Jaren 60 vloerverwarming + nieuwe vloerwarming in zones

Ik ben me aan het verdiepen in vloerverwarming in zones. De reden is dat ik twee ruimtes van het huis los wil kunnen verwarmen indien ik hier gebruik van maak.

Nu vraag ik me echter af of dit wel mogelijk gaat zijn. Ik heb momenteel de volgende setup in huis:

  • Vloerverwarming bouwjaar 1962. Hierbij zitten de knoppen voor open zetten in de muur
  • 1 zone vloerverwarming in aanbouw (nieuw)
  • 2 zones vloerverwarming in buitenkamer (nieuw)
  • 1 zone vloerverwarming in de garage (nieuw)

Ik heb gekeken naar het systeem van plugwise waarbij Koen de zones voor buiten en garage zou kunnen aansturen. Wat ik me echter afvraag is stel het is in de woonkamer (oude) 20 graden, waarbij buiten 16 graden is. Is het dan zo dat wanneer ik warmte ga vragen voor buiten de vloerverwarming in de kamer ook mee gaat lopen? Zo ja zou het dan betekenen dat ik voor het oude systeem ook alle kranen in de muur moet vervangen zodat deze niet mee gaan draaien?

Mocht iemand anders nog goede ideeën hebben dan hoor ik het graag

Waar zit de hoofdthermostaat? Die zal aan/uit seintjes geven aan de CV-ketel op basis van temperatuur.

Als die in de woonkamer zit, dan zul je denk ik ook op de woonkamer(oude) slimme zoneregeling moeten zetten. Zodat je de thermostaat daar hoger kan zetten zodat de verwarming niet uit gaat en dan middels de zonekleppen open/dicht zetten kunt bepalen waar je het wilt verwarmen. Je zult dan in elke ruimte ook een temperatuur meter moeten hebben om de zones apart aan te sturen op basis van temperatuur.

Van belang is dan wel dat pomp ook blijft lopen en dat de zones afzonderlijk kunnen werken, wat vaak wel het geval is.

Sjoerd,

Bedankt voor je reactie. De hoofdthermostaat zit inderdaad in de woonkamer waar een nieuwe zone zit + de oude. Voor de garage en tuinkamer zijn al twee temperatuur meters aanwezig welke ik zou kunnen gebruiken in het sturen. Echter om de oude zones ook allemaal te koppelen zou beteken dat ik moet gaan breken om de knoppen te vervangen.

Zal toch eenvoudig gaan worden met het handje ben ik bang :wink:

Loopt er naar de oude zones nog een tussenleiding? Anders zou je daar een slimmekoppeling in kunnen zetten ipv op elke zone apart. Maar anders wordt dat inderdaad lastig.

Dat zou eventueel nog kunnen maar is nogal ingrijpend :wink: