Lamp feller tijdens deel van de dag

Ik heb succesvol een flow gemaakt met een aqana bewegingsensor in combinatie met een countdown timer zodat de lamp aan is voor een bepaalde tijd als Beweging wordt gedetecteerd.
Ik wil dit nu graag uitbreiden dat het licht feller is overdag en 's nachts maar half zo fel. Hebben jullie tips hoe dit te maken?

Een lelijke maar simpele manier:
1 pas je bestaande flows aan naar aanschakelen (ipv naar een dimwaarde zetten)
2 maak nu twee flows

  • ALS het donker is DAN dim de lamp naar ā€œhalf zo felā€ & zet na 1sec weer uit
  • ALS het licht is DAN dim de lamp naar ā€œfelā€ & zet na 1sec weer uit

Je motion flow zal de lamp aanzetten en die gaat dan naar de laatst ingestelde dimwaarde.

Iets mooiere manier
1.maak een virtuele push button ā€œmotion sceneā€ (of zo)
2. maak nu 2 flows

  • 2a ALS motion scene is ingedrukt DAN dim naar fel
  • 2b ALS motion scene is ingedrukt DAN dim naar half zo fel
  1. Maak nog 2 flows
  • ALS het donker is DAN enable flow 2b en disable flow 2a
  • ALS het licht is DAN enable flow 2a en disable flow 2b
  1. En de flows voor motion
  • ALS motion detected On EN de lamp is uit
    ** DAN druk op virtuele button motion scene
    ** ANDERS reset de timer
  • ALS motion detected Off DAN zet de timer aan
  • ALS timer is afgelopen dan lamp uit

Resultaat: snachts triggert de ene flow en overdag de andere

Kan nog simpeler en in 1 flow:

ALS bewegingssensor aan gaat
EN het is na zonsondergang (avond)
OF voorzonsopgang (nacht)
DAN Dim lamp naar 50%
Anders Dim lamp naar 100%

Je kunt ook meerdere ā€˜En/Ofā€™ toevoegen.

Ik heb het op basis van lux waardes Ć©n tijd ingesteld.

Dank voor het meedenken, ik ben nog behoorlijk nieuw in de Homey wereld. Vandaar dat ik toch nog een paar aanvullende vragen over de uitwerking van je antwoord heb.
Hoe maak ik zoā€™n virtuele push button en hoe druk ik die dan in?
Hoe kan ik achterhalen of het donker is? In de Aqana bewegingsensor zie ik wel een lx waarde maar ik heb geen commando kunnen vinden waarmee ik deze kan gebruiken voor commandoā€™s?
Hoe disable ik een flow?

Alvast dank voor je hulp.

Download de app ā€œvirtuele apparatenā€.
Daarna kan je in de apparaten op de + drukken en kies je de virtuele apparaten app kies ā€œapparaatā€ geef het een handige naam en kies type ā€œknopā€
Je krijgt nu een nieuw apparaat dat als drukknop fungeert.

Indrukken kan je via een flow doen als je de app geĆÆnstalleerd hebt krijg je deze optie:
image

Ken de aquara niet, maar de hue motion heeft daar een kaart voor. In de ā€œALSā€ kies je de aqara dan zouje de luxverandering moeten hebben
image
In de ā€œENā€ check je dan de luxwaarde van de sensor tegen een vaste waarde (ik heber er een logic variabele ā€œits darkā€ voor aangemaakt)
image
En voor het donker heb ik ook weer een virtueel apparaar, dit keer geen knop maar een schakelaar
image

Onder de ā€œDANā€ vind je bovenin ook flow commandos. Aanzetten uitzetten, starten
image

Als je nog wat tijd hebt enje engels beheerst: ik heb in deze thread beschreven hoe ik mijn flows heb gestructureerd.

Als je begint is het goed om daar over na te denken. (Scheelt later herschrijven)

Mij. Uitgangspunt is:
Meer eenvoudige flows houden het begrijpbaar. En homey heeft geen moeite met veel flows.
Dus ik knip alles op in kleine eenvoudige herbruikbare flows

Ik gebruik ook jouw manier van flows organiseren @FKey icm virtuele buttons. Werkt ideaal, vooral met zaken toevoegen gaat stukken sneller.

Ik gebruik wel de virtuele buttons van Homey zelf. Is de app ā€˜virtuele apparatenā€™ beterā€¦?

De app ā€˜virtuele apparatenā€™ was er eerder dan de athom oplossing. Ben zeer tevreden met se app
Ik heb de athom Virtual devices nog nauwlijks gebruikt.

  • de app heeft wat meer mogelijkheden (bijv modus)
  • en wat ik erg fijn vind: je kan je eigen svg files als plaatje uploaden,
1 Like