Ik krijg in Homey Pro de melding dat mijn inverter (Growatt) niet bereikbaar is

Hi Fred, bedankt voor je reactie.

Ik gebruik ook de zonnepanelen applicatie. En het is inderdaad geen heel groot probleem dat de verbinding soms even weg is. In het verleden was dit alleen wel heel vaak. Ben benieuwd hoe dat nu is. Heb de zonnepanelen sinds gisteren weer toegevoegd.

Allen,
Growatt schijnt een poosje geleden de API voor particuliere gebruikers uitgeschakeld te hebben.
Ik heb een manier gevonden om je Growatt (met LAN of wifi dongel) toch uit te lezen, je hebt er enkel een Rpi, mini-pcā€™tje of NAS waar Docker op kan draaien bij nodig.

Hallo Peter,

Leuk, maar wat hebben leken op elektronica gebied hier aan, want ineens werkt iets niet en moeten
ze ineens allerlei moeilijke dingen doen of kopen, die ze niets zegt of die ze begrijpen.
Er is niet eens een seintje gegeven, dat er wegens problemen iets wordt uitgeschakeld.
Ok, ik weet het: communicatie is een heel complex en moeilijk vak, maar doe een poging.

Ik vond het idee van een vriend van mij, om alles met 1 apparaat (Homey Pro 2019 Classic) te kunnen bedienen,
maar ik heb inmiddels al 5 verschillende appā€™s om een beetje overzicht te houden.
Programmeren vond ik het leukste vak, maar inmiddels loopt het aantal programmeertalen, scripts en procedures
gierend de bocht uit, maar ik probeer het nog steeds bij te houden als pensionado.
Er zijn er onder ons, die de moed al hebben opgegeven en het zou goed zijn ook aan die mensen te denken,
die graag aan vrienden willen laten zien, dat ze op afstand een lampje aan/uit kunnen doen of weten wat
de wasmachine verbruikt.

Verontschuldigingen, maar het moest me even van het hart.

Hartelijke groeten

Fred Bakker

1 Like

Hoi Fred,

Er komt geen elektronica bij aan te pas, enkel een pc-tje of NAS. Dat zal de modbus oplossing zijn waar je het over hebt?
Deze leek mij te ingewikkeld, maar ik heb me er niet goed in verdiept.

Vanaf de bank kan ik natuurlijk niet bepalen wie mijn voorgestelde oplossing wel of niet zou kunnen gebruiken. Het is geen prik prak klaar oplossing inderdaad.
Ik ga er ook niet vanuit dat iedereen dit zelf zou kunnen, maar dat bepaal je zelf door de tekst te lezen.

Ik ben geen pensionado, maar wel al een oude sok van bijna 55ā€¦
Deze oplossing heb ik de afgelopen maanden al een aantal keer opzijgeschoven als ā€œniet te doen voor mijā€, maar nu Growatt gewoon de stekker eruit trok, ben ik me er toch maar in gaan verdiepen.
Lezen, lezen, lezen, lezen.
Ik kan je ook verklappen dat ik er 2 middagen / avonden zoet mee ben geweest, maar dat kwam vooral omdat ik niet snapte waar ik welk IP adres moest invullen.

Het is dus gewoon een oplossing (al weet ik geen andere naast de eerdergenoemde modbus oplossing), die ik graag wilde delen. Als er een eenvoudigere manier is zou ik deze eerder delen dan een moeilijkere manier!

En het is niet neerbuigend bedoeld mocht je dat beeld hebben gekregen, ik weet heus wel dat veel Homey gebruikers geen (IT) techneuten zijn.
Maar moet ik dat er dan specifiek bij gaan schrijven? Iets als ā€œLet op, dit is geen prik prak klaar oplossingā€?

Of moet ik daarom deze oplossing maar voor mezelf houden?
Zelf zou ik het erg jammer vinden, als anderen hun oplossingen niet delen, omdat ze inschatten dat het te ingewikkeld zou zijn voor de gemiddelde Homey eigenaar. Je bepaalt als lezer gewoon lekker zelf of je er iets mee kunt of niet is mijn mening.

Deze oplossing is (voor mij) verre van simpel, maar het is mij gelukt door gewoon de handleidingen exact te volgen. En ja toevallig heb ik een oud mini pc-tje waar linux Debian op draait (maar 't kan ook met Windows), waar ik de ā€˜grottā€™ service op kon installeren.

Dat de heren/dames van Growatt zo arrogant de stekker er gewoon uit trekken is mooi ruk inderdaad, geen idee waarom ook, kosten besparing misschien.
Ze hadden een abbo kunnen aanbieden, ik noem maar wat.

Helaas staat in de IT, cloud en domotica wereld niets vast, en voor je het weet is het leuke systeem wat je had onbruikbaar door het uitvallen (of uitzetten) van een of andere service. Of de verdraaide updates. Zie de berg apps die opeens niet geschikt zijn voor de Pro 2023. Leve de vooruitgang.
Laatst vertelde iemand dat hij zijn 4 thermostaten weg kon flikkeren, omdat de cloud service opeens poef was verdwenen.

Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie !! ;-))
Door je vriendelijke woorden, zal ik eens kijken of ik een oude Raspberry kan opduikelen en er mee aan de slag gaan.
Ik zou zeggen, dat het een gemiste kans van Growatt is, nu de markt stokt wat zonnepanelen betreft.

Evengoed leuk, dat je gereageerd hebt.

Hartelijke groeten

Fred Bakker

1 Like

Graag gedaan, Fred.
Ik vond het goed en begrijpelijk dat je reageerde, en zal een volgende keer beter proberen aan te geven wat er bij komt kijken. Ik lees zelf natuurlijk ook wel eens oplossingen van ā€˜effe dit, effe dat en klaarā€™ waar ik dan de ballen van begrijp, omdat ze er vanuitgaan dat je bepaalde kennis in huis hebt.

Inderdaad met een oude Rpi moet dit, qua computer, goed te doen zijn.
Met deze ā€˜Grottā€™ oplossing kun je er ook nog voor zorgen dat er geen PV data meer naar China gaat (dat doet Growatt dan weer wĆ©l, standaard).

Vriendelijke groet,
Peter

En vraag gerust, stomme vragen bestaan niet!

Hallo Peter,

Dank je wel voor je reactie.

Hartelijke groeten

Fred Bakker

1 Like