Info uitThings Network-webhook in Homey gebruiken

Ik krijg domweg niet scherp hoe ik de meetgegevens uit een LoRa-sensor dmv een webhook in Homey kan gebruiken, bijvoorbeeld om er een virtueel apparaat van te maken.

De webhook uit TTN verstuurt onderstaande JSON gegevens (gekopieerd van webhook.site):

{
  "uplink_message": {
    "decoded_payload": {
      "err": 0,
      "messages": [
        {
          "measurementId": 4097,
          "measurementValue": -0.12,
          "type": "report_telemetry"
        },
        {
          "measurementId": 4098,
          "measurementValue": 93.98,
          "type": "report_telemetry"
        }
      ],
      "payload": "01011088FFFFFF0102101C6F0100840F",
      "valid": true
    }
  }
}

measurementId 4097 is temperatuur
measurementId 4098 is Rel. Luchtvochtigheid

Diverse mogelijkheden heb ik bekeken maar ik weet niet hoe ik het aan moet pakken.
Ik loop al vast bij het testen of ik de webhook wel correct ontvang. :face_with_diagonal_mouth:
Zo zou ik de bovenstaande JSON simpelweg als notificatie aan mezelf willen sturen.

Uiteindelijk zou ik een virtueel apparaat willen maken dat de gegevens van de LoRa-sensor als bron heeft. Wie helpt me op gang?

Gr.

zoiets?

Nee, de data komt binnen via een webhook request naar Homey. Volgens mij kun je niks met die data doen verder.

Dat zag ik niet aankomen. Waarom kan er niets mee gedaan worden?

De standaard kaarten van Homey stellen die data niet ter beschikking. Je kunt kijken of een app als Webhooks dat wel kan (de blurb suggereert van wel, in ieder geval).

Die app had ik bekeken. Aanwijzingen voor gebruik zijn erg summier voor mij. Tot nu heb ik er dit van gemaakt om eens te kijken wat ik ontvang. Maar ik lijk niks te ontvangen. Ik doe ws. iets fout in de syntaxis.

https://webhooks.athom.com/webhook/123456789123456789123456?homey=123456789123456789123456&event=[tuinkas]

Weet niet of ik de suffix &event[…] correct gebruik.

In de bijbehorende flow die de webhook moet ontvangen doe ik dit:

Beetje suffe documentatie, het moet &event=tuinkas zijn, dan werkt het wel.

Je kunt daarna de Body tag gebruiken om de data binnen te halen, bv hier het eerste message:

Helaas zijn Homey’s flows nogal beperkt en bestaat er bv geen makkelijke manier om over meerdere messages te itereren. Het is dan misschien makkelijker om de uitkomst van de Webhooks trigger door te sturen naar een Homeyscript zodat je alle data in één keer uit het bericht kunt halen.

:ok_hand:

Ja heb wat binnen nu. Ga het eens verder uitpluizen.

@Marcos_Hermanos
Ben je al wat verder gekomen om info uit TTN in Homey te krijgen?
Ik ben er ook mee aan het stoeien maar kom nog niet echt verder.
Zou je wat screenshots willen maken in TTN en vanuit Homey?
Mijn dank is groot!

Hi cautje,

Nee, af en toe heb ik er nog wat aandacht voor. Maar ook ik kom niet verder.
Ik denk dat het wel steeds makkelijker wordt om Lora sensors te gebruiken, als ik het zo zie bij Datacake bijvoorbeeld. Maar de koppeling met Homey krijg ik niet voor elkaar. Ik mis kennis.

Hi @Marcos_Hermanos
Ik ben wat verder gekomen, met behulp van Homeassistant.
Dat is eigenlijk niet wat ik wil en gaat ook een beetje langzaam.
Via de HA The Things Network app haal ik de sensoren binnen in HA.
In Homey haal ik ze dan weer binnen vanuit HA via de Homeassistant community app.
Sub-optimaal maar het werkt.
Ik zou de data eigenlijk direct uit TTN op willen halen maar de TTN app in de Homey store werkt niet en wordt ook niet meer onderhouden. Het zou fantastisch zijn als iemand deze app zou willen adopteren!
Bedankt!

Interessant. Heb HA wel eens overwogen vanwege de dashboards die je ermee kan maken, maar vond het nogal wat om daarvoor eigenlijk een soort tweede Homey tot leven te wekken.

Heb je speciaal hiervoor een HA installatie opgetuigd? Waarop draai jij HA?

Wellicht heb je iets aan de info die ik hier heb gepost, speciaal voor als je begint of wil beginnen met HA

Hardware ideetjes:

HA en Homey integreren:

Hallo @Peter_Kawa
Via HA werkt wel langzaam en ook wel wat omslachtig, het zou toch mooi zijn om een echte integratie te hebben vanuit TTN.
Er is een TTN app maar die wordt niet meer onderhouden.
Hoe zouden we die weer ergens onder de aandacht kunnen krijgen?
Bedankt!