Ken je AppSheet?

Sinds kort gebruik ik Googlesheets om mijn gas- en elektra verbruik elke dag automatisch vast te leggen (slimme meter). Vastleggen is dan één, hier ook wat mee doen is twee.

Nu kwam ik erachter dat je met behulp van Googlesheet een app kan maken. Deze koppel je aan één of meerdere tabellen in de sheet. Kies in Googlesheet voor menu Uitbreidingen > Appsheet > een app maken.
Je kan tabellen koppelen en deze op verschillende manieren tonen. Er zijn uiteraard beperkingen, maar ik vind het er best aardig uit zien. Onderstaand als voorbeeld het resultaat van een zondagmiddagje stoeien:



Ik vind het een mooie combinatie van Homey en Googlesheet. Leek me leuk om te delen.

6 Likes

Zeker :ok_hand: Kende ik nog niet. :+1:

Leuk hoor! Dank voor de tip!

Bedankt voor de tip, dit brengt mij op mooie (log) ideeën. :slightly_smiling_face:

:+1:, Ben benieuwd naar je ideeën !

1 Like

Dat ziet er fantastisch uit! :+1:t2:

Kunt u misschien in meer detail uitleggen hoe de Google Sheets moeten worden gestructureerd en welke koppelingen u hebt gemaakt? Ik denk dat dat het grootste probleem is.
Ik gebruik momenteel Google Sheets om de dagelijkse opbrengst van mijn (kleine) fotovoltaïsche systeem bij te houden. Maar helaas ben ik niet zo bekend met Google Sheets.
(Vertaald met een vertaalprogramma)

1 Like

Hi fantross,

Thnx. Er zijn verschillende manieren maar zal aangeven hoe ik het heb gedaan. Ik heb verschillende tabbladen voor het dagelijks opslaan data energie/gas/opbrengst zonnepanelen. Per regel in een tabblad wordt de data van die dag opgeslagen. Inclusief kolommen met dag/maand/jaar.

Daarna heb ik voor elke weergave (tabel, grafiek etc) een tabblad gemaakt. (Dit vind ik makkelijk voor het beheren van de data). Appsheet werkt met tabellen. Per tabblad kan je een tabel maken die je koppelt aan de app. Ik heb bijvoorbeeld een tabel voor maandelijks en dagelijks energie verbruik. In de tabellen wordt met een formule en/of berekening de cijfers uit de tabbladen met de dagelijkse data opgenomen. (In een enkel geval maak ik ook wel gebruik van een tussentabel op een apart tabblad voor het maken van een berekening.)

In Appsheet maak je een koppeling met de sheet en betreffende tabblad. De data die in de tabel staat wordt dan gesynchroniseerd.

Voorbeeld van de data Details:

In de app ziet dit er dan zo uit:

In Appssheet kan je de volgorde van de kolommen wijzigen.

Hoop dat dit het wat duidelijk maakt. Je mag me altijd een PM sturen.

Hi Rene,

Gelukkig Nieuwjaar en bedankt voor de gedetailleerde beschrijving.
Ik zal eerst proberen om zelf de benodigde tabellen te maken en de Easy Logger-app te gebruiken om de afzonderlijke velden dagelijks automatisch te vullen.
Als ik vragen heb, zal ik je schrijven.

Hartelijk dank
(Vertaald met een vertaalprogramma)

@ReneO, op jouw advies ben ik ook aan de slag gegaan met Google sheets en Appsheets. Heel erg leuk. Kan jij mij vertellen hoe ik ook deze mooie overzichten krijg?