Nest thermostaat koppelen aan Homey

“Met Homey heb je dus geen Somfy TaHoma Box nodig”, dat kun je letterlijk op de Homey website vinden.

Afgezien daarvan vermoed ik dat Jacques een presentatie heeft bijgewoond waarbij de Homey makers een beetje té enthousiast zijn geweest en in ieder geval hebben doen vermoeden dat het allemaal geen probleem zou zijn om zijn apparaten toe te voegen.

Op de website van Homey kun je overigens bar weinig vinden over wat er nou allemaal wel of niet (goed) ondersteund wordt, daarvoor moet je eerst tientallen, zo niet honderden, posts op het forum doorlezen. Een community forum, niet officieel ondersteund door Athom. En wat bij de een goed werkt, werkt bij de ander vrijwel niet, dus ook daar kun je niet echt een peil op trekken.

1 Like

Voor de Tuya apparaten gebruik je denk ik de verkeerde app.

Probeer deze eens: https://homey.app/nl-nl/app/com.tuya.cloud/Tuya-cloud/

Daarmee kun je in ieder geval lampen en stekkers heel eenvoudig koppelen aan Homey.

Dank voor je reactie, Robert.
Klopt inderdaad, je slaat de spijker op z’n kop.

Zover in me nu heb ingelezen, heb ik voor het Somfy RTS protocol geen Connexsoon of TaHoma nodig, maar voor het Somfy I/O protocol wel.

Ik heb me vooraf wel degelijk geprobeerd in te lezen, maar het is voor de gemiddelde consument gewoon niet te doen om er achter te komen wat wel of niet werkt.

1 Like

Dank voor je reactie Peter. Ik heb me wel degelijk uitgebreid georiënteerd en ingelezen, veel meer dan dat ik voor een wasmachine zou doen.

2 Likes

[quote=“Marcel_Visser, post:25, topic:19797”]
Probeer deze eens: https://homey.app/nl-nl/app/com.tuya.cloud/Tuya-cloud/
[/

Dit ga ik zeker proberen, Marcel. Dank daarvoor. Het schept enig perspectief.

Ook ik ben verleid door de promotie dat Homey zo fantastisch is. Dat het zo simpel is dat je geen technische kennis nodig hebt en dat het zoveel protocollen aan kan dat zowat alles aan te sluiten is. Wat een tegenvaller zeg. Gelukkig heb ik een IT achtergrond (lang geleden, maar toch). En gelukkig hangt mijn huis nog niet helemaal vol met allerlei devices en heb ik gelukkig Somfy RTS zonwering en dus geen last van het protectionistische Somfy IO systeem. En gelukkig heb ik toevalligerwijs wat tijd om er helemaal in te duiken, want vinden wat je wilt bereiken is absoluut niet makkelijk omdat er geen enkel overzicht is van wat er wel kan.

Ja, ik weet dat er ook veel protectionistische systemen zijn. Ik heb een RainBird beregeningssysteem en dat is helaas zo’n gesloten systeem, net als Somfy IO wat dan, in tegenstelling to RainBird, tenminste nog wel open wordt met een duur extra device zoals Tahoma of Conexoon. Dus het is niet altijd “de fout” van Homey.

Maar dat ook Google Nest niet ondersteund wordt, vind ik echt een hele grote tegenvaller.

En ook dat ligt dus niet aan Homey, maar aan Google die na het overnemen van Nest eenzijdig alle koppelingen hebben afgesloten voor anderen dan hun eigen systeem. Met de mededeling dat ze in de toekomst gaan werken aan nieuwe mogelijkheden voor andere leveranciers om aan te sluiten. Lang leve bigtech. Was altijd heel enthousiast over Nest, maar toen Google het overnam had ik er al geen lekker gevoel bij, want dan krijg je dus dit…

Oh…Dus ook Google doet aan protectionisme. Dat wist ik niet. Dank voor de info.

Denk in de toekomst dat veel meer partijen de boel dichtgooien.

ja, de EU is er zelfs een onderzoek naar gestart om eventueel partijen boetes op te leggen als ze de boel te veel dichttimmeren: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5171718/europese-unie-onderzoek-concurrentie-vervalsing-internet-things-smart-home

Hoe dan? Heb harmony hub, kan idd Nest hiermee bedienen, maar krijg deze functionaliteit niet naar homey.

Helaas

Wel bijzonder dat je Nest nog wel met Harmony kunt bedienen. Lukt hier niet meer

Sorry, foutje mijnerzijds. De thermostaat is nog wel afleesbaar in de harmony app, maar laat zich inderdaad niet meer bedienen.
Toch een bummer dat je thermostaat zomaar niet meer is aan te sturen. IFTT applets werken nog, maar daar moet je nu voor gaan betalen en is er bovendien als ik goed geinformeerd ben ook geen garantie dat het met NEST blijft werken.
Heeft migratie van het Nest account naar google voordelen m.b.t. betere routines t.o.v. het in stand houden van het NEST account?

Ik ben gemigreerd, maar kan niets ontdekken wat het toevoegd. Behalve dat ik niet de continue meldingen om te migreren krijg😉

1 Like

Thx. :grin:
Hoop nog altijd op een work around, zodat Nest weer met Homey geïntegreerd kan worden.

1 Like

Ik weet dat dit een oud topic is, maar toch de vraag of iemand weet of er een app te bouwen is die gebaseerd is op Assistant Relay.

Hiermee zou het mogelijk zijn om Google Assistant commando’s te sturen op basis van een http request. Zo zou het mogelijk moeten zijn om vanuit Homey via Assistant Relay de Nest thermostaat aan te sturen.

Vast wel. Moet je alleen nog iemand vinden die dat wil doen.

Dank je, Robert. Ik geloof dat ik ergens een topic had gezien voor de aanvraag/ondersteuning van applicaties en hardware. Ik ga neuzen. Nogmaals bedankt.

Mvg
Dennis

Hallo
ik ben sinds vandaag nieuw met homey, overtuigd door alle goed recensies,
maar ik kom toch wel wat problemen tegen, bv LG thing, deebot robotzuiger en Siri
maar ook inderdaad de nest thermostaat. ik vind het wel een beetje raar dat dit niet meer kan. en geef niet alleen google de schuld. want ik kom van homebridge af. en hier kan deze gewoon koppelen met het google account van de nest.

zijn er dat iemand weet al oplossing? wat het is wel jammer als dit allemaal niet kan.

Voor zover ik weet zit implementatie ervan te wachten op een ontwikkelaar.