MQTT Client - payload wordt niet opgeslagen in variabele

Hallo allemaal,

Ik probeer via de MQTT Client in Homey een payload te ontvangen en op te slaan in een logica-variabele. Ik krijg netjes een pushbericht zodra de flow afgaat, dus het MQTT-bericht wordt wél ontvangen via het juiste topic (test/homey/testwaarde).

Echter, mijn logica-variabele wordt niet bijgewerkt — hij blijft op de initiële waarde (0) staan, en ik zie geen payload-tag in de flow-editor.

Wat ik tot nu toe heb gedaan:

• Testbericht 12345 gestuurd via MQTT Explorer
  • Flow ingesteld met de trigger “MQTT Client ontvangt bericht op topic…”
  • Pushbericht komt binnen, maar variabele wordt niet aangepast
  • De variabele is van type Tekst

Heeft iemand dit eerder gehad of weet iemand hoe ik die payload-tag goed kan koppelen aan de actiekaart?

Alvast dank voor het meedenken! :oncoming_fist:
P.s Tags: MQTT, Flows, Logica, Homey Pro 2019, MQTT Client Tags: MQTT, Flows, Logica, Homey Pro 2019, MQTT Client

Gr Arnold

Hoi Arnold,

Werkend voorbeeld:

• Topic: itho/cmd (enkel het / symbool ertussen gebruiken, niet er voor of er na)

• Flow: selecteer de tag “Bericht ontvangen van topic” (“Message received from topic”) als variable waarde:

• Flow:
    (ik vind t zelf makkelijker om het te monitoren via een extra notificatie kaartje, bijv tijdlijn)

• Binnengekomen waardes:

Variabele:

Notificatie:

.
@moderators Double post: Vraag over MQTT-Client

Hallo Allemaal ,

Ik krijg het niet voor elkaar om een variabele waarde ( die ik in MQTT Exploder wel kan verzenden door een Push bericht te sturen ) deze in Homey binnen te krijgen op mijn telefoon.
Gebruik Homey 2019 pro

Als ik dat via een flow doe dan zou er een blauwe tag in de tag bieb moeten komen .. maar die komt dus niet
Als ik in Homey een flow aanmaaak met een logica kaart ( die ik dan gebruit in de DAN kaart ) dan zie ik met een pusch bericht een 0 verschijnen op mijn telefoon .
Dit komt dan weer omdat er in de logica kaart een 0 staat ..

Waarschijnlijk is de oorzaak dat de variabelen niet goed binnenkomt via MQTT Client ..

Kan iemand mij dus vertellen wat ik verkeerd doe .

Ik krijg bv wel via Homey ( een test flow )berichten binnen op mijn telefoon , maar niet rechtstreeks van Mqqtt exploder..

MQTT Broker, ..MQTT Client, en MQTT Hub heb ik in homey op mijn telefoon geinstalleerd.. en dat staat denk ik allemaal goed ingesteld ..

Bedankt alvast voor de moeite
Gr Arnold

Allereerst welkom op de Homey Community!

Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.

Welkom op het forum

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Dubbele post:
https://community.homey.app/t/mqtt-client-payload-wordt-niet-opgeslagen-in-variabele/140112/2

Graag 1x posten, of anders even de link naar je andere post erbij zetten.
Dit om dubbel werk van je denktank te voorkomen :oncoming_fist:

1 Like

Thanks, daarom samengevoegd

Hallo Peter .. dit is iid mijn eerste keer dat ik wat plaats .. ik vond het nog wel veel om te ondekken hoe het allemaal werkt .. dus ik kwam er niet uit .. Daarom maar wat geprobeerd om te kijken wat het opleverd … maar ik zie helaas allen dat ik dus wat verkeerds heb gedaan ,sorry Ik zal me er wat meer in verdiepen..
Bedankt voor de uitleg en bedankt voor je oplossing .. Ik ga er mee aan de gang .. Hoop dat ik het voor elkaar krijg .. je hoord nog van me ..Gr Arnold

Geen probleem hoor, Arnold.
En graag gedaan.

Hallo Peter .. het is gelukt .. alleen moest ik wel de naam van de topic erbij in de DAN kaart zetten ..
Ik heb het iets anders gedaan dan wat jij voorstelde , maar daarom zou het wel zo zijn ..Maar iig zeer bedankt dat je me geholpen hebt

Gr Arnold

1 Like