MQTT hub, hoe werkt die exact?

Ik heb dus die mqtt hub geiunstalleerd en gestart etc, heb HA eraan hangen en heb de devices in HA staan.

Echter als ik een nieuw devices toevoeg in Homey of er 1 verwijderd, dan wil ik dit ook in HA hebben.

Ik ga dan naar tab devices (in de mqtt hub) en zet het device uit (of aan), ga dan naar Settings en druk op broadcast.
Nu is de ene keer dat die blak gaat lopen, de andere keer gebeurd er helemaal niets.
Als die loopt en klaar is, dan zou ik verwachten dat ik het nieuwe device in HA kan vinden, meestal niet dus.

Terug naar de homey MQTT hub, zet running UIT en weer AAN en druk broadcast, 99% van de gevallen gebeurd er niets…

Wat meestal werkt is het herstarten van de MQTT hub app, daarna broadcasten, meestal daarna is alles in HA beschikbaar.

Wat doe ik in godsnaam verkeerd, hoe kan ik zonder veel poespas de devices in HA nu updaten?

Ik heb hetzelfde gehad met HA, en na veel uitzoeken is gebleken dat HA niet zo goed met de MQTT broadcast omgaat.

Om zeker te weten dat de MQTT Hub goed werkt zou je eerst een met b.v. MQTT Explorer kunnen kijken of je broadcast wel goed werkt. En of de waardes ook regelmatig verstuurd worden.

En kijk even goed naar de settings zoals beschreven in dit artikel [TUTORIAL] Setting up MQTT on Homey for configuring Home Assistant for dashboard purposes - #72 by HarriedeGroot

Ik heb de HA discovery prefix dus niet goed staan, en na aanpassing kwamen alle berichten wel binnen.

Ow ja…
En na een herstart van HA werden de MQTT apparaten niet meer bijgewerkt totdat ik vanuit Homey een nieuwe broadcast deed. Dus voor mij niet stabiel genoeg en ben gestopt met HA.

als ik de devices eenmaal in HA heb werkt alles feilloos.

Dus de MQTT werkt prima, anders zou HA ook de statussen niet updaten en zou Homey ook niet reageren als je iets aan/uit zou zetten via HA dashboard.

Maar het is elke keer raak als ik een device wil aanpassen, dus bv uit de lijst wil hebben of als ik een nieuw device heb toegevoegd en zet dat aan.

Dan moet ik van allerhande herstarts gaan uitvoeren om die dingen in HA te krijgen, ineens paks HA heb op en dan werkt alles weer normaal…