Hue dimmer switch werkt niet meer

Al een aantal weken heb ik een Philips hue lamp en een hue dimmer switch gekoppeld via de Philips Hue Zigbee app (zonder hue bridge). Een aantal flows aangemaakt en ik heb de lamp prima kunnen bedienen met de dimmer switch.
Afgelopen week is de dimmer switch echter gestopt met werken, geen enkele toets werkt meer.
Switch is wel aanwezig in zigbee netwerk.
Ik heb het vermoeden dat, het probleem ontstaan is na de automatische update naar 3.2.1.

Dit is wat ik tot nog toe heb gedaan, zonder resultaat:

  • herstart Philips Hue Zigbee app
  • herstart Homey
  • verwijderen hue dimmer switch, en opnieuw koppelen (koppelen van de dimmer switch gaat wel)
  • Nieuwe dimmer switch gekoppeld en geprobeerd andere hue lamp te schakelen. Werkt ook niet.

In de flow zelf via de test button reageert de lamp wel.
Het lijkt erop dat de Hue dimmer switch, bij mij althans, niet meer werkt na de update naar 3.2.1.
Ik lees nergens op het forum over problemen met de dimmer switch na de update.

Zijn er mensen die dezelfde problemen ervaren?
Wat kan ik nog meer doen om het weer werkend te krijgen, ik ben zo’n beetje door mijn opties heen?

Brandt er een lampje op de dimmerswitch? Als je de Aan-knop indrukt, dan zou ik verwachten dat hij een rood lampje laat branden (of groen, als hij werkt). Mocht dat niet zo zijn, even de knoopcel vervangen.

Misschien is het zo simpel.

Er brand een groen lampje als ik een knop indruk.
De batterij is goed.
Als ik een nieuwe dimmerswitch probeer werkt het ook niet.
Vandaar dat ik het vermoeden heb dat de dimmerswitch niet meer werkt in versie 3.2.1.
Vreemd genoeg lees ik nergens dat er ook anderen zijn met dezelfde problemen.

Misschien werkt een soft reset van de remote. Hiervoor moet je alle 4 de knoppen tegelijk indrukken en zal het ledje even oplichten. Hopelijk heb je daarna weer een goede verbinding.

1 Like

Helaas ook een soft reset lost het probleem niet op.

die van mij doet het gewoon, met 3.2.1, gebruik hem meerdere keren per dag en net nog geprobeerd

De Hue dimmer werkt weer zoals het hoort.

In Homey Developer zag ik dat de communicatie van de dimmer switch, in het Zigbee Mesh netwerk, via een Ikea outlet control was gaan lopen.
Dat bleek uiteindelijk het probleem, blijkbaar werkt de dimmer switch niet via een Ikea outlet control.
Ik heb de Ikea outlet control weggehaald en de Homey herstart.
Daarna werkte de dimmer switch weer (nu mesh via Hue lamp).

Na de herstart van De Homey, als gevolg van de update naar 3.2.1, is het Zigbee mesh netwerk gewijzigd, met uitval van de dimmer switch als gevolg.

1 Like

@G_Gerrits wij hebben exact hetzelfde probleem: de hue dimmer switch is zichtbaar in homey, de gemaakte flows werken in test-modus, zodra wij op de switch-knop drukken brandt er de led groen op de switch-knop. Punt is echter dat de flows niet werken zodra wij de switch-knop daadwerkelijk indrukken.

je geeft aan dat je in homey developer kon zien dat het via een ikea outlet control was gaan lopen. hoe kun je dat zien? Wij hebben namelijk ook een ikea huishouden :wink:
Ik weet niet of dit relevant is, maar kijkende onder zigbee in homey developper, zien we dat alle devices in Zigbee een profileID hebben van 260, behalve de Philiphs dimmer switch. Die is 49246.

EDIT: het duurde even in chrome en firefox voordat we de routes konden zien. We zien inderdaad dat de switch via een ikea lamp lopen.

Het Profile id 49246 klopt.
Ik had alles al geprobeerd om de dimmer weer werkend te krijgen.
Dimmer verwijderen, opnieuw inleren, Homey hue app herstarten, Homey herstarten, niks hielp.
De route liep via een Ikea control outlet.
Uiteindelijk heb ik de control outlet verwijderd (uit het stopcontact), en de Homey herstart.
Daarna was het probleem opgelost.

PS. Het tonen van de route in de developer duurt even, dat is normaal.

Even een kickje op deze post:

Klopt het dan ook dat de Hue dimmer niet werkt in combinatie met IKEA lampen? Ik zou graag meerdere dimmers gebruiken om flows aan te sturen (voor alarm en verlichting).

Haha, ja, dat grote voordeel ken ik.
Dat is namelijk de grootste reden dat ik de Homey heb, maar goed.

De motivatie voor mijn vraag was eigenlijk de foutmeldingen die hierboven gepost werden mbt de aansturing van flows met de Hue dimmer in combinatie met IKEA Tradfri materiaal in dezelfde omgeving.
Ik heb namelijk al mijn lampen van IKEA Tradfri en schakel ze nu rechtstreeks met flows vanuit de app. Ik zou graag de Hue dimmer als losse schakelaars gebruiken. Daarnaast twee dimmers voor het in en uitschakelen van mijn alarm bij vertrek en aankomst.

Dus nogmaals mijn vraag: zou de Hue dimmer problemen geven in deze omgeving?

En beetje off topic: is er een beter alternatief voor de Hue dimmer voor het aan/uit zetten van het alarm (ook voor bijvoorbeeld de poets die niet de Homey app heeft)?