Klik aan, klik uit spots in de slaapkamer

Hi, we hebben zo’n afstand bediening van klik aan klik uit, gecombineerd met een ACM-300 ontvanger. Via HP2023 de klik aan klik uit app geïnstalleerd, maar het werkt toch niet om de lampen te bedienen. Wellicht doordat je de keuze hebt uit een aantal frequenties op de remote…? Iemand een suggestie?

Heb je zowel de afstandsbediening als de ACM-300 gekoppeld aan je Homey? En vervolgens een flow ingesteld die afgaat als je op een knop op de afstandsbediening drukt en dan de ACM-300 bedient?

1 Like

Nee wist niet dat je ook de remote moest koppelen. Ga ik morgen mee aan de slag. Bedankt!

Allereerst welkom op de Homey Community!

Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.

Welkom op het forum

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Hoi, ik heb de KAKU remote gekoppeld door één toets in te drukken. Toen gaf hij aan gekoppeld te zijn. Maar helaas gebeurd er niets als ik middels een sensor het licht aan wil laten gaan. Kanttekening; ik moest beneden in de meterkast naast de Homey de afstandsbediening inleren zoals ik eerder aangaf. Wellicht is ook de afstand naar de slaapkamer te groot. Hoor graag wat ik fout doe. Misschien moet ik een tweede remote aanmaken met de uit-knop?

Wellicht kun je eerst even verduidelijken wat je probeert te bereiken. In je eerste post gaf je namelijk aan dat je met de afstandsbediening je Homey de KAKU-schakelaar/-dimmer wilt bedienen. Nu lees ik dat je iets met een sensor probeert.

Afstand is niet oneindig idd. In mijn huis is het KaKu signaal van Homey beneden, boven niet bruikbaar.

Nieuwigheden en testen kun je het beste altijd in de buurt van Homey doen of Homey (tijdelijk) verplaatsen naar de te testen apparaten.

Als je een KaKu sensor wil gebruiken dien je die uiteraard ook eerst met Homey te koppelen. Homey ziet ze (nog) niet vanzelf :wink:
Doe vooral niet teveel verschillende dingen door elkaar.

Hoi,
Mijn Homey staat beneden in de meterkast, de slaapkamer is een verdieping hoger.
Die afstand kan hij dus niet overbruggen. Mijn doel was de lampen in de slaapkamer aan te laten gaan met een sensor (van Aquara) maar meer om te testen of het werkt. Ik heb inmiddels wat meer gelezen over de nadelen van een ‘gewone’ sensor t.o.v. een aanwezigheid sensor. Maar het werkte toch niet vanwege de afstand, dus kies ik een ander pad. Het KAKU systeem met Remote moet nog maar even volhouden. Hoe hebben jullie de verlichting geregeld bijvoorbeeld op de slaapkamer?

Ik heb geen KAKU sensor alleen een Remote met een ACM-300 ontvanger. En bij wijze van test heb ik getracht deze te schakelen via een Aquara P1 sensor. Dat werkt niet. Ik ga me eerst richten op het vervangen van de spots in mijn verlaagd plafond beneden, dat was ook mijn eerste doel. Dus oude low voltage spots eruit, en Hue erin. De voedingen van de oude situatie brommen ook als hij laag stond, dus dat zal hopelijk opgelost zijn. Bedankt voor jullie hulp en tips.

Je hebt het - neem ik aan - over een bewegingssensor :blush:.

Die zijn prima (en doorgaans snel) in het detecteren van beweging, om bijvoorbeeld een lamp aan te zetten. Ik gebruik er ook meerdere in huis van Aqara (de Motion Sensor P1). Ze zijn echter minder geschikt voor het blijvend detecteren van aanwezigheid, zeker als je stil zit.

Ik had eerst ook veel spullen van KAKU (vooral tussenstekkers en afstandsbedieningen), van de tijd voordat ik met Homey begon. Het werkt zeker samen met Homey, echter met wat kanttekeningen. Zo mag de afstand tussen de afstandsbediening en Homey niet te groot zijn, anders ontvangt Homey het signaal niet. Het zelfde geldt voor de afstand tussen Homey en de te bedienen KAKU-apparaten. Ook is 433 MHz eenrichtingsverkeer. Je weet dus nooit of de lamp daadwerkelijk is aan-/uitgegaan.

Ik heb toen gekozen voor Zigbee als communicatiestandaard en KAKU-spullen vervangen door tussenstekkers, sensoren, knoppen, e.d. o.b.v. Zigbee. Dat werkt in mijn geval goed.

1 Like

Klopt. Toch gebeurt het hier echt zeer zelden dat een 433 KaKu apparaat niet reageert op Homey.
Echt betrouwbaar spul.

Ik had vóór Homey ook “het hok vol” KaKu, in de nineties al.
Ik ben inderdaad ook naar zigbee aan het overstappen.

Ja, mee eens. Zeker als je de KAKU-modules rechtstreeks bedient met een KAKU-afstandsbediening relatief dichtbij. Ik had in elke kamer een afstandsbediening en dat werkte probleemloos.

Het wordt anders als je de KAKU-modules via Homey wilt laten bedienen. Vaak kun je de Homey niet plaatsen op een plek waar deze met alle KAKU-modules een goed bereik heeft. Of er is geen bereik tussen de KAKU-afstandsbediening en Homey. Dat maakt communicatie dan minder betrouwbaar.

En ik vermoed dat dat mijn issues zijn. De afstand. Nog één ding; leer ik de afstandbediening twee maal? Eén voor aan en één voor uit?

Wat ik mij herinner, hoeft dat maar met één knop. Kwestie van de instructie volgen die je krijgt bij het koppelen.

Klopt. Na het koppelen zijn alle beschikbare knoppen beschikbaar als flow triggers.