Kan inte lÀgga Z-Wave plug (Telldus mini)

Hej,

Har försökt att lÀgga till Telldus mini-plug men fÄr olika svar, enheten kan inte hittas eller enheten Àr redan tillagd. Rensat Z-nÀtverket och provat igen Har provat via Homeys egen Z-Wave och via Telldus-appen.
Om den nu Àr tillagd, vart hittar jag den, den syns inte i devices?
HĂ€lsningar
Tim

  1. Kolla först om du hittar den pÄ https://developer.athom.com/tools/zwave
    DÀr ser du om den finns och om den verkar ok. DÀr kan du Àven testa Heal genom att klicka pÄ de tre prickarna lÀngst ut till höger.

  2. Pröva annars att starta om homey genom att dra ut strömmen i 10 min innan du sÀtter igÄng den igen.

  3. Om du inte fÄr ordning pÄ det kan du gÄ in pÄ https://developer.athom.com/tools/devices
    Leta reda pÄ enheten och klicka pÄ soptunnan lÀngst upp till höger.
    Gör sedan reset pÄ pluggen.
    Press and hold the button for 5 seconds.
    The device will now reset to factory defaults. The LED will now flash slowly, indicating that
    it’s no longer added in any Z-Wave network. This procedure is called ‘Device Reset Locally’
    and it should only be used when the primary controller is missing or inoperable.
    Starta om homey igen och försök att inkludera den med Telldus Zwave-appen.

Tack Morgan för snabbt och utförligt svar, nu mÀrker jag Äterigen vad lite jag vet :slight_smile:

Körde din guide och ÄterstÀllde pluggen.
TyvÀrr kan jag inte lÀgga till uttaget med Homeyn, den hittar ingen device alls.

Vet du om det brukar strula med Z-Wave? Funderar om jag ska byta den pÄ Kjell eller fortsÀtta köra pÄ 433, men skulle ha varit trevligt med Äterkoppling frÄn pluggen och fÄ med energianvÀndningen.
SÄg att Kjell hade en plugg med Zigbee, kanske vÀrt att prova den.

Det Àr absolut inga problem med zwave och jag har sjÀlv 2 Telldus Mini. Glömde skriva att du kan behöva ha pluggen och Homey bredvid varandra (centimeter) vid parningen.

-/Link to external site removed by moderator/-

Hej Morgan.

Trevligt att du tycker om Homey Homies :slight_smile: men för forumets bĂ€sta sĂ„ bör vi nog alla undvika att hĂ€nvisa folk dit och istĂ€llet föra diskussionerna hĂ€r, det blir sĂ„ tomt hĂ€r efter ett tag annars


// Johan

1 Like

Jag har inte tÀnkt pÄ det som ett problem, men jag förstÄr hur du tÀnker :slight_smile:
Helt ok!

2 Likes

Ok, ska ge pluggen en chans till.
Kan ju vara fel pÄ den ocksÄ men troligen inte.

Har förresten en early 2018 med 3.1 installerat om det kan ha nÄgon betydelse?
Återkommer nĂ€r jag har provat, om jag fĂ„r lite egentid med Homeyn :smile:

Har avslutat mitt fb-konto, vilket Àr det bÀsta beslutet jag tagit 2019 :slight_smile:
Men Homeygruppen pÄ fb tyckte jag var kanon.

Jag tror det Àr version 3.1.0 som orsakar detta! Jag har sjÀlv problem med att lÀgga till Walli Dimmer som tidigare funkat hur bra som helst att para. Dock har det varit tidigare homey versioner. Tror jag lÄg pÄ 2.5 nÄgonting


Det Àr lite surt nÀr 4 av mina totalt 12 walli dimmer i hela hemmet inte vill para sig efter att jag uppgraderade till senaste versionen.

Aha, vad surt.

Jag har lagt till en mini switch efter 3.1, sÄ tror inte nödvÀndigtvis att det Àr problemet (?). HÄller med ovanstÄende tips om att ÄterstÀlla enheten med lÄngtryck pÄ knappen, se till att den inte finns kvar/inte finns nÄgra unknown nodes via developer-sidan och sedan att ha enheten nÀra Homeyn vid parning.

