Hue Dimmerswitch trigger en uitleesstatus

Beste,

Met de hue app, kan je de Philips Hue lampen goed bedienen, zowel aan/uit, kleur en dimmen gaat uitstekend, mijn hoge waardering voor de ontwikkelaar(s)!

Wat ik helaas mis is een uitlees mogelijkheid van bv de Dimmer Schakelaars gebaseerd op een algemene trigger waarmee je dan in de flow of je script de juiste actie kan uitvoeren. Je kan nu voor elke dimmer schakelaar 4 flows maken om hun trigger op te pakken (aan / uit / up en down)

Maar als je dan 5 van die dimmers schakelaars hebt, heb je al snel 20+ flows nodig om je lampen en logging te bedienen en dan heb je het nog niet eens over de scènes (ik zag ook andere forum items van bv Eternity, waar wel een workaround is voorgesteld, maar helaas geen echte oplossing is uit gedistilleerd.

Dus ben ik in het HomeyScript gaan kijken als ik daar op een meer gestructureerde manier de acties van de schakelaars kan gebruiken maar tot mijn verbazing zag ik dat je daar alleen maar de batterij kan uitlezen met ‘device.capabilitiesObj.measure_battery.value’

Dus dan nu mijn vragen:

  • Kan bv het ‘device.capabilitiesObj’ van de dimmer, uitgebreid worden met alle bedieningselementen van deze (en z’n opvolger) dimmer switch met een trigger als een van de koppen ingedrukt wordt en bv een status welke knop ingedrukt is, inclusief een count van aantal keren ingedrukt)?
  • En uiteraard, kan dit dan ook aan de elementen voor de flows toegevoegd worden?

Alvast bedankt!
Rudi

Wat je beschrijft zijn events, gebeurtenissen. Homeyscript heeft geen mogelijkheid voor het luisteren naar events, want dat betekent dat het script eindeloos moet blijven draaien (wachtend op een event) en dat is niet mogelijk in de context van flows.

Hi Robert, dankje voor je snelle antwoord! Maar wat ik dan niet snap, is dat je wel een trigger kan krijgen als je op één bepaalde knop drukt (is ook een event neem ik aan) en die triggert een flow met


maar dat het dan niet met een willekeurige knop kan zijn, die (welke) je dan in een status zou kunnen uitlezen. (misschien missen een aantal kaartjes voor de flow?) . Ik begrijp dat de flows niet alles kunnen oplossen, maar zou verwachten dat met de scripts toch meer mogelijk zou kunnen zijn. Misschien dat de ontwikkelaar daar eens naar kan kijken om bv de device.capabilitiesObj te kunnen uitbreiden, als hier meer mensen in geïnteresseerd zijn, zoals ik hierboven al vernoemde.
Rudi

Dat is de keuze van de ontwikkelaar (Athom) geweest, die hebben kennelijk geen aparte trigger kaart voor “een willekeurige knop is ingedrukt” willen maken. Dat ga je met Homeyscript verder ook niet oplossen.

Dat staat eigenlijk helemaal los van wat jij wilt. Als Athom een triggerkaart zou maken voor een willekeurige knop, hoort daar ook een local token bij waarin de ingedrukte knop staat. Daar kun je vervolgens in een “EN/OF” kaart op checken (“ALS een willekeurige knop is ingedrukt EN de knop die is ingedrukt heet “Aan” DAN …”).

capabilitiesObj wordt sowieso niet gebruikt voor events.

Ik heb het ook weleens geprobeerd maar ze doen er niks mee bij Athom
Je zou kunnen afkijken bij de app van Aqara switchjes daar kun je wel aangeven meerdere keren drukken en dan een event.
De meerdere keren drukken op de knoppen van Hue heb ik nou ingesteld via Hue Essentials App.

Maar dat is, voor zover ik weet, iets dat die apparaten hardwarematig ondersteunen. Niet iets dat in de Aqara app expliciet geprogrammeerd is.

Oke @robertklep dat wist ik niet weer wat geleerd.