Hue lampen fysiek schakelen zonder blauwe draad

Voor nog minder geld (€10), maar met een beetje knutselwerk, kun je een Aqara contactsensor gebruiken voor hetzelfde doel.

1 Like

Ik kan me voorstellen dat dit voor iemand prettig werkt omdat je dan nergens aan hoeft te denken. In mijn situatie kan ik echter te veel scenario’s bedenken waarom het niet zou werken.

Waarom werkt dit bij @Daanjo dan wel? Of heeft het met het soort dimmer te maken?

Ik lees in de post van @Daanjo iets anders, daar staat in de post “De Hue lampen aansluiten op uw dimmer”.

In het geval van de post van @HarmJ lees ik dat hij de dimmer/switch volledig standalone wil gebruiken (“Hue lamp doorverbinden achter de schakelaar”), dus dat er geen (schakel-)draad loopt tussen de Hue lamp en de dimmer/switch is. En dát gaat volgens mij niet werken.

ah precies, duidelijk, die had ik gemist. Die draad is er bij mij wel inderdaad

nog handiger, je mist dan wel de functies om te dimmen of scenes te starten door de pulsknop langer in te houden lijkt me of niet? Hoe lang gaat het batterijtje mee, en kun je de batt. status zien in homey?

Die fibaro dimmer 2 is ook €50,- dus dan valt de hue/signify voor €40,- nog wel mee toch?

Ja, zo’n schakelaar is aan/uit en daar heb je het wel mee gehad :smiley: Batterijen gaan in mijn ervaring lang mee, ik zit nog op de originele batterijen en de sensoren zijn een jaar of anderhalf oud.

Fibaro Dimmer 2 is wel een heel ander apparaat dan het Hue ding. De Fibaro is bedoeld om domme lampen te bedienen, die van Hue is juist bedoeld om slimme lampen te bedienen. Qua techniek is het Hue apparaat een stuk simpeler omdat ie helemaal niks met 230V te maken heeft.

Ik heb een paar aquara Sensors besteld. Deze ga ik gebruiken bij de meeste schakelpunten. Daarnaast de fibaro op de plekken waar ik scènes wil aansturen of dimmen.

Ik heb een vergelijkbare vraag, dus ik voeg hem hier even toe: zijn er goede switches die 2 circuits kunnen bedienen, of ben ik dan aangewezen op het inbouwen van twee exemplaren van bijvoorbeeld de Shelly 1L? Er lijken een aantal apparaten te zijn die een dubbele schakelaar ondersteunen, maar dat zijn dan vaak dimmers die bijvoorbeeld de tweede knop gebruiken om de dimmer feller/zwakker te zetten.

Shelly 2.5? Shelly 2.5 | Shelly Cloud

Ah, ik had even moeten aanhalen dat ik ook op zoek was naar een systeem zonder nuldraad. De Shelly 2.5 heeft dus weer een neutraal/nul/blauwe draad nodig.

In de tabel staat dan “Working without a neutral line” → No

Er zijn heel veel switches die mét blauwe draad 2 circuits aan kunnen sturen, ik heb ze o.a. van KlikAanKlikUit in gebruik.

Robert, ik heb de magneet schakelaar hack gebruikt op een lichtpunt maar zit wel met een kleine “isue” waardoor ik het niet verder kan gebruiken op andere locaties met meerdere punten. Als ik een flow maak krijg ik namelijk de keuzes contact turned on en contact turned off (en wat over de batterij) maar ik zou eigenlijk mijn actie willen uitvoeren bij “verandering van contact” (off naar aan en omgekeerd. Zoals een drukknop schakelaar.) want ook nu, als ik mijn functie (licht/radio/verwarming in mijn geval) uit zet via de app blijft de schakelaar op “aan” en moet ik deze eerst manueel “uit” schakelen voor ik terug een “aan” functie kan zenden. Heb jij dit kunnen tackelen op een of andere manier?
Mvg, Yov

Dit werkt volgens mij alleen maar met een pulsdrukker als schakelaar. Hiermee geef je een korte puls (contact) die je vervolgens verwerkt in een flow (als contact, én lamp is uit, dan schakel lamp aan, of als contact, en lamp is aan, dan lamp uit)
. .

1 Like

Dag Paolo,

dank voor uw reply. Ik zou dit met flow’s wel kunnen opvangen,
als schakelaar aan en licht aan dan licht uit
als schakelaar aan en licht uit dan licht aan
als schakelaar uit en licht aan dan licht uit
als schakelaar uit en licht aan dan licht aan
echter zal ik dan een hoop flow’s hebben gewoon om bvb mijn lichtpunt in de woonkamer te schakelen, deze heeft 3 lichtpunten en dan moet ik telkens volgende flow maken:
als schakelaar 1 aan en schakelaar 2 aan en schakelaar 3 aan en licht uit dan licht aan
als schakelaar 1 aan en schakelaar 2 aan en schakelaar 3 uit en licht uit dan licht aan.
… enz, dit lijkt mij niet handig, mocht ik bij de sensor een functie kunnen krijgen 'when status change" dan maakt dit alles een pak eenvoudiger :slight_smile:

Ik gebruik hier sowieso geen Homey voor maar Home Assistant, en daar is het makkelijk te doen. Voor Homey ontkom je er niet aan om hier meerdere flows voor te moeten maken. Ik zou er zelf voor kiezen om het met een variabele op te lossen, daarvoor kun je namelijk wel triggeren op verandering.

En je kunt @TedTolboom vragen of 'ie zo’n veranderingstrigger kan implementeren.

Dag Robert,
Ik wil alles zoveel mogelijk centraliseren om het overzicht te bewaren. Daarnaast heb ik geen Home assistant (/hub/raspberry) lopen. :slight_smile:

De variabele en andere settings moet ik nog wat uit vogelen, ik heb de Homey nog maar een week en de onderdeeltjes lopen ook geleidelijk binnen.

Ik heb in het overzichts topic van de aqara en xiaomi app de vraag gesteld of de trigger toevoeging mogelijk is.

Vadim,

Je hebt dus geen fase en nul draad naar je lamp lopen? Welke heb je wel lopen? Ik heb al mijn GU10 spots >30 op continue spanning. Middels fibaro schakel ik aan/ uit (pulse).

  1. Is lamp uit start scene (desbetreffende lamp/ruimte).
  2. Is lamp aan zet lamp uit.

Op deze manier pas ik in de Hue app de scene aan (hoef ik niet in homey met waardes te pielen).

En moet echt zeggen dat alles nu als een :rocket: loopt. (v5.0.0-rc.58)

Oei Sjalabert ik denk dat je op een dwaalspoor zit :)! ik vrees ook dat ik een beetje afgeweken ben van de kern van dit topic ;)! ik heb deze wel lopen naar de lamp maar ik wil dus de “standaard” schakelaar slim maken, om zo ook samen met het licht de verwarming/radio te schakelen. of de kamer op afstand te kunnen uit schakelen.

Aqara Sensors zijn binnen. Waar heb je de kabeltjes aan gesoldeerd aan de andere kant van de sensor?

Aan weerskanten van het reed-contact (dat glazen buisje), de rode lijntjes op deze foto (niet van mij):
image

De sensor kun je gewoon laten zitten (tenzij je de sensor in de buurt van een sterke magneet gaat gebruiken, maar dat lijkt me niet).