Nederlandse Google Home koppelen

Ik heb precies hetzelfde… “zeg tegen” werkt niet meer waardoor mijn flows nu allemaal heel onnatuurlijk zijn om te zeggen…

Seen multiple reports for this. Just thinking: It must be something google changed, as this is before the command(s) get to Homey? Then I’d think there must be lots of complaints?

ohja Nederlands :slight_smile:
Ik heb diverse mensen dit ziet aangeven. Denk dat het iets is wat google heeft verandert aangezien dit gebeurd voordat de commando’s naar Homey worden gestuurd. Maar het lijkt me dat veel Google Home gebruikers hierover dan klagen?

Ja inderdaad heel vreemd om het zo te zeggen.

Maakt dat zoveel verschil bij jullie?
Wat zeggen jullie dan juist? :thinking:

‘Hey Google, vraag Homey licht keuken aan’
‘Hey Google, zegt tegen Homey licht keuken aan’
Klinkt toch beide hetzelfde?

1 Like

Nou ten eerste ben ik drie dagen aan het klooien geweest voordat ik erachter kwam dat ik nu ineens wat anders moet zeggen. Dus had het fijn geweest als degene die blijkbaar iets gewijzigd heeft (google of homey) dat even had gecommuniceerd naar de gebruikers. Verder wilde ik graag weten nog ik de enige was. En ja als ik zeg" oke google zeg tegen Homey ; Italiaanse tv aan. Klinkt heel anders dan "oké google vraag aan homey ; Italiaanse tv aan. Het bekt gewoon niet. Maar goed ben alweer blij dat het werkt

“Hey google, zeg tegen homey dat ik ga slapen” (start flow ik ga slapen)
“Hey google, zeg tegen homey dat ik klaar ben met tv kijken” (je snapt hem al)

Ik probeer “menselijke” commando’s te gebruiken.

For the record: zojuist in het engels geprobeerd, maar daar mag ik nog steeds “tell homey” zeggen…

Ik was ook al drie dagen aan het klooien om erachter te komen waarom het niet meer lukte om in het Nederlands flows te starten. Dank voor de tip @Frans_Keeman!

Blij dat ik niet de enige ben die van t weekend gefrustreerd raakte omdat de commando’s niet meer werkten.

Ik merkte trouwens wel een flinke vertraging wanneer een commando wel werkte. Zodra ik een commando succesvol gegeven had gingen de lampen bijvoorbeeld direct uit, en een paar seconden later kwam Google Home pas met de opmerking “Laten we Homey erbij halen”, die daarna doodleuk zei of dat ie niet begreep wat ik bedoelde, of “Okee” :thinking:

3 Likes

wanneer gaat athom een keer overstag om de volledige koppeling te maken.

Of bedoel je wanneer valideert Google eindelijk de app integratie van Athom en wat zullen uiteindelijk de privacy consequenties zijn (en heeft Athom dat zo goed mogelijk verdedigt tbv de gebruikers)?

2 Likes

haha precies dat kan ook. Maar t duurt vervelend lang. Erg jammer.

Duurde bij mij ook láng voor ik door had dat ‘zeg tegen homey dat’ niet meer werkt en vervangen moest worden door ‘vraag aan homey’.

Voorheen:
‘Ok Google, zeg tegen Homey lampen woonkamer aan’
Nu
‘Ok Google, vraag aan Homey lampen woonkamer aan’

Vraag 1
Maar wat ik nog veel irritanter vindt: voorheen kreeg ik gewoon direct een reactie van Homey. Maar nu zegt Google eerst nog ‘Ok, laten we Homey erbij halen’ of ‘Ok, hier is Homey’. Ondertussen wordt de flow allang uitgevoerd, terwijl Google nog tegen mij praat; daarna komt ook nog eens de reactie van Homey. (Ok, lampen gaan uit = een spraakkaartje in mijn flow, omdat Google anders altijd komt met een ‘Homey reageert niet’ melding).

Is er een manier om dit in te korten? Die tussenreactie van Google eruit? En liefst ook de onnodige reactie van Homey eruit. Wmbtr hoeft er geen andere reactie te zijn dan het feit dát ik de lampen uit zie gaan. Dat is voor mij feedback genoeg :slight_smile:

Dank alvast voor jullie eventuele antwoord(en)!

Vraag 2
Ik heb 2 flows: 1 voor lampen en 1 voor lampen uit. Deze worden getriggerd met spraak via de Home Mini: ‘Lampen uit’ of ‘Lampen aan’. Nu komt het regelmatig voor dat met het commando ‘Hey Google, vraag homey lampen uit’ béide flows getriggerd worden. Dus de aan en de uit flow. De lampen knipperen dan even wat, meestal blijven er dingen aan staan die uit moesten. Ik heb al verschillende varianten van de tekst geprobeerd, maar het probleem blijft voorkomen. Iemand hier een oplossing voor?

