KNX via bestaande knoppen(tastsensoren)

Goedemorgen,

Is er iemand op dit forum, die ervaring meet met Homey en KNX. Inmiddels heb ik de knx kit van homey aangeschaft. In de app zie ik echter geen mogelijkheid om mij eigen schakelaars (jung tastsensoren 4-voudig) ala apparaat te koppelen, zodat ik mij verlichting (ook) kan blijven bedienen met mijn bestaande schakelaars.

Alvast hartelijk dank voor de hulp/tips!!!

Je kiest in Homey bij toevoegen apparaat knx (bijv een lamp) en vult daar de groepsadressen in die knx gebruikt om de actor (waar de lamp op is aangesloten) wordt geschakeld. Deze groepsadressen moet je natuurlijk wel weten. Als je de installatie niet zelf hebt geprogrammeerd moet je deze opvragen bij je installateur. Er kan een export gemaakt worden vanuit ETS (programmeer software) die je kunt importeren in Homey.
KNX bestaat uit duizenden fabrikanten die je niet als apparaat ziet in Homey. Daarom hebben ze algemene objecten genomen die je toe kunt voegen. In basis gaat het toch om de adressen waar je iets mee aanstuurt.
gr. Rob

1 Like

Beste Rob,

In de eerste plaats hartelijk dank voor je snelle reactie! Hetgeen jij beschrijft heb ik reeds gedaan en dat stuk werkt inmiddels ook. Ik kan dus via de app mijn knx actoren (dimmers en schakelaars aan/uit) bedienen. Via mijn installateur heb ik hiervoor alle groepsadressen gehad.

Wat mij nog niet lukt is gebruik maken van mijn bestaande knx wandschakelaars (o.a Jung 4 voudige tastsensoren) deze hebben ook eigen groepsadressen per tastsensor. Dit groepsadres wordt ook door de app herkent (inleren en dan tastsensor herhaaldelijk indrukken), maar vervolgens werkt het niet. Dat wil zeggen als ik aan het hiervoor in de app gekozen knx apparaat een flow koppel dan werkt deze alleen via de app en dus niet door het indrukken van de betreffende tastsensor.

Hopelijk kun je me verder helpen.

Dankjewel alvast voor je hulp!

Groet
Johan

Dag Johan,

Schrijf het groepadres op wat de Gira tastdrukker genereerd in het knx homey schakelaar object (inleermodus).
Voeg een homey knx lamp object toe en vul handmatig het groepsadres in bij schakelen en omdat je het status adres waarschijnlijk niet weet ook bij status. Kijk of dat het dan wel werkt. Het Homey knx schakelaar object gebruik ik zelf niet om die oa die reden.

Groet,
Rob

Hoi Rob,
Heb gedaan wat je adviseerde.

Heb nu een KNX apparaat in de app genaamd “KNX Light” als ik hierop druk gebeurd er nog niets.
Wat is nu de volgende stap, moet ik aan het apparaat in de app een flow koppelen die de gewenste KNX actor aanzet.

Mijn bedoeling is dus dat ik een gewenste actie/ KNX actor/ flow kan activeren/ aanzetten middels de tastdrukker.

Hoor graag van je

Groet
Johan

Hoi Rob,

Heb overigens zojuist een flow gemaakt, die een bepaalde knx actor > welke een wandlamp aan- en uitzet, deze flow heb ik gekoppeld aan het apparaat "KNX Ligh"t (wat dus het groepsadres van de tastdrukker heeft).
Helaas gebeurd er niets als ik de tastdrukker gebruik. Als ik het apparaat "KNX Light” aan klik in de app, dan gaat de wandlamp wel aan…

Hopelijk kun je me verder helpen met het aansturen van een en ander door het indrukken van de tastdrukker…

Thanx,

Groet
Johan

Johan,

Je kunt het volgende proberen:
Herstart de KNX app. Ik neem aan dat je versie 1.1.2 hebt.
Als dit ook niet werkt installeer dan de test versie 1.1.4

Gr. Rob

Hoi Rob,

Wanneer ik een nieuwe versie installeer, ben ik dan ook mijn complete adressering kwijt. Ben er nl een zaterdagmiddag mee bezig geweest om alle groepsadressen erin te krijgen.

Wanneer het met de nieuwe versie wel lukt om de tastsensor te gebruiken. Hoe kan ik dan een actor aansturen, via een flow of heb je een betere methode?

Groet
Johan

Deze thread is verplaatst naar het Nederlandstalige deel van het forum. Als je daar problemen mee hebt, neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op.
Graag aandacht voor het plaatsen in de juiste taal/categorie.

Hoi Heer Mengers,

Geen probleem hoor.
Was niet op de hoogte van de manier van plaatsen (taal) en dacht ik kies maar voor de categorie Questions.

Hebben jullie nog tips aangaande mijn vragen :wink: ?

Thanx!

Hartelijke groet,

Johan Spierings

Beste Rob,

Inmiddels ben ik een stap verder gekomen :wink:

Door de KNX app te updaten naar versie 1.a.4 lukt het me om de KNX aan te sturen met de tastsensoren.

Gelukkig zijn alle bestaande adresseringen blijven staan en hoef ik dus niet opnieuw te beginnen (zucht van verlichting…)

Nu heb ik nog een laatste vraag in mijn queeste naar het maken van een licht scene, welke aan te sturen is middels de bestaande tastsensoren.

Momenteel koppel ik een flow aan het KNX apparaat in de app wat aan/uit gezet kan worden middels de tastsensor.

Deze KNX apparaten hebben echter alleen de optie Aanzetten, Uitzetten of Aanzetten/Uitzetten. Dit terwijl het KNX Dimactoren betreft.

Weet jij hoe ik in een flow het gewenste dimniveau per actor kan aangeven, zodat ik de perfecte lichtscene kan creëren?

Wederom hartelijk dank voor je hulp!!!

Groet

JOhan

Zie de voorbeeld flow die ik heb gemaakt.
Wanneer de virtuele knop wordt ingedrukt stuurt deze 2 lampen aan met verschillende dim waarde.

Welke app heb je gebruikt om de virtuele knop te maken? En waar vind ik de knx dimmers die in jouw flow staan?

Dankjewel weer!!!

De virtuele knop is van de app virtuele apparaten.
Om te kunnen dimmen moet de KNX actor dat kunnen. Voeg de lamp (actor uitgang) toe als KNX dimmer en vul de schakel en dim groepsadressen in. In je flows kun je zoals eerder gepost hier een dimwaarde (%) aan geven.