Namron dimmere og HomeKit

Jeg har en rekke Namron dimmere og brytere i tillegg til Hue-lys via Hub. Alt dette (og mere til) er i HomeKit via Experimental HomeKit. Når jeg slår på lys i Home-appen blir lys via Namron slått på med 100% mens lys fra Hue blir slått på med «last state». Noen som vet om en måte å få til Namron dimmerne til å slås på med «last state» i Home? Via bryterne funker det helt fint. :smiley:

Hvis ikke dimmerne har noen konfigurasjon for dette, så kan du jo prøve å lage en variabel under logic per dimmer som alltid oppdateres når lysstyrken endres, og så «når dimmer skrus på sett siste lysstyrke»

Det fungerer fint når jeg slår på lys på enten fysisk på Namron bryter (flow) eller i Homey-appen. Det er bare i Hjem (HomeKit) det blir 100 % lysstyrke.

Hmm du har rett. Jeg har ikke lagt merke til det før, for jeg styrer individuelle pærer veldig sjelden. De fleste pærene her er på Hue-huben, og der oppfører det seg ikke sånn fra HomeKit. Og som du sier gjør det heller ikke det i Homey-appen. Så det er nok HomeKit-integrasjonen i Homey ja. Bruker du den innebygde eller HomeyKit?

Jeg bruker den innebygde. Vurder å teste ut HomeyKit om den kan løse det. Har laget en del stemninger i HomeKit og jeg orker nesten ikke lage alt på nytt med mindre det løser problemet. :joy:

Hei, Jeg har begynt å bruke Homey Bridge og har sensorer på alle dører og vinduer, samt bevegelse sensorer i større rom og vil gjerne sette opp et alarmsystem som slår seg på når jeg går og legger meg.
Når jeg lager et Flow system med en av sensorene så virker alt fin, men når jeg legger til flere sensorer så virker ingen ting. Er det noen som kan gi meg et eksempel på hvordan dette kan gjøres?
Beklager å bryte inn i en annen diskusjon, men så at det var noen norske her.

Det er eget norsk underforum her: 🇳🇴 Norsk (Norwegian) - Homey Community Forum Ellers er det bra med folk på Facebook-gruppen. Men de burde heller vært her :roll_eyes:

Tusen takk for info, sjekker her, ser ut til å være mye å lære.

Men siden du spurte, hvordan legger du til flere sensorer? I en vanlig flow kan du bare reagere på en hendelse fra én enhet. Men i dette tilfellet burde du kunne bruke “en sone ble aktiv”, hvis det er sånn at du har flere bevegelsessensorer i samme sone. Ellers går det fint å lage én flow som gjør det som skal skje når alarmen utløses, og så kalle den flowen fra en flow du lager for hver sensor.

Takk for det, jeg tester det ut. Har holdt på med «smart hus» ting i mange år, litt nerd på data og tester nå ut Homey Bridge

Mvh

Yngvar Halvorsen

Sandefjord

Hei, jeg har slitt med flere typer dimmere.
Om du ser på bryteren i Homey så har den 2 funktioner 1 for av og på og 1 for dimmeren.
Når Homeykit populerer den til Homekit så får den kun dimmeren.
Om du kun slår på bryteren i Homekit så får den puls PÅ og 100% dimming.

Måten jeg har løst dette på er:

Om Dimmeren ikke har noen gode flow kort så har jeg ved å bruke virtual devices appen skapt en bryter så skapt en flow. Når du slår på bryteren. Så Dim xx til en variabel.

Om dimmeren har flowkort for PÅ så har jeg skapt en tilsvarende flow som over.

For meg har dette fungert godt med Homeykit og Homekit.