Instabiel Zigbee netwerk

Alleen maar fijn dat er zo veel mensen reageren Rudi, no problemo, allemaal leerzaam.

2 Likes

Hangt er vanaf, maar bijna al je vragen zijn beantwoord :wink:

Misschien deCONZ i.c.m. Home Assistant op bijv. een RPi ?
Of geschikte NAS, of (oud) laptopje?
https://homey.app/nl-nl/app/de.dresden-elektronik.deconz/deCONZ/

Ja eerlijk gezegd is dat wel een beetje waar ik van baal.
Ik heb nu deCONZ draaien op een Windows machine. En die loopt dus af en toe vast. In plaats van nog verder te gaan klooien en knutselen met die Windows machine dacht ik helemaal over te stappen op Homey. Lekker weg van het geknutsel en op naar een oplossing die “gewoon werkt!”

Nu zou ik dus nog met deCONZ aan het klooien zijn. De machine die ik er voor gebruik is een Beelink mini desktopje. Werkt verder prima en doet alles wat het doen moet. Alleen bevriest Windows af en toe. Lang geleden dat ik zoiets voor het laatst gehad heb met een computer. En ik heb juist geen zin om nu weer die hele machine te gaan trouble shooten of nu al te weten náást een Homey van € 399,- ook nog eens een nieuwe Windows machine of Raspberry Pi te kopen.
Nu kan ik ook wel een Raspberry Pi inzetten, maar dan ben ik nog weer wat meer aan het knutselen. Ik ga het niet kunnen veranderen, maar ik baal er gewoon wat van!

Ach, misschien dat als ik van die Windows machine alles af mik en er ALLEEN deCONZ op draai hij wel wat stabieler draait.

Inhoudelijke vraag: als je deCONZ draait op een machine komt via de Homey deCONZ app wel ieder Zigbee apparaat apart en met alle parameters in Homey naar voren? Dus dan ziet het er eigenlijk uit alsof dat hele Zigbee netwerk rechtstreeks op Homey zit; het wordt alleen gemanaged door deCONZ?

Aha, het kan ook aan de hardware van dat machientje liggen, of aan Windows.
Je zou er bijv. een Linux Mint op kunnen installeren. Lijkt redelijk op Windows. Dan HA erop en deconz.

Aan de beschikbare flowkaartjes te zien wel:
https://homey.app/nl-nl/app/de.dresden-elektronik.deconz/deCONZ/

Klopt, ik gebruik de app deconz op de homey om de conbee/phoscon te laten communiceren met homey. Werk echt geweldig.

Ik vind de hele user interface van homey en het systeem van flows echt geweldig. Daarom hou ik het bij deze combi.

1 Like

Geheugen vol en onbereikbaarheids problemen?
Zou nu gefixt moeten zijn
https://firmware.athom.com

Michel,

Probeer je voeding van de homey te vervangen voor een gelijk waardige (advies van athom, ze hebben zelfs een vervanger opgestuurd). Dit was bij mij een tijdelijke oplossing. Na een maand goed te hebben gedraaid , was na een update het zigbee netwerk niet meer aan te krijgen. Homey is terug gestuurd voor een software restart.

Wacht nog op uitslag.

Gr richard

Niet bekend met tradfiri maar wat ik met Hue heb gedaan is daar (hue bridge) de meeste lampen in hangen en homey met de hue bridge te laten praten. Dan heb je het beste van beide werelden; de mogelijkheden en respons tijden van hue maar de connectie met homey om alle acties te regelen.
Verder heb ik een aantal hue lampen op strategische plekken direct aan homey gekoppeld om als router te fungeren. Voor mij werkt dit full proof. Hopelijk voegt het iets toe.

Ik heb een 3-tal Innr SP120z eentje in kelder, één in de woonkamer en één op de bovenverdieping en moet zeggen dat ik (nog) geen problemen ervaar. In totaal 25 zigbee nodes.

Met 25 apparaten zal het ook nog wel prima gaan, werkte bij mij ook echt als een speer, pas toen ik naar de 50 apparaten ging werd het lastig en vanaf 55 was de pret echt voorbij.

Dit is niet van toepassing op Zigbee netwerken, wel op Z-Wave netwerken.

2 Likes

hmmm… zit ik die te verwarren… dan haal ik mijn opmerking weg!

Dit heeft echt bij mij alle betrouwbaarheidsproblemen van zigbee opgelost.

Heel kort door de bocht, maar Homey zijn zigbee implemantatie is gewoon brak en lijkt nooit wat te worden.

het feit alleen al hoe iedereen hier zit met “lampen op specifieke plekken pairen, wegens routes” of “delays tussen lampen van enkele secondes etc” zijn echt verledentijd, gewoon 7 lampen tegelijk aan op 1 plek werkt altijd goed in huis.

Ook lampen “koppelen” op een specifieke plek is onzin, ik heb een schakelsnoer met fitting ivm de 6x reset van tradfri lampen, reset/koppel 9 van de 10x alles in de keuken en kan ze daarna zo op zolder plaatsen, geen enkel probleem.

Het is dat ik HA wat lastig op mijn thuis server erbij krijg, en nog wat devices heb (zoals een “oude” zonnewering die ik via homey moet aansturen) anders was de homey eigenlijk al de deur uit.

Toch tikt het wel hard aan.
ik tel er op t moment 47, waarbij er nog 10 bij komen in de tuin de komende weken…

En tuurlijk gaat t hard op sommige vlakken, maar kijk ik hier in huis dan heb ik in de woonkamer/keuken/al al 20 lampen hangen met zigbee.

zelfs mijn overkapping in de tuin heeft er straks 14 stuks ':stuck_out_tongue:

1 Like

Na het topic te lezen lijken lampen toch echt wel de boosdoener. Met lampen loop je snel tegen de limiet aan. Daarom heb ik alle lampen aan een hue bridge wat mijn homey alle ruimte geeft voor wat ander spul. Aan hue bridge kan je ook hun motion sensors hangen, en deze werken perfect.

Als je alle lampen aan de hue bridge hangt en alle sensoren incl. eventuele slimme stekkers aan Homey kom je denk ik ook een heel eind. De slimme stekkers fungeren dan mooi als router om een goede mesh door je huis te kunnen bouwen.

2 Likes

Als je het hebt over de Zigbee-limiet van Homey: lampen (of beter gezegd: Zigbee routers) zorgen er juist voor dat je je Zigbee-netwerk potentieel groter kunt maken dan de hardwarelimiet van Homey van (ongeveer) 15 apparaten.

Blijkbaar niet, mensen lopen tegen hard caps aan van 35-40, zelfs met routers?

35-40 is toch groter dan 15…?

Ja ik bedoel dat je na die limiet (35-40) niet verder kan, zelfs met meer routers. En daarom je lampen dus best apart op een hub zet als je zoveel apparaten hebt. :grinning: