Meerdere lampengroepen aansturen met 1 knop

Ikea heeft van die knoppen waar volgende/vorige (links/rechts) knoppen op zitten. Ik heb verschillende lampen groepen (gegroepeerd in zones).

Nu had ik het idee opgevat om dmv die knoppen lampengroepen te selecteren. Om dat voor elkaar te krijgen moet ik bijhouden welke groep (zone in mijn geval) geselecteerd is. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat zou kunnen aanvliegen. Suggesties?

< group > app of Zone Memory app?

Zet in een variabele welke zone/groep lampen de active is.
Verander de variabele wanneer je vorige of volgende drukt naar een vorige/volgende groep.

Wanneer je de aan/uit knop indrukt, laat je daarmee met wat als-en-anders flows of advanced flow de juiste groep schakelen die dan actief is in de variabele.

1 Like

Laten we zeggen dat je drie groepen in je hoofd inbeeld.

Maak een variabelen ActiveGroep en zet de tekst op Groep1.
Maak een flow dat wanneer er op vorige wordt geklikt, en wanneer ActiveGroep=Groep1, zet ActiveGroep naar Groep3, anders als AG=groep2, zet naar groep1, anders zet naar groep2.
Maar een flow voor de volgende knop en richt het in als de vorige flow, maar dan omgekeerd.
Maar nu een flow voor de aan/uit knop, waarin je kijkt wat de ActiveGroep is, en op basis daarvan schakel je de juiste lampen.