Beide vragen natuurlijk in afwachting van een betere integratie met Google, zoals aangekondigd in het blog, can’t wait!

Ik ervaar dezelfde problematiek, waar ik voorheen redelijk eenvoudig acties kon doen via de Google home. Is dit inmiddels anders.
Als ik nu aan Google Home vraag ‘Okay Google, vraag aan Homey doe al het licht uit’.
Dan duurt het 4 seconde voordat ik hoor ‘Prima, ik haal homey erbij’ en dan krijg ik het woord ‘Ok’.
Het frapante is nu, dat het licht niet uit gaat maar alles gaat aan.
Ik heb gecontroleerd in mijn Google account maar hier staat ook echt de zin ‘vraag aan Homey doe al het licht uit’.

Waarom moet het 4 seconde duren voordat Google reageert?
Als ik aan Google een algemene vraag stel, krijg ik direct antwoord.
Maar vooral waarom denkt Homey dat het licht aan moet gaan ipv uit.

vraag 2…voor licht aan.
Maak een flow:

ALS iemand zei iets specifieks ‘licht
EN logica Tag tekst bevat AAN
DAN zet het licht aan
DAN zeg iets…licht gaat aan

doe het zelfde voor licht uit.

1 Like

@seiko Dank, het lijkt vooralsnog te werken! Eerst zag ik nog het oude probleem, maar na het verwijderen van wat random response opties, lijkt het nu te werken. Ik had bijvoorbeeld Ok;Ja;Doe ik; in de reactie spraakkaart staan. Ik kan het niet reproduceren, maar ik hou het er voorlopig op dat hier iets niet helemaal bugvrij werkt.

EDIT: helaas te vroeg gejuicht, bovenstaande klopt 5 minuten later niet meer, we zijn weer terug bij af. Met alleen knipperde lampen en de verkeerde scene die getriggerd wordt bij uit UIT schakelen van de lampen. Aan gaat altijd goed.

EDIT 2: Volgende dag nog eens geprobeerd. Werkt af en toe wel, af en toe niet. Ook getest met zelf getypte ipv gesproken commando’s in de Google Assistant, om te testen of Google mij verkeerd verstaat. Dat is NIET het geval: ik typ Vraag Homey lampen uit en Homey zet dan de lampen aan, met de bijbehorende flow.

Het mooie van jouw suggestie is dat je wat normalere grammatica kan gebruiken. Bij mijn oude, vrij statische methode moest ik letterlijk zeggen: Ok Google vraag Homey lampen aan. Maar nu kan ik zeggen:

Ok Google, vraag Homey lampen woonkamer aan, of Ok Google, vraag Homey om de lampen aan te zetten, of Ok Google, vraag Homey mogen de lampen aan? En het werkt allemaal. Ik was me er eerder niet van bewust dat je op deze manier niet met letterlijke zinnen hoeft te werken. Heel fijn, hartelijk dank!

@Martijn_Kamp Zou het kunnen dat bij jou ook 2 flows min of meer gelijktijdig getriggerd worden? Bij mij was dat vrij duidelijk omdat ik in de laatste kaart Homey iets laat zeggen, en ik hoorde de tekst van de aan-flow waar ik de uit-flow had gestart. Dan weet je het wel vrij zeker. Kan natuurlijk ook goed zijn dat jij een heel ander issue hebt…

1 Like

De tip van @seiko heeft zeker geholpen met het aan / uit zetten van de lampen. De opdracht wordt wel snel uitgevoerd maar het antwoord van Google met ‘Prima, ik haal Homey erbij’ laat wel langer op zich wachten.

Hoi allen,

Net een paar dagen een homey en ben er wel tevreden over. Heb nog een boel vragen, en die zal ik als ik er niet uitkom vast wel stellen. Maar mijn vraag is, hoe gaat het inmiddels met de koppeling tussen de Homey en Home. Wil er eigenlijk ook eentje aanschaffen, maar twijfel naar aanleiding van dit topic, of ik daar wel plezier uit ga halen. Dus is het inmiddels stabiel? Of zeggen jullie, wacht nog even.

Hier werkt de Google home prima. Je kan hem vragen om homey iets uit te laten voeren. Het enige nadeel nog is dat je eerst ‘hey Google’ moet roepen om hem te laten luisteren en daarna ‘vraag homey’ en dan je commando. Maar dit went vrij snel. Ik gebruik hem niet veel maar het werkt wel.

A post was merged into an existing topic: Google Home discussion topic part 2