Hvor kjøper folk produkter for integrasjon til Homey?

Hei,

Jeg har nettopp kjøpt Homey Pro og bestilt noen småting hos Tibber som kan legges til.

Når jeg søkte etter en hub for hjemmeautomasjon var det noen ulike produkter, men det virker som denne over tid kan gi meg mest for pengene.

På sikt så ønsker jeg å styre eller slå av/på tilkoblede enhet i hjemmet.
Men først kan det være nyttig bare å lese av verdier, eksempelvis effektforbruk, temperatur, luftfuktighet osv.

Jeg har integrert den mot Tibber for å prøve å koble ut VVB når strømprisen er på det høyeste. De har et produkt som heter Aeotech Heavy Duty Switch, men det er stort sett det de anbefaler grunnet den høye effekten over tid.

Det kunne også være interessant å fått tak i en plugg som tåler effekten til vaskemaskin / oppvaskmaskin / tørketrommel for å få med denne effekten i det daglige forbruket.

Hvor er det smart å begynne når så man ikke går vill og vil gjøre alt med en gang?

Velkommen :slight_smile:

Jeg tror den eneste rettesnoren er å ikke utelukkende legge til batteridrevne Zigbee-enheter, fordi det er begrenset hvor mange slike som kan være koblet direkte til Homey uten noen andre Zigbee-enheter som kan fungere som mellomledd.

Ellers må det være dekning ut der du skal bruke nettverket, det kan være noe å tenke på.

Det kan være lurt å holde seg til så få merker/produsenter som mulig, så blir færre apper som tar opp minne på Homey. Og så er det lurt å sjekke godt at noe fungerer bra med Homey før du kjøper. Det holder dessverre ikke helt å bare se at enhetene er støttet, det kan fortsatt være kjente problemer med de forskjellige enhetene som du ikke oppdager hvis du ikke sjekker ut forumet på forhånd. Det kan være enheter som oppfører seg ustabilt, som fungerer på en annen måte enn du hadde tenkt, som har funksjoner som du ikke får brukt, eller har en app med feil som ikke blir rettet.

Det høres lurt ut å velge enheter fra de mest utbredte og populære leverandørene, men det er for eksempel Aqara jeg har hatt mest styr med å få paret til Homey. De har også vært ustabile, men nå har de fungert bra for meg ganske lenge. Philips Hue og Ikea Trådfri er populære på lys.

Og husk at Zigbee og Z-wave er to forskjellige nettverk, så en Hue-pære kan ikke være bindeledd mellom Homey og en Aeotec Heavy Duty Switch.

Lykke til, og bruk forumet :+1:t2:

Jeg har i stor grad basert meg på Z-wave fra Fibaro. De fungerer stort sett greit med Homey, med unntak av Universal Binary sensor (som vel er utgått fra sortimentet nå). Z-wave enheter er ofte litt dyrere enn zigbee, men ikke mye. Jeg har drevet med dette i noen år, og hadde en annen hub enn Homey til å begynne med. Den hadde ingen zigbee støtte, derfor begynte jeg med z-wave og fortsatte med det også når jeg gikk over til Homey.

Jeg har z-wave dingser i 3 ulike hus, med over 100m mellom ytterpunktene. Fungerer overraskende bra etter at jeg spanderte på et par Aeotec Range Extender 7 for å nå fram til verkstedet som ligger 80m fra huset.

Jeg har såvidt begynt å bruke zigbee, har en billig batteridreven temp-sensor og et par Hue-pærer (uten Hue hub). Erfaringa så langt er at zigbee ikke har all verdens rekkevidde, men må, som Axel skriver, ha noen 220v-tilkoblede enheter (f.eks Huepærer) spredt rundt i huset for å få en OK dekning. Det samme gjelder forsåvidt for z-wave, men der har jeg så mange uansett at det ikke er noe tema.

Nå de siste par årene har jeg stort sett kjøpt Fibaro-enheter på Power. Lokalt utsalg, greie priser.

Angående forhandlere, så har jeg brukt mye Kjell & Co. og NetOnNet. Men bra tips om at Power har mye Fibaro, det visste jeg ikke.

