Hvordan verifisere at Flow faktisk har 'kjørt'

Heisann!
Jeg er newbie på dette…men, forhåpentligvis kan noen hjelpe meg litt på vei.

Jeg har satt opp en Flow som skal slå av/på varmtvannstanken mellom bestemte klokkeslett. Dette fungerer hvis jeg kjører ‘manuell test’, men ikke hvis jeg lar ‘automatikken’ gå av seg selv…
Hvordan vet jeg at Flow går automatisk?
Finnes det en log som kan verifisere at Flow ‘kjører’?

Mvh,
Stig :wink:

Det er fordi logikken din ikke henger på greip. Hvis du ønsker at noe skal skru seg av til et visst klokkeslett så starter du flowen med det. Feks. Når klokka er 0630, så skru av vvb og skru på igjen etter x antall minutter (delay).

Da får du også en flow som kun sjekker på tidspunktet og ikke bruker CPU hvert 30 min på å gjøre ingen ting

Tusen takk Andreas!
nå har jeg gjort om flowen…dette var jo litt enklere :slight_smile:

Hvordan vet jeg at Flow går automatisk, og finnes det en log som kan verifisere at Flow ‘kjører’?

//Stig :wink:

Flere måter du kan bekrefte om dette er utført. Du kan feks legge til notification til deg selv i samme flowen, med for eksempel teksten “varmtvannstank slått på/av”.
Dette bekrefter at flowen er kjørt, men strengt talt ikke om det virker.
Hvordan styrer du varmtvannstanken? Antar det er snakk om en smartplug av noe slag. Hvis denne har strømmåling, kan du også lage flows basert på effekten.
Eks:
Når:
Strømmen endrer seg
Og:
Effekt er høyere enn 100w
Så:
Send notification “varmtvannstank på”

P.S.
Antar dette er for å spare penger. Et lite tips. Last ned appen Heating Controller. Da kan du heller skru av og på varmtvannstanken din basert direkte på strømprisen. Er dessverre ikke noe fasit at strømmen alltid er billigst på natta, slik media gjerne fremstiller det. Kl 9.30 som du nå skrur på din er strømmen faktisk ofte svært dyr. I dag f.eks er timen mellom 9 og 10 døgnets tredje dyreste time.

Se min flow under. Den gjør at vvt er på de 12 billigste timene i døgnet. Hvor mange timer du trenger at din står på avhenger av hvor mange dere er i husstanden, hvor mange liter og hvor godt isolert tanken er.

1 Like

Du kan også legge til i slutten av flowen at den skal skrive til tidslinja, da får du det på forsiden av appen

1 Like

takk for tipset Andreas! :slight_smile:

er det noen forskjell på ‘Heating controller-’ og ‘Tibber-funksjonaliteten’?

Ja, det er vesentlig bedre flow muligheter.

Heating Controller har mange funksjoner forøvrig, men jeg bruker kun strømpris funksjonaliteten, så kan ikke uttale meg om resten av funksjonene.

Jeg er også newbie her…
Er det noen ulemper med å bruke CPU på en så liten flow to ganger i timen?

Det kan jeg ikke forestille meg. To ganger i timen er «sjelden» i datamaskinsammenheng.

1 Like