KaKu AYCT-102 probleem

De standaard Homey heeft ook bij ons een plek gevonden, en regelt via flows zaken zoals licht aan als we de kamer betreden na zonsondergang (maar alleen als we thuis zijn, anders gaat het alarm af). Daartoe hebben we o.a. een aantal KaKu schakelaars in gebruik, op dit moment een viertal APCx-2300R schakelaars en een tweetal ACC-250 schakelaars / dimmers. Al dit materiaal is succesvol aangemeld bij Homey via de AYCT-102 afstandsbediening. Alle apparatuur achter de KaKu schakelaars kan geschakeld worden door zowel de afstandsbediening als via de Homey app, die de schakelaar status keurig bijhoudt.

Soms komt een Homey KaKu schakelopdracht niet goed door, maar dat is normaal, heb ik begrepen. Wel weigeren de dimmers soms hardnekkig te reageren op Homey commando’s, wat doorgaans verholpen kan worden door een harde reset van de schakelaar, dus daar valt mee te leven.

Veel vervelender is het probleem met de AYCT-102, wat inmiddels meerdere keren is voorgekomen. Het lijkt erop dat wanneer je daar een knop (te) lang vasthoudt ineens alle KaKu schakelaars gaan reageren op die ene knop. Als ik dan in de Homey app kijk dan zie ik soms rode driehoekjes in een KaKu apparaat, en als ik een ander Kaku apparaat aanschakel dan verschijnen er angstaanjagende Homey foutboodschappen. Homey lijkt compleet van streek, maar deze problemen kunnen gelukkig verholpen worden door een Homey (zachte) reboot. Vervelend blijft het wel.

Voor de volledigheid: de Homey draait de laatste standaard software (niet de beta), en van de afstandsbediening zijn vier posities op kanaal 1 in gebruik (o.a. de dimmers) en twee op kanaal 4.

Is dit AYCT-102 probleem bekend bij jullie, en wat moet/kan ik hier verder mee? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Omdat KaKu Ă©Ă©nrichtingsverkeer is, en de schakelaars dus niks terugmelden bij Homey, lijkt me jouw probleem een 100% Homey-probleem te zijn. Ik denk dat de microcontroller die het 433Mhz-RF protocol afhandelt crasht, maar dat is een gok. Wat zijn precies die angstaanjagende foutboodschappen?

Sorry Robert, niet genoteerd. Was iets in de trant van “invalid device”. Ook kwam een keer een groot verhaal tevoorschijn. Ik herhaal de test alleen als dat strikt noodzakelijk is. Ben veel te bang dat Homey compleet onderuit gaat!

Zoals ik al zei, het klinkt alsof de microcontroller crasht. Misschien handig om te melden bij Athom via support@athom.com

Gaan we doen, Robert. Dank voor de feedback!

Klinkt me vaag bekend als issue, werkt het device weer als je alleen de KAKU app herstart?
Daarna even paar minuten wachten tot alle KAKU devices hersteld zijn.

Ik heb ook problemen met Kaku en ook met deze afstandsbediening. Lees ook meer klachten over KAKU/433MHz, maar heb het idee dat niemand ze meldt bij Athom. Toen ik de problemen meldde gaven ze aan dat ze er geen klachten over binnen kregen.

Vooral blijven melden dus.
Heb het idee dat doordat de terugkoppeling vanuit Athom vaak zo minimaal is, mensen problemen niet meer bij Athom melden, maar alleen hier…
Support is hier iig beter… :slight_smile:

1 Like

En hier “lezen ze officieel niet mee” dus dan wordt het al snel minder ja.

Psies… :confused:

Volgende keer als het weer misgaat doe ik eerst een Kaku app herstart. Had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken :upside_down_face:

Ik heb inmiddels van Athom bericht ontvangen dat ze het probleem hebben doorgestuurd naar het ontwikkelteam. We wachten in spanning af…

1 Like

Ik heb vanmorgen de moed bij elkaar geraapt en geprobeerd de problemen te reproduceren. Dat lukte niet met de eerste 4 rijen knoppen van de AYCT-102 maar wel met knop-rij 5 (schakel alle apparaten in het kanaal aan/uit). Dit gaf de eerder omschreven problemen op Homey. Een van de KaKu apparaat knoppen in Homey gaf de rode “invalid_device_data” boodschap, en een ander schakelde ineens alle KaKu apparaten.

Het probleem was niet te repareren met een KaKu app herstart, maar wel met een Homey herstart.

Athom heeft me gevraagd de nodige diagnostische rapporten te produceren. Ga ik een dezer dagen doen.

1 Like

Gisteren ontving ik van Athom bericht over hun bevindingen.

We hebben vandaag tijd gehad om naar je probleem te kijken, hebben een AYCT afstandsbediening gekoppeld met meerdere apparaten, en hebben zowel de foutmeldingen als het aansturen van apparaten in meerdere kanalen helaas niet kunnen reproduceren.

Ik raad je aan om de apparaten die problemen gaven even opnieuw te koppelen, en hierbij altijd te kiezen voor “genereer een nieuw signaal” in plaats van de “kopieer een signaal van een afstandsbediening”. Dit omdat in de praktijk blijkt dat dit een betere ervaring bied.

Ik laat het er verder maar bij, temeer daar ik vannacht V5 geĂŻnstalleerd heb gekregen.

Ik heb ook KAKU problemen met wandzenders en remotes. Homey ontvangt de signalen een tijd prima, maar dan ineens helemaal niet meer. Homey zelf stuurt signalen prima naar dimmers en schakelaars maar is zelf doof. Ook de record button in developer blijft akelig stil. Problemen bestonden al met firmware 4, maar ook de beta en nu officiële v5

KAKU app herstarten helpt niet, Homey softwarematig herstarten wel. In het diagnostisch rapport ziet Athom niets, nieuwe hardware helpt ook niet. Naar hun zeggen anders dan de problemen die anderen hebben, ik ben volgens zeggen uniek hierin. Ze doen wel hun best het te onderzoeken.