Takker for tipset. Skal sjekke opp det.

Jeg handler mye av mitt fra IKEA. Gode priser og godt utvalg. Best av alt, det kan kobles direkte til Homey uten bruk av ekstra hub. Prøver som flere andre sier å holde meg til noen få merker. Jeg startet med smarte lyspærer og har avansert etter hvert. Jeg er ganske fornøyd med den fremgangsmåten. Fordi det kan jo være at du underveis finner ut at dette var ikke noe du hadde særlig interesse for.

Jeg har også en logitech Harmony One fjernkontroll med hub. Den anbefales på det varmeste for smart styring av TV og tilhørende utstyr. Den er vel ikke lenger i salg i butikk, men kan se for meg at du kan få tak i brukt. Med 1 knapp kan jeg slå på, tv, lydplanke, xbox, sette lydplanke og tv til riktig kanal og dimme/slå av lys. Motsatt når jeg trykker på av-knappen.

Når jeg ikke er på utkikk etter IKEA-utstyr har jeg ofte gått til Power eller Elkjøp. De har begynt å ta inn mer og mer smart-dingser.

1 Like

Har etter hvert kombinert en del forskjellig, avhengig av bruken. Eks Fibaro (Z-wave) releer til enkelte lysbrytere (eks utelamper), samt varmtvannstank og noen varmekabler til rør som styres fra sikringskap.

Heat-it Z-wave termostater tii alle gulv (veldig fornøyd med utseende, middels fornøyd med hvor stabile de er).

En del billige temperatursensorer, magnetsensorer og bevegelsesdetektorer fra Aqara (Zigbee, batteri), kjøper fra Aliexpress, men finnes også his Elektroimportøren og Kjell&Co.

Et par Nexa smartplugger med dimmerfunksjon (blant de få som har det) som går på Z-wave.

En del billige Nexa 433 Mhz smartplugger til noen panelovner (3 stk for 299).

En del Philips Hue filament-pærer som jeg forhåndsinnstiller til ønsket dimming og deretter bruker mest med vanlig lysbryter. Det samme gjør jeg med en god del IKEA Trådfri-pærer, blant annet spotpærer i nattbordlamper. Kobler de opp og stiller inn litt varmere og mer dempet belysning så det blir ‘pent’. Deretter bare bruk videre med lampens bryter.

Røykvarslerne går på 867 mhz og er seriekoblet. Har var det viktigste å bli varslet mens jeg er hjemme og vi sover. Så er det en bonus at jeg kan få et varsel når jeg er borte. Det ble også en rimelig løsning sett opp mot mange andre og mer avanserte løsninger.

Ved å tenke litt på bruken og hva som er viktig og uviktig å automatisere, så kan man få til mye for ikke så mange penger.

Hei,

Mye av det du lister opp her er dessverre ikke av det billigste heller.

Aqara, IKEA, Hue er ikke billig i forhold til mye som er smart der ute.
Problemet er at ingen lager apper for det.

Det er ingen problem å få ting til å fungere, det er bare å kjøpe Elko feks så får du både kvalitet og en app i Homey.

Poenget var å ikke tømme lommeboka på denne hobbyen eller strømsparingen.

Så om du googler og finner noe som går på wifi eller zigbee så er det ikke sikkert det fungerer om ikke de har en apen API og noen har giddi å laget en app.

Utfordring kan også være at noen skriver at appen deres tar de fleste ting innenfor den protokollen. Så kjøper du den dingsen og det fungerer ikke. Noe må dessverre bare prøver ut og leveres tilbake fordi det ikke fungerer mot Homey.

Philips Hue virker som noe av det mest overprisa du får der ute, men det fungerer om du har en Hue bridge mot Homey. Jeg har en Hue pir sensor som på ingen måte vil snakke direkte med Homey.

Bruk prisjakt på produktet du vet fungerer med Homey, så vil du få listet opp mange (som regel) som har nettopp det produktet. Noen firma som du kanskje ikke engang visste om. I tillegg bruker jeg å søke på samme produktet på tyske amazon. Kjøpte nettopp 4 stk shelly 16a smart plugg derfra for ca 300 kr stk.