Vi planlegger å kjøpe nytt hus om ikke alt for lenge. Siden det er relativt tidlig i byggeprosessen tenker jeg å få satt inn smarte dimmere, termostater osv.
Her er jo masse å velge i, og jeg har tidligere erfart at selv om en smartdings “funker med Homey” så er det ofte veldig varierende hvor *godt* de funker.
Så jeg vil gjerne høre hvilke dingser dere anbefaler, og om det er noe jeg absolutt bør styre unna. Men gjerne også innspill til hva jeg bør tenke på nå som det er så tidlig i prosessen. Her er jeg åpen for alt av tanker og ideer!
Jeg tenker at det første du bør vurdere, er om du skal basere deg hovedsaklig på Zwave eller Zigbee. Det ser jo ut som om du har brukt Homey før, så du har vel erfaring med begge. Om huset er stort, er kanskje Zwave noe mer stabilt enn Zigbee. Jeg bruker hovedsaklig Zwave og har et nettverk som dekker tre hus med 100m mellom ytterpunktene. Jeg tror det hadde vært vanskelig å få til med Zigbee.
Men uansett vil du nok ende opp med begge to, om du skal ha Hue eller lignende blir det jo mye Zigbee.
Jeg har lite spesifikke produktanbefalinger. Jeg bruker mye Fibaro, de fungerer bra og er stabile. Dog har jeg måttet bytte ut noen etter noen års drift. Jeg bruker også Heatit. Releene er jeg godt fornøyd med. Jeg har bare en Heatit dimmer, den lurer jeg litt på, det virker som om 100% ikke er fullt lys.
1 Like