Nja jag har ocksÄ kunnat lÀgga till enheter men det beror pÄ vad man lÀgger till och hur snabbt det blir timeout. Vissa individer verkar vara mer kÀnsliga Àn andra. Min kÀnsla Àr att det Àr nÄgon timing som inte stÄr rÀtt till. Men jag kan ha fel. Hursomhelst verkar det inte vara smÀrtfritt att lÀgga till vissa z wave prylar sÄ som walli dimmer dÀr jag och mÄnga andra har samma bekymmer.

Har fÄtt med pluggen nu Àntligen.
Provade minst 5 ggr nu ikvÀll utan framgÄng med Telldus-appen, men tÀnkte att jag testar en sista gÄng till med Homeys egen Z-Wave innan jag lÀmnar tillbaka den. Och dÄ fungerar det!

NĂ€r jag Ă€ndĂ„ tar upp er tid
har en Hue nĂ€rvarosensor som fungerar kanon i Homey men har köpt nĂ„gra Hue E27, dimmer och en brygga. Är det nĂ„gon fördel med att lĂ€gga in sensorn i bryggan istĂ€llet?
Med tanke pÄ att den fungerar sÄ bra i Homey?

1 Like

Hues rörelsesensor kan tappa kontakten med Homey, möjligen pga kort rapporteringsintervall, se https://github.com/sebbebebbe/com.philips.hue.zigbee/issues/148. Ändra till 10s sĂ„ verkar den vara mer stabil. Annars Ă€r den rappare direkt till Homey Ă€n via bryggan. Via bryggan slipper man dock den röda LED-lampan vid rörelse.

1 Like

Har ett liknande problem. Har ocksĂ„ Telldus mini som jag försöker lĂ€gga till med Telldus appen. Köpte ett stort antal pĂ„ webbhallen pĂ„ black-friday-pris. NĂ„vĂ€l. Lyckas lĂ€gga till tre st. Men den fjĂ€rde misslyckas med “timeout” felmeddelande. Provar om igen. Tar bort appen. NollstĂ€ller alla enheter. Raderar resterna i developer konsollen. Gör en hĂ„rd omstart med ström borta i 10min plus tillĂ„ter tjĂ€nster att starta i 20 minuter. Börjar om frĂ„n början med de nu nollstĂ€llda Telldus mini pluggarna. Samma resultat, det funkar med tre stycken, men sen blir det fel. Mottager vĂ€lkommet förslag pĂ„ workaround. Försökte lĂ€gga till som en generisk z wave enhet, men fick inte det att fungera. Mottager ocksĂ„ gĂ€rna förslag pĂ„ hur jag felsöker försökte titta i z wave loggen under developer konsollen, men dĂ€r syns inga uppenbara fel utan bara som vid en första anblick ser ut att vara statusmeddelanden

Ja, min lycka med pluggen blev kortvarig.
Den fungerar bra i samma rum som Homeyn.
Flyttar jag den till angrÀnsande rum sÄ slutar den att fungera. Otroligt dÄlig rÀckvidd pÄ Z-Wave eller kass plugg.
Testar nog en plugg med Zigbee.

Har du inga andra nÀtanslutna zwave? DÄ kan det bli lite dÄlig rÀckvidd. Vitsen med zwave Àr att bygga upp ett meshnÀtverk med enheter som jobbar tillsammans. Med strategiskt placerade enheter nÄr jag lÀngst bort i garaget som ligger 30 m bort.

1 Like

Brukar vara bÀttre att para enheten pÄ rÀtt plats och flytta Homeyn vid parning.

1 Like

Ok, testade med ca 4 m avstÄnd och fri sikt, ÀndÄ sÄ fungerar den inte. Provade aldrig att flytta Homeyn till pluggen tyvÀrr.
LÀmnade tillbaka den och köpte en Zigbee som fungerar fint.
Tack för supporten! :blush:

2 Likes

Ha! Bra kÀmpat ÀndÄ!

Hade liknande problem med mina Telldus pluggar (svĂ„ra att para och ibland sĂ„ tappade de kontakten) sĂ„ jag gick över till INNR istĂ€llet

Nu Ă€r jag nöjd
 Men bra kĂ€mpat som sagt