Nest Thermostaat pomp aansturen

Hallo Allemaal,

Ik zou graag met mijn nest thermostaat alleen een cv pomp aan willen sturen,
Ik heb een pelletcv kachel staan welke volledig automatisch werkt, alleen bij warmtevraag in huis moet ik de cv pomp inschakelen.
Nu heb ik mijn cv pomp aan aangestuurd met een shelly relais.
Alleen ik krijg in de flow het niet voor elkaar om de pomp te laten werken op het programma van mijn nest thermostaat, is er hier iemand die mij daarbij zou kunnen helpen.
Ik heb al een flow gemaakt, maar daarbij gaat de pomp alleen aan als de temperatuur op de thermostaat word gewijzigd, dus de pomp gaat dan niet uit als de temperatuur is bereikt.

Deze flow start alleen als de temperatuur instelling veranderd.
Maar je wil ook reageren op temperatuur verandering:
Dus daarvoor moet je starten met een kaartje “de temperatuur is veranderd” (ALS)
daarna kijk je of de temperatuur hoger of lager is dan ingesteld, (EN)
dan weet je of je moet AAN of UIT zetten. (DAN)

Edited : zie bericht hieronder van Torch1969

1 Like

Ik had net dezelfde gedachte :grinning:

Alleen “de temperatuur is veranderd” moet je als extra trigger kaartje toevoegen. Ook de trigger kaart voor verandering van ingestelde temperatuur heb je nodig (anders gaat de pomp niet draaien als je de temperatuur instelling wijzigt en wordt het niet warm en veranderd je temperatuur ook niet)

2 Likes


dank jullie voor je reactie,

Op deze manier had ik ook al geprobeerd, alleen dan krijg ik een error.

Ah, je gebruikt de tag’s uit de triggerkaart. Die ontbreekt inderdaad als de trigger uit de onderste komt. Dit kun je voorkomen door in de logica kaartjes niet de tag uit de triggerkaart te gebruiken, maar de capabilities van de device’s zelf te selecteren (zowel Temperatuur als Ingestelde Temperatuur). Die hebben dezelfde waarde en zijn altijd aanwezig.

Bovendien zou ik ook een lijntje trekken naar de bovenste logica kaart. Je wilt toch ook dat als de temperatuur onder de ingestelde temperatuur zakt, dat de cv-pomp weer aan gaat?

2 Likes


je bedoelt als je de taglijst aanklikt en dan via de thermostaat?
Daar staat alleen de “ingestelde temperatuur” niet tussen.

Bovendien zou ik ook een lijntje trekken naar de bovenste logica kaart. Je wilt toch ook dat als de temperatuur onder de ingestelde temperatuur zakt, dat de cv-pomp weer aan gaat?
Ja die moet dan ook weer aan gaan ja, die heb ik nu ook getrokken.

Sorry moest even schakelen tussen nederlands en engels, maar het is me nu gelukt.

Nu werkt hij met de thermostaat.
Heel erg bedankt voor jullie hulp

2 Likes