Motion Blinds NL

Ik ben vooral blij dat het weer werkt. De Motion Blinds app op de telefoon werkt op een iets andere manier dan de Homey app, dus als de bridge niet helemaal lekker meer reageert kan het zijn dat beide verschillend reageren. Mochten er toch nog gekke dingen zijn de komende tijd laat het even weten, dan puzzel ik nog verder.

Oh ja: de andere vinkjes kun je laten voor wat ze zijn, maar het debug vlaggetje zou ik uitzetten i.v.m. de performance en de grootte van de logfile.

Hoi edwin.

Ik heb alle vinkjes gewoon weer uitgezet.
Mochten er weer probleem voor doen dan meld ik me weer.

Dank voor het meedenken en kijken.

Dag Edwin,

Ik zag dat er voldoende activiteit was omtrent de motionblinds (waarvoor dank) waarna ik mijn rolgordijnen heb voorzien. Voornaamste reden was dat ze compatible moeten zijn met Homey.

Heb alle stappen doorlopen, de key gekopieerd en correct gesaved. Homey vind ze maar vreemde is dat ik vooralsnog twee rolgordijnen heb toegevoegd maar homey “roller 1” t/m “roller 5” vind. Even een dag niets mee gedaan en nu vind hij enkel “Roller 4 en 5”. Wanneer ik deze toevoeg kan ik wel de status zien zoals accu lading, % waarde van stand, bedieningshandelingen etc maar ik kan ze niet bedienen via homey.

Ik heb de WiFi hub al eens gereboot evenals de twee motionblinds. Via de motionblinds app / remote kan ik ze prima bedienen.

Enig idee wat ik kan proberen om het werkend te krijgen in Homey?

Hoi, ik geloof dat ik je verhaal niet helemaal kan volgen. Je hebt het over twee motionblinds die je hebt gereboot. Bedoel je daarmee dat je twee bridges hebt? Rolgordijnen kun je bij mijn weten niet rebooten. Dus heb je nu twee bridges waarvan twee rolgordijnen werken en de drie rolgordijnen niet? Of heb je een bridge met 5 rolgordijnen? Of heb je maar twee rolgordijnen terwijl de Homey app er toch vijf ziet?

Eventueel kan het handig zijn om in de app instellingen het debug vinkje aan te zetten, de app te herstarten, dan een minuut of wat later het dialoogje te openen om een gordijn toe te voegen en dan te annuleren. Als je daatna naar de app gaat en in de rechter bovenhoek kiest om een diagnostics rapport te maken, dan kan ik kijken wat er in de logbestanden is weggeschreven.

Dag Edwin, bedankt voor je antwoord.

Op de motoren van de Motionblinds zit een aan/uit schakelaar, ik heb ze uit gezet en na 1 minuut weer aan wat een herstart zou moeten zijn (lijkt mij).

Ik heb twee rolgordijnen met de motionblinds motoren en één WiFi bridge.

De eerste keer dat ik de motionblinds app in homey liet zoeken naar de motoren vond hij vijf rolgordijnen (ik heb er twee). Geen van de vijf functioneerde. Even een dag niet mee verder gegaan, de volgende dag nogmaals geprobeerd en toen vond hij er twee. Deze twee hadden de naam “Roller 4” en “Roller 5” wat qua aantal klopt echter suggereert dit dat er een 1, 2 en 3 zouden moeten zijn wat niet het geval is. De twee wie hij vind kan ik toevoegen en kan de status zien maar niet bedienen.

Ik zal de debug uitvoeren zoals gevraagd.

af99f22d-a581-4679-963f-d7aab24fe92b

Dit is de code

Ik heb de log bekeken. Ik zie wel dat je het debug vlaggetje hebt aangezet maar niet dat je de app herstart hebt. Voor nu maakt het even niet heel veel uit. Wat betreft de aantallen rolgordijnen: De gateway ziet er maar twee, nummer 4 en 5. Normaliter met een vers gekoppelde bridge nummert de bridge vanaf 1. Kan het zijn dat je gordijnen hebt toegevoegd wat niet lukte en opnieuw geprobeerd? Ik denk dat de bridge die oude pogingen dan nog een tijdje in het geheugen houdt. Maar 4 en 5 zijn dus de goede.

Wat de problemen betreft, Ik krijg de fout “AccessToken error” van de bridge terug. Het accesstoken is een berekening uit de key die je opgeeft uit de Motion App en een token dat ik opgestuurd krijg van de bridge. Dat suggereert toch dat de key uit de app niet goed overgekomen is, of niet goed opgeslagen.

Zou je nogmaals op je mobiel de key uit de app met knippen en plakken de key willen overzetten? Zorg dat de de oude helemaal weg hebt gehaald, de nieuwe plakt en niet vergeet op opslaan te drukken in de instellingen. Herstart dan wel de app.Lukt het nog niet, stuur dan nogmaals een diagnostisch rapport.

De initiële installatie van de motion blinds ging vlekkeloos, werden direct toegevoegd daarom begrijp ik ook de 1 t/m 3 versies niet. Maar dat is niet zo relevant voor dit probleem denk ik.

De code is 200% correct, ik zag hier in dit topic namelijk al dat meerderen dit fout hadden gedaan. Heb hem zeker vijf keer over opnieuw gegenereerd, gekopieerd en opgeslagen. Ik heb de code ook naar een tekstverwerker gekopieerd zodat ik hem kon controleren (in de app zie je enkel de zwarte bolletjes) de code is juist en gesaved.

Ik zal de debug nogmaals uitvoeren dan de app herstarten.

