Ik ben op zoek naar het perfecte verlichting dim schema, zodat het licht overdag via de ramen naadloos overloopt in gedimd licht via spots in de woonkamer/keuken. Hiermee bedoel ik het volgende:
A. Dat als buiten gaat schemeren, dan zakt afhankelijk van het aantal ramen het aantal lux in een kamer onder de ‘daglicht’ grens van 200 lux. De verlichting in een ruimte zet je dan hoog, zodat de ruimte 200 lux blijft ondanks dat dat het buiten steeds donkerder wordt. Het valt eigenlijk dan niet op dat het licht aanstaat.
B. Vervolgens wordt het buiten steeds donkerder en wil je het licht langzaam (onzichtbaar) omlaag dimmen zodat de juiste sfeer ontstaat. Mijn idee is dat je dan je verlichting om 21u (uitgaand van een bedtijd van 23u) naar bijv 100lux dimt.
Twee vragen:
Is hier een theorie over, wat de ideale instellingen zijn en lux grafiek voor een woonkamer en keuken? Uiteraard zal je hier op persoonlijke behoefte een correctie op uitvoeren.
Met een Fibaro sensor kan de lichtsterkte in een ruimte eenvoudig gemeten worden. Wat is de ideale methode (transities van de Chronograph app?) om het licht in heel kleine stappen onzichtbaar te dimmen over een langere periode?
Hopelijk leg ik goed uit wat ik wil bereiken en ben benieuwd hoe anderen dit hebben ingesteld.
Eigenlijk maakt het dus niet uit wat buiten gebeurd, je wilt de verlichting op 200lux houden binnen. Je zou misschien met een pi regeling de dimmer kunnen sturen waarbij de sensor dan meer licht opvangt.
Er is een topic over een boiler slimmer maken met een dimmer, misschien vindt je daar nog wat ideeën. Ik heb daar een schema geplaatst waarbij de lamp regelt op P1 wat bij jou dan de sensor moet zijn.
Bedankt voor jullie reacties zover, allemaal interessant. De zonnestanden app gebruik ik al, maar bij bewolking kan het toch donker worden en wil je eigenlijk het licht (bij beweging) alsnog aan laten gaan. Dan werkt de de zonnestanden app minder goed.
Als het buiten donkerder wordt, dan wordt het verschil tussen de verlichte woonkamer en buiten erg groot. Je wil dan de woonkamer ook automatisch iets terug dimmen. Zijn hier stel-regels voor die in de meeste gevallen goed werken?
Ik snap je use-case nog niet helemaal. Je wilt eerst ‘voorkomen’ dat het donkerder wordt en daarna er juist voor zorgen dat het donkerder wordt?
Anyway, dit is hoe ik het opgelost heb:
Een number variable “WantedBrightness” op default 1.
Voor elke ruimte/lampengroep een basic “zet aan” flow die de lamp aan zet en de brightness op WantedBrightness zet.
Alles, dus bv activity-triggers en aan-knoppen in het huis, gebruiken de relevante “zet aan” flows. Er is dus geen enkele flow die zelf lampen aan zet, alles gaat via de “zet aan” flows.
Op gezette tijden zet ik die WantedBrightness op de gewenste waarde. Bij mij is dat simpelweg time-based: 07:00=1, 20:00=0.8, 23=0.5 en 01:00=0.25.
Advanced flow die, zodra WantedBrightness wijzigt, alle (relevante) lampen naloopt en de brightness instelt.
Zo werkt alles los van elkaar, maar gebruikt het elkaar wel. Lampen aan zetten gaat altijd op de juiste sterkte. De sterkte is met flows/knoppen ook in te stellen, of automatisch.
Het op deze manier “scheiden van verantwoordelijkheden” gaat je sowieso enorm helpen in de toekomst.
Je zou nu makkelijk een time-flow kunnen maken die vanaf 21:00 bijvoorbeeld iedere 10 minuten 0.05 van de WantedBrightness afhaalt. Zo ga je in 3 uur geleidelijk van 1 naar 0.1.
Ik heb ook even met de lux-waardes gespeeld, maar dat gaf toch niet echt het gewenste resultaat. Voornamelijk omdat die waarde niet echt linear lijkt te zijn, een een wolke voor de zon meteen voor raar gedrag zorgt. Dan moet je die waardes weer gaan middelen over de tijd, etc… Ik ben terug naar simpelweg ‘tijd’.
(In de praktijk heb ik er nog diverse checks omheen zitten, zoals WantedBrightness niet automatisch aanpassen als die onlangs handmatig is gezet. But you get the point.)
Ik heb zoiets voor mn verlichting in woonkamer en keuken. Ik werk met een luxmeter die buiten hangt en eentje in de keuken. Mn keuken verlichting gaat aan onder een bepaalde lux (keuken) en bij beweging. Woonkamer gaat savonds aan mbv de lux meter buiten, eerst dimmen van 1% naar 30% in een koelere kleur over een bepaalde tijd. Bij lagere lux gaat ie over naar een warmere kleur en schakelt meer verlichting aan