Maandelijks wifi resetten

Benieuwd of anderen ook wel eens dit probleem hebben.

Een aantal apps op Homey bedienen apparaten over het internet. Switchbot (5 gordijnen), Tuya Cloud (8 lampen), Tado (1 thermostaat en 2 knoppen), zonnepanelen. Nu is het zo dat ik gemiddeld 1x per maand in de ochtend beneden kom en de gordijnen nog dicht zitten, de lampen van de eettafel (in de winter) niet aan staan en de handoekverwarming op de badkamer niet aan staat (first world problems :wink:). Homey is wel gewoon bereikbaar, ook via 4G, en al het andere werkt gewoon prima.

De oplossing is vrij simpel: even de stekker van de router eruit en er weer in en alles connect weer. Het vreemde is wel dat ik via de eigen Apps van deze apparaten gewoon de apparaten kan bedienen zonder wifi opnieuw op te starten.

Lijkt een probleem met de router (Zyxel VMG8825-T50, via T-mobile)? Het lastige is alleen dat het gemiddeld 1x per maand is. Maar niet specifiek op een bepaald moment. Wel is het vrijwel altijd na een nacht en beginnen ‘problemen’ in de ochtend. Homey heeft een vast lokaal IP adres.

De switchbots (gordijnen) kan ik via Bluetooth direct verbinden met Homey. Dus die kan ik tackelen. Vind vooral de lampen van Tuya cloud (Hema lampen) irritant als deze niet werken :slight_smile:.

Een eventuele oplossing is een Zigbee stekker op de router zetten die elke week de router opnieuw opstart. Of lampen vervangen voor Zigbee variant. Zijn er alleen 8, is ook weer 100 euro…

Maar wellicht herkennen mensen dit probleem.

Heb je al eens geprobeerd om Homey te rebooten in zulke gevallen, in plaats van je router? Want als je de apparaten kunt aansturen met hun eigen apps ligt het voor de hand dat het probleem bij Homey ligt en niet zo zeer bij je router (ik heb geen ervaring met dat specifieke model router, maar Zyxel ken ik als een merk dat goede producten maakt; als het een Ziggo of KPN box was geweest, was het misschien een ander verhaal geweest).

Plus dat Homey er om bekend staat bij het minste of geringste WiFi- en netwerkverbindingen kwijt te raken…

Ik laat de Homey elke week een keer opnieuw opstarten in de nacht (of is dat juist het probleem :sweat_smile:).

Zal volgende keer eens de Homey herstarten ipv de wifi om de router als probleem uit te sluiten.

Probleem is verder niet zo groot hoor, maar als Homey gewoon lekker door kan blijven werken is dat uiteraard fijner :stuck_out_tongue:.

Ik herstart elke zaterdagnacht eerst mijn netwerk.
Daarna mijn Homey en als laatste een aantal apps waarvan ik weet dat ze niet goed herstarten als Homey is herstart.

1 Like