Ik wil "Flow uitschakelen omdat deze te vaak werd uitgevoerd" uitschakelen?

Nou nee.
Ik vraag om een werkbare tijdsgebaseerde trigger.
Elke minuut, elk uur of elke dag een flow starten.

Nu is het voorbeeld dat ik in de eerste post gaf -een bewegingssensor- al reeds opgelost, ik heb degenen die me daarbij geholpen hebben daar vriendelijk voor bedankt. Inderdaad heb ik daarvoor een uit-en -inschakelen flow bijgezet en dan zie ik inderdaad wel de “deze flow is automatisch uitgeschakeld” notificatie meldingen als ik voor een paar dagen terugkijk, maar door het weer inschakelen stopt de flow dan niet.
En nu heb ik de tweede mogelijkheid uitgevoerd en dat is twee flows gemaakt, 1 flow zet de lamp aan als de bewegingsmelder aangaat, 1 flow zet de lamp uit als de bewegingsmelder uit gaat.(de bewegingsmelder blijft aan voor zolang er in de tussentijd beweging gedetecteerd wordt) Nadeel is dan als je de tussenstekker manueel aanzet, de tweede flow die weer uitzet.
Maar goed, zoals gezegd, hier red ik me wel mee, opgelost is opgelost.

Blijft over dat elke tijdsgebaseerde trigger uiteindelijk ‘automatisch uitgeschakeld’ wordt.
Ik heb prima toepassingen voor elke minuut/uur/dag een flow starten om bijvoorbeeld een sensorwaarde uit een URL uit te lezen. Om een ander voorbeeld te geven: om elke dag van een zonneboilerpomp de kWh van het verbruik van die dag uit te lezen uit een url.
Dat is best handig hoor om zo’n tijdsgebaseerde trigger te hebben. Maar ze worden, soms pas na een maand, automatisch uitgezet. Inderdaad kan ik ook per flow een extra flow maken die het weer aanzet, en ja, ik hoop dat niet te hoeven doen bij elke flow.

Ik begrijp nu dat niemand (maar Roy en ik wel) tijdsgebaseerde triggers in de ‘als’ kolom gebruiken, of dat wel een heel slecht idee te vinden.

Ik probeer nu de zandloper (de countdown app) als trigger voor het starten van de flows en ga nu even rustig afwachten of mij dat brengt wat ik graag wil. Ik meld me weer als er malheur is, of over een maand als er victorie te melden is.

Ook dit is op te lossen met een variable
Je zou dit kunnen proberen ← sorry voor het beren :wink:

Maak een JA/NEE variable bijv “aangezet door sensor”
Maak een CountDown bijv “Uit na tijd”

Flow 1

deze zet de lamp aan bij beweging

Als
Beweging melder gaat aan

En
lamp is uit
En
Het is snachts (hier kan natuurlijk ook een andere voorwaarde)

Dan
Zet lamp aan
Zet aangezet door sensor naar Ja

Flow 2

Deze zorgt voor het uitschakelen na 60 sec nadat de sensor geen beweging meer ziet en alleen uitschakelt als deze door de sensor is ingeschakeld, dus niet als je manueel de lamp hebt aangezet
Deze zorgt er ook voor dat elke keer als de beweging melder niets meer ziet, de zandloper opnieuw begint te tellen

Als
Bewegingsmelder gaat uit

En
aangezet door sensor is gelijk aan “ja”

Dan
Draai zandloper om uit na tijd 60

Flow 3

deze zorgt voor het daadwerkelijk uitschakelen na 60 sec

Als
Zandloper leeg uit na tijd

And
aangezet door sensor is gelijk aan “ja”

Dan
Zet lamp uit

Flow 4

deze zorgt ervoor dat de variable gereset word naar nee

Als
lamp uitgezet

Dan
Zet aangezet door sensor naar nee

Ik heb ook enkele tijdsgebaseerde flows. Zoals ik al aangaf, ik heb ongeveer 10 flows die iedere vijf seconden het weer (de standaard tag) checken. En deze lopen al drie weken ongestoord.

Ik ben wel benieuwd wat er uit de testen van Tasz komt.

Als hij ook geen problemen ondervindt, kun je wellicht kun je een melding bij Athom maken van dit probleem? Ik ben het met je eens dat ze wel handig kunnen zijn.

Sorry heb die flows uit gezet. Ik heb zelf wat z-wave/Fibaro probleemjes en heb een paar keer moeten rebooten gister avond.
Die test laten lopen heeft dan niet zo veel zin.

Aangezien ik helaas ook last heb van de wel bekende geheugen bug kan ik toch niet langer testen dan twee weken.

@Neuron44
Dan zit ik zit ook ferm in jouw team -team tijdgebaseerde triggers kunnen best handig zijn- en zijn we nu met z’n drieën.

Een melding maken bij Athom heb ik in het verleden wel eens gedaan, maar leidde geen enkele keer tot iets vruchtbaars, en na een tijdje werd de melding door hen gewoon verwijderd. Het gaf wel wat negatieve energie, dus ik wil nu Homey gewoon gebruiken wat kan en wat niet kan iets anders voor verzinnen.

De zandloper werkt prima tot nu toe. Wel verdwijnt een zandloper als je homey herstart vreemd genoeg. (maar dat regel ik wel weer met een extra flow)
@Tasz: Ik moest herstarten omdat het geheugen van Homey heel langzaam helemaal vol loopt, zo over een aantal dagen, totdat het ding stroperig wordt. En dan moet je opnieuw opstarten (je kunt zien wanneer ik herstartte):

Is dat wat je bedoelt met de geheugenbug, want zo ja, dan zit ik ook stevig in dat team.