@Roy_Teunissen: Ik zet op verzoek van de Moderator de vraag over je Motion Blinds hier verder omdat we Nederlands aan het praten waren op het Engelse deel van het forum.

Je nieuwe log geeft inderdaad dezelfde fout van eerst. Ondertussen heb ik ook niet stil gezeten. Ik ben al wel wat verder met de mogelijke oorzaken, maar nog geen succes:

Het “goede” nieuws is dat ik het probleem bij mij heb weten te reproduceren. Het is altijd lastig zoeken als je zelf een probleem niet hebt. Het minder goede nieuws voor mij is dat het nu bij mij ook niet meer werkt :thinking: - en ook niet meer in Home Assistant (een door iemand anders gemaakte koppeling, in een andere programmeertaal). De kans dat het aan de Homey app ligt is daarmee ineens een stuk kleiner geworden.

Dat betekent dat ik contact moet gaan zoeken met de fabrikant, omdat er vermoedelijk iets in de firmware is gewijzigd. Het blijft wel vreemd, omdat alles bleef werken tot ik de bridge verwijderd, gereset en opnieuw had toegevoegd. Toen had ik precies hetzelfde als jij, zowel in Homey als in Home Assistant. Dus het lijkt niet fout te gaan bij bestaande gebruikers (de vele bestaande Homey gebruikers heb ik nog niet gehoord, ook op Home Assistant zag ik nog geen recente meldingen).

Ik heb vandaag zelf al heel wat geprobeerd, ik heb ook de maker van de Home Assistant App gevraagd of hij dit herkende en ik ga ook mailen met mijn contactpersoon bij de fabrikant. Het is even afwachten op hun reacties.

Wat wonderlijk is: Ik heb al veel vaker om te testen mijn bridge verwijderd uit de app en opnieuw toegevoegd. Zoals ik zei begon die dan altijd opnieuw de gordijnen bij 1 te nummeren. Het gekke is: dat gebeurt nu bij mij niet meer. Hij nummert verder waar de bridge daarvoor was gebleven. Dat is vreemd, omdat ik de bridge heb geprobeerd te resetten. Ik vermoed dat jouw bridge ook eerder is gebruikt, want het is anders raar dat hij bij 4 is begonnen. Ik denk dat dit er iets mee te maken heeft. De reset is dus niet volledig. Ook een nieuw account gebruiken hielp niet, en uit extra logging die ik heb ingebouwd werd ik ook niet wijzer.

Dat de originele app werkt zegt nog niet zoveel. Die werkt op een ander principe. Alle communicatie komt over en wel keurig aan. Wat de bridge spontaan opstuurt zie ik, en elke vraag wordt beantwoord, maar de bridge is het alleen niet eens met de sleutel. Die heb ik ook meermaals nagerekend en deze klopt keurig volgens de documentatie. Zou jij me jouw app key ook via een direct bericht kunnen sturen zodat ik kan nakijken dat die bij jou ook gewoon klopt?

Zodra ik meer weet laat ik het weten. Ik wil zelf natuurlijk ook dat alles het bij mij ook weer doet.

De problemen komen bij Home Assistant bij meer mensen voor, het lijkt zelfs gerelateerd aan het opnieuw opstarten van de Motion Blinds bridge.

Je hebt je eigen correcter werking opgeofferd om het probleem te vinden, respect! Nu hebben we er beiden belang bij dat het gaat werken haha.

Waar kan ik deze app key vinden Edwin?

En jij hebt verschrikkelijke pech dat je net de laatste paar dagen ben begonnen. Ik bedoel de key die je uit de motion blinds app in de Homey app settings plakt. Stuur heb niet rechtstreeks hier, maar klik op mijn profielfoto en stuur vanuit daar een bericht, dan zie alleen ik het.

Als het goed is heb je hem nu, genereert de mb app iedere keer een nieuwe token? Zo ja dan is degene in mijn homey app niet langer overeenkomstig meer

Ik zie heb, ik ga net checken of e.e.a. klopt met de key die ik dan opstuur. De sleutel lijkt gerelateerd te zijn aan je account en verandert niet, ook niet als je bridges verwijdert en toevoegt, inlogt en uitlogt, enz. Die is dus heel stabiel. Bij de communicatie krijg ik nog een tweede component voor de berekening van de uiteindelijke sleutel. Die andere helft lijkt afhankelijk te zijn van de bridge.

In dat gedeelte zou het hem dus in moeten zitten, ben benieuwd :slight_smile:

Ik denk dat de tweede component nog wel klopt, want die krijg ik met elk bericht, ook bij bestaande gebruikers. Ik gok dat de bridge bij het opstarten nu niet meer goed uitrekent wat de uitslag moet zijn. Als het nu nog goed in het geheugen staat bij mensen die niet opnieuw de bridge hebben opgestart, werkt het dus nog, maar bij ons en diverse Home Assistant gebruikers dus niet meer.

Hoi, ik heb helaas nog geen oplossing op dit moment, maar zowel vanuit mijn kant hier als vanuit de integratie met Home Assistant wordt met een ontwikkelaar van de fabrikant samengewerkt voor het vinden van de oplossing. Nog even geduld…

Geen probleem Edwin, ik schuif de integratie van de Motion blinds wel even op de lange baan. Bedankt voor je inzet

Hallo Edwin, ik heb rolgordijnen met de Motion Blinds bediening maar het lukt me niet om ze allemaal met een commando of een flow gezamenlijk te openen of te sluiten. Heb jij een idee? Ps ik heb de Group app geprobeerd maar daar kan ik de Motion producten niet toevoegen.