Lampen schakelen tot een uur voor zonopkomst

hallo

ik wil mijn hue lampen in de ochtend aanschakelen met een bewegingsmelder tot een uur voor zon opkomst.
ik kom daar niet zo uit hoe ik dat moet gaan doen.
kan iemand mij tips geven?

gr Peter

Kijk eens naar de app ‘Zonnestanden’. In deze app worden een aantal tijden bepaald voor bijvoorbeeld zonsondergang, maar ook zonsopkomst. Door middel van een offset kun je een flow vroeger of later laten uitvoeren.

Onderstaande een oud lijstje uit deze app met de mogelijke opties.

hier heb ik naar gekeken maar kreeg het niet werkend

Want?

1 Like

dan gaat het een uur voor zonopkomst schakelen

Je kunt toch deze EN kaart gebruiken?
image

dat denk ik wel ga ik proberen dank je wel

Ik begrijp niet helemaal waarom je niet wilt dat ze lamp aangaat binnen dat laatste uur voor opkomst. Hoe dan ook, ik probeer dingen altijd zoveel mogelijk op te lossen met de standaard kaarten die beschikbaar zijn.
Zo zou je het kunnen doen:

(variabele Lamp Automatisering, moet je aanmaken als ja/nee variabele)
Je moet overigens de tijd (“De tijd is 04:00” in mijn voorbeeld) zo zetten dat die minstens meer dan een uur voor zonsopgang is.

Dat is de vraag niet?

Robert heeft de oplossing al gegeven: De bewegingsmelder mag de lampen aanzetten, maar alleen vóórdat “de zon over een uur opkomt”
En vlgs mij heb je dan nog een EN kaartje nodig: “nadat de zon onder is gegaan”

Misschien begrijp ik het niet zo goed, maar stel dat de zon opkomt om 8:00, dan wil @Peter.vw dat de lamp in de periode van 6:00 tot 7:00 de lamp automatisch is toch?

Maar in het geval Peter bedoeld dat de lamp juist automatisch aan moet in de periode van een uur voor zonsopgang en zonsopgang, dan zou het zo kunnen (Zonder gebruik te maken van extra apps):

voor alle duidelijkheid als de zon op komt om 08.00 wil ik dat de lampen aangaan tot 07.00

Ja, dus in de periode tussen 7:00 en 8:00 moet de lampen niet automatisch aan gaan. Dan klopt mijn eerste berichtje toch?

Ik zou het persoonlijk zo doen
(Uiteraard is 1:00 als voorbeeld deze kan je naar wens aanpassen natuurlijk
De (0) is een offset in minuten. Zo kan je eventueel fine tunen. Wil je eerder, vuld dan een negatief getal in (bijv -30), wil je later vul dan een positief getal in (bijv 30)
)

In jouw flow gaan de lampen juist wel aan tussen “7 en 8.” Je moet het omdraaien.

Maar als.je dat doet zullen de lampen buiten “7 en 8” ook aangaan.
Dus ook om bijvoorbeeld 14:00 smiddags. Dat lijkt mij niet de bedoeling.
Want ik begrijp dat ze tot een uur voor zonsondergang geschakeld moeten worden en daarna niet meer

Niet in mijn eerste bericht:

Maar toen kreeg ik dus de opmerking van @Peter_Kawa dat ik de vraag dus niet begreep, waarna ik dus in mijn voorbeeld daarna de lamp dus juist wel schakelde tussen “7-8”

Ik denk dat je het nog niet begrijpt. De lampen moeten niet binnen dat uur niet geschakeld worden maar tot een uur voor zonsopkomst

(Althans zo lees ik het)

Ik vermoed dat @Peter.vw wilt dat de lampen niet meer automatisch aan gaat zodra het begind te schemeren. Dat zou opzich ook logies zijn

Volgens mij begrijp ik het gewoon zoals jij het begrijpt. En zo had ik het dus ook in het eerste bericht bedacht. Kijk nog eens naar het plaatje van het eerste bericht:

Als het 4:00 is (of welke andere tijd je dan wilt dat de lampen aan gaan bij beweging), dan gaat variabele “Lamp Automatisering” naar Ja
Als de zon over 60 minuten opkomt, dan gaat de “Lamp Automatisering” naar Nee.
De lampen gaan aan als er beweging is en “Lamp Automatisering” Ja is.
Met andere woorden, tijdens het laatste uurtje voor zonsopgang blijven de lampen uit.

Overigens als hij niet zou willen dat de lamp bij schemering aan gaat, kan je natuurlijk ook gewoon de lichtmeting gebruiken die vaak in de bewegingsmelder zit:


(en dan de helderheid tweaken)

En daar zit het probleem. Daarna gaan ze weer aan, wat niet de bedoeling is.

nee dat gaat niet werken want dan zou je weer een probleem hebben als het bijvoorbeeld volle maan is.

En waar in mijn voorbeeld gaan ze weer aan dan? De variable “Lamp Automatisering” blijft na zonsopgang immers ook gewoon “nee”. Die gaat alleen weer op “ja” vanaf 4:00

Als de maan net zoveel licht geeft als tijdens schemering, dan gaan de lampen niet aan ja. Dat is toch het jouw geschetste doel lijkt mij? Als er al genoeg licht in huis is tijdens schemering dan is er tijdens volle maan ook al genoeg licht in huis om de lampen niet te schakelen.

Ik denk dat Peter.vw prima geholpen is met de geboden oplossing van Robbertklep, Wims en mij.

dank jullie wel ik ben een stuk verder

1 Like