IKEA motion sensor, sist aktivitet ikke oppdatert?

Er det bare meg eller har IKEA motion sensor blitt dĂ„rligere pĂ„ oppdage nĂ„r siste aktivitet var? Jeg har flere slike. De fleste steder bruker jeg de for Ă„ oppdage nĂ„r rom gĂ„r fra ikke aktivt til aktivt, det fungerer enda bra, men siden for en mĂ„ned siden sĂ„nn ca innbiller jeg meg at disse har blitt dĂ„rligere pĂ„ registrere i Homey appen NÅR siste aktivitet var.

Ta denne f.eks:
image

Og denne, som er plassert en plass der det sjelden er noen aktivitet:
image

Sistnevnte gÄr i status nei 1 minutter etter sist aktivitet og forblir i status nei til neste gang noen gÄr forbi. FÞrstnevnte er stort sett satt til ja nÄr aktivitet.

I fÞlge denne er det aktivitet, for 34 minutter siden. Greia er at disse skal egentlig gÄ i status nei nÄr 1 minutt siden siste aktivitet. Det gjÞr ikke denne, som mÄ bety at den registrerer bevegelse fortlÞpende, men tid siden sist aktivitet oppdaterer seg ikke.

Dette skapte litt problemer for meg, fordi plutselig slo lysene seg av mens jeg satt og jobbet fordi “sonen var sist aktiv for mer enn 30 minutter siden”. Dette selv om denne registrerte aktivitet. For Ă„ fikse dette mĂ„tte jeg sette kamera i taket til pĂ„ for Ă„ pĂ„ den mĂ„ten fĂ„ riktig info om nĂ„r sonen sist var aktiv. Fungerte fint i Mai og Juni.

Jeg kunne sÄ klart satt det opp slik at lyset slo seg av nÄr denne sensoren fra IKEA ikke lenger registrerer aktivitet, men jeg har opplevd at den innimellom ikke plukker opp at jeg sitter her og setter bevegelse oppdaget til nei fordi jeg sitter for rolig. Derfor
 aktivitet siste halvtimen.

Jeg har byttet batteri et par ganger, lagt til sensor pÄ nytt, jeg har til og med byttet ut den jeg hadde med en helt ny en da jeg tenkte den kanskje kunne vÊre defekt?

Flere som har opplevd det samme?