Edit: Sorry voor de off-topic post.
Ik wilde eens kijken of mijn geheugen ook langzaamaan vol loopt. Maar toen ik net de insights pagina opende, zag ik deze optie niet meer:

Iemand een idee hoe dat komt?

Yub, welkom bij de club :sleepy:
Is ook een draadje over Vollopen geheugen

Gebruik je de candy-app om te herstarten? Verder nog negatieve gevolgen van een herstart? (nog niet eerder gedaan)

Werkt bij mij wel gewoon:
image

Power user aanzetten.

Maar zullen we deze discussie hier houden ?Vollopen geheugen

Ik heb stevig taalgebruik gebezigd toen ik dat draadje las. Heb het wel binnensmonds weten te houden, dat wel.
Dit fenomeen kan trouwens ook een effect hebben op het ‘automatisch uitschakelen’. Het kan overal effect op hebben. Allerlei vreemd gedrag kan de kop op steken. Apps die niet meer goed werken. Homey onbereikbaar.
En ook dat er allerlei flows automatisch uitgeschakeld worden.

Ik zal eens een homey iedere twee dagen laten herstarten. En vijf flows die met iedere seconde een fijne opdracht doen. Dikke kans dat dat gewoon soepel blijft werken voor jaren en jaren.

Ja is inderdaad een mogelijke oorzaak.

Ik heb contact gehad met Athom en ze zijn er mee bezig zeggen ze.

Ik moet het ding elke dag opnieuw opstarten om niet in de geheugen vol situatie terecht te komen, terwijl ik met Homey nog niet echt veel doe.
Het is niet dat als het geheugen vol zit dan ook meteen een risicovolle periode begint, maar ja, dit is wat ik er aan kan doen hè. Opnieuw opstarten.

Athom heeft niet echt een goede trackrecord van snel problemen oplossen. Ook niet van problemen volledig oplossen trouwens. Ik ben niet voornemens om voorgaande twee zinnen bij elk wissewasje te zeggen, liever er omheen dan ben ik er niet afhankelijk van. Maar ja, dit moet toch wel opgelost worden. 1 keer per dag opstarten kan nog net, ik doe 6u 's morgens dan kan ik net een dag doorkomen.
Baalmomentje

Hou er wel rekening mee dat Homey geen windows is maar Linux. Een eigenschap van Linux is dat geheugen gealloceerd wordt.

Misschien moet je wat ongebruikte of onlogische flows uitschakelen… Die willen ook nog wel eens geheugen vreten.

@DaneedeKruyff
Dat weet ik

Top

Ik heb een overzicht gemaakt van het geheugengebruik van homey en z’n apps van de afgelopen 14 dagen. Vanaf boven naar beneden, eerst zie je het geheugengebruik van de apps (12 stuks) en daaronder het geheugengebruik en het processorgebruik van het systeem. Zie afbeelding.

De eerste lichtblauwe verticale lijn vanaf links is getrokken bij een piek van de processor’systeem’ op de waarde 3,5.
Daarna zie je bij de app Philips Hue (van athom) dat het geheugengebruik een flatliner is, dit komt omdat die app op dat moment gecrashed is.

De tweede lichtblauwe verticale lijn vanaf links getrokken is wanneer de logs even niet meer bijgehouden wordt door Homey. Het ding staat wel gewoon aan. Maar gewoon geen logs.

De derde lichtblauwe verticale lijn is getrokken bij een geheugengebruik van ‘systeem’ van ongeveer 390 MB. De apps gebruiken aan geheugen ongeveer 170 MB. Bij elkaar opgeteld 560 MB. Het systeem is non responsief en is niet meer te gebruiken en ik start het opnieuw op.

De vierde lichtblauwe verticale lijn is getrokken bij het punt dat ik ALLE flows uitgeschakeld heb en het systeem opnieuw opgestart heb.
Hierna zie je hetzelfde steile oplopende lijntje bij het systeem geheugengebruik. Net zo steil oplopend als bij wanneer er wel flows zijn ingeschakeld.

Het vollopen van het systeemgeheugen veroorzaakt allerlei bizar gedrag van Homey tot aan het moment dat het gewoonweg onbruikbaar is. Dit heeft niets met geheugenallocatie typisch voor linux te maken. Ook heeft het niets met gebruikerspecifieke flows te maken.

Hier zijn we mooi klaar mee mensen.

Vertel eens iets nieuws… Bijvoorbeeld hoe we het op kunnen lossen…

Gast echt. Voor mij is het niet iets nieuws. Kennelijk voor jou allemaal bekend terrein?
Leuk dat je dan wel doodleuk als tip gezegd hebt dat je wel wat flows kunt uitzetten en dat dat dan helpt, terwijl je kennelijk weet wat er aan de hand is. Allemaal niet nieuw voor je.

Ik ben niet te beroerd om over werkbare oplossingen te praten, moet de discussie die er nu is wel voorbij de pietluttigheid dat het aan de gebruiker ligt dat er een probleem is.

Een quick win kan zijn elke dag herstarten, maar in hoever dat de instabiliteit voldoende minder maakt is maar te zien omdat dat geheugen best rap vol raakt.

Het zou allemaal mooi zijn en zo als Athom dit snotje, of deze snotjes, eruit kan werken. Maar zo realistisch is het niet dat dat snel gaat gebeuren.