moet je dus thuis zijn - ook niet ideaal…

Deze radiatoren zijn al een aantal jaartjes oud (ja ik ben soms lui aangelegd, vandaar dat ik het nu pas hier meld), dus wellicht hebben jullie ook nog tips voor betere alternatieven?

Evohome, ben ik wel tevreden over.

2 Likes

Is een Netatmo systeem werkelijk niet intelligenter dan dat? Normaal gesproken combineer je radiatorknoppen met een wandthermostaat die doorgaans per draad verbonden is met je ketel. Je oude “domme” thermostaat vervan je dus dan door een Netatmo slimme thermostaat.
De knoppen communiceren dan met die thermostaat die vervolgens de ketel vertelt te stoppen met stoken. En de wandthermostaat is vaak leidend voor de kamer waar hij hangt. Dus in die ruimte wordt de toevoer naar de radiatoren dan sowieso gestopt als de (wand)thermostaat constateert dat het warm genoeg is.

Alleen helpt je dat niet als je ook knoppen voor andere ruimtes in je huis gebruikt.
Als de knoppen openstaan als de batterijen op zijn en dat ook niet doorgegeven wordt aan de thermostaat, worden die andere ruimtes dus ook verwarmt als de ruimte waar de wandthermostaat hangt ook verwarmt wordt.

Je zou als vangnet je cv- ketel via een smart plug kunnen aansluiten. Als Homey dan constateert dat het te warm wordt laat je Homey die plug uitschakelen en stopt je kerel.
Let even goed om het maximale vermogen van je ketel en smart plug; afhankelijk van of je gas of electrisch stookt.

Niet ideaal, maar het is wellicht een idee…

1 Like

Hi Henk, dank voor je antwoord. Elke radiatorknop heeft zijn eigen thermostaat ingebouwd, dus die geeft aan hoe warm het in de kamer is. De centrale (Toon) thermostaat hangt beneden, waar ook de Netamo “hub” hangt die communiceert met de 5 radiatorkranen die ik heb. Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, kan ik de kranen wel open zetten, maar als de Toon (die als enige praat met mijn Ketel) niet gaat verwarmen, gebeurt en ook niets bij de radiatorknoppen. Maar in principe werkt het wel aardig zoals het nu gaat.

Het gaat erom dat als de batterij van een radiatorknop leeg is, dat hij dan volle bak blijft verwarmen ipv uit gaat. Ik zou het slimmer vinden om bij een laatste aderlating dan de verwarmingkraan effe dicht draaien…

Hallo Addy,

Ik snap dat je thermostaatknoppen een thermostaat in zich hebben… :wink:
Maar het idee is juist dat die communiceren met de Netatmo Hub en die moet ook de ketel aansturen. Niet je Toon.
Je hebt nu dus 2 systemen naast elkaar draaien en dat werkt niet.
Je moet de Toon dus vervangen door de Netatmo hub.

Blijft wel een manco dat je radiatorkranen blijkbaar geen goede batterijwaarschuwing hebben en dat ze niet dichtgaan als de batterij bijna op is.
Dat zou je dus kunnen ondervangen door een losse temperatuursensor aan Homey te hangen voor de kamers waar je Netatmo wandthermostaat niet hangt. Dan kun je Homey je cv-ketel uit laten zetten met een smartplug als de temperatuursensor aangeeft dat het in een kamer te warm wordt.

Weet je trouwens zeker dat er niet gewoon iets mis is met je thermostaatknoppen? Batterijwaarschuwing lijkt me wel een basisfunctie die zou moeten werken. Al contact met de verkoper/Netatmo gezocht?

Trouwens: klopt. Daarom moet je de Netatmo hub ook op je ketel aansluiten. Die regelt dat dan.

Het probleem is dat het laten draaien van het motortje de meeste stroom trekt. De elektronica bijna niets. Dus de thermostaat komt er zelf waarschijnlijk ook pas achter dat de batterij te zwak is om de motor te bedienen als hij het probeert.

Kun je de batterijstatus uitlezen ? Mogelijk kun je op basis daarvan zelf de kraan in een bepaalde stand zetten.

Dat zou wel een ontwerpfoutje zijn dan…
Mijn Tado knoppen waarschuwen al weken van tevoren dat de batterijen op dreigen te raken, alvorens ze het daadwerkelijk opgeven…
Daarom toch de tip het eens na te gaan bij de verkoper/Netatmo.

2 Likes

Mijn HR92 radiatorknoppen van EvoHome geven ook weken van te voren aan dat de batterijen al bijna leeg zijn. En ook al reageer ik daar meestal heel traag op, Griekse toestanden heb ik nog nooit meegemaakt.

3 Likes