Hue outdoor sensor helderheid

Beste Allemaal,
Als redelijk nieuwe gebruiker van Homey pro loop ik tegen het volgende probleem. Ik heb de Hue outdoorsensor via de Hue bridge aangemeld in de Hue app met bridge. Nu wil ik graag dat wanneer het duister begint te worden (instellen via de helderheidssensor van de outdoorsensor) dat wanneer er beweging geregistreerd word via dezelfde outdoorsensor dat de tuinverlichting gaat branden. Helaas denk ik dat de juiste kaart niet beschikbaar is.
Voorbeeld: als de helderheid kleiner wordt dan bv 25 (via logic tag) en er is beweging dan moet lamp X gaan branden.
Tot zover prima zolang er nog een beetje licht is. Als er pas beweging is als het donker is doet deze flow het niet omdat de helderheid niet meer veranderd.
Voorbeeld 2 als de helderheid kleiner wordt dan bv 25 en er wordt beweging gedetecteerd dan moet lamp X gaan branden. Ook hier loopt het fout als de helderheid niet meer veranderd omdat het donker is. Ik denk dat er een kaart moet zijn waarin IS gebruikt wordt. Bv: als de helderheid kleiner is dan…
Ik heb ook een lichtsensor van klikaanklikuit. Als ik deze gebruik om de helderheid te bepalen werkt de flow wel.
Bv als nachtalarm aan is (klaklu) en er is beweging (hue outdoor) dan moet lamp x gaan branden.
Ik heb diverse malen de sensor verwijderd, aangepast enz enz. maar krijg het niet zoals ik zou willen. Ook heb ik de outdoorsensor in de hue app zonder bridge aangemeld maar ook hier hetzelfde resultaat.
Herkend iemand dit probleem of kan iemand mij aangeven wat ik fout doe?
bij voorbaat dank.

Voorwaarden omkeren: Als er beweging is EN de Helderheid is lager dan xx, DAN schakel lamp aan.

Zoiets?

Beste JP,
Bedankt voor je reaktie.
Helaas is er bij EN maar 1 kaart beschikbaar van de Hue outdoorsensor en dat betreft de bewegingssensor.
Dus moet ik denk ik bij EN de Hue outdoorsensor loslaten.
Ik denk dat de oplossing van Hans wel zou kunnen en dat ga ik testen.

met vriendelijke groeten,

Gert-Jan van de Brug

Beste Hans,
Bedankt voor je reaktie.
Ik ga dit testen. Ik denk dat ik te lang de oplossing binnen de kaarten van de Hue outdoorsensor zoek en door gebrek aan ervaring niet verder gezocht heb.

met vriendelijke groeten,

Gert-Jan van de Brug

Dag Gert-Jan,

Ik gebruik Better Logic om de waarde van de lichtsterkte van de outdoor sensor te registreren. Dat gebeurt in een aparte flow. In deze flow wordt de waarde als het ware opgeroepen. Dat kan niet met de normale kaartjes.

Beste Hans,
Bedankt voor de tip. Ik zal dit proberen. Mijn eerste indruk is dat deze app wel enige handigheid eist. Mede de engelse taal is voor mij een dingetje.

met vriendelijke groeten,

Gert-Jan van de Brug

Ik las nu dat je ook Logic gebruikt. Daarmee moet het ook lukken. Gewoon eerst in de flow: als de bewegingsmelder aangaat en het lichtniveau lager is dan…
Het zou dus moeten lukken. Succes!

Beste Hans en anderen,
Ik heb jouw voorstel getest en inderdaad dit werkt perfect.
Ik was teveel gefocust op de kaarten van de outdoorsensor met de opties helderheid.
Bedankt.

Bedankt hiervoor, weer wat wijzer :+1:
Kon het mooi gebruiken met de Advance flow.
Liep er steeds tegen aan dat de waarde wordt kleiner of wordt groter i.p.v. IS, wat toch een heel verschil is in de werking.
Je hebt hier dus een probleem opgelost :grinning:

:+1:

Hallo allen,
Ik probeer iets vergelijkbaars, maar het licht blijft dag en nacht inschakelen. Ik snap niet helemaal wat Hans hier heeft gebouwd dus deel ik mijn eigen flow:

Wat doe ik verkeerd?

Zit in dezelfde bewegingsmelders ook de helderheid sensor in?
Misschien is die waarde nog niet doorgekomen op het moment dat het licht al aan gaat.
Je zou ook een kaartje extra kunnen maken die de helderheid van dat moment even in de tijdlijn zet.
Dan weet je zeker of je onder de 10 zit.
Misschien vertraging er tussen van 1 seconde. (tussen bewegingsmelders en helderheid kleiner dan 10)
Maar is het geen lux ipv helderheid?
Heb je de helderheid van het juiste apparaat gekozen?

Bedankt voor de hulp Mike!

Blijkbaar moest er ergens een hobbel genomen worden, want ineens werkt het!
De flow is goed zoals die hier nu staat, maar ik leer langzamerhand dat het soms even duurt voordat een flow echt z’n ding gaat doen. Terwijl ik steeds blijf proberen, en meteen dingen begin aan te passen wanneer het niet direct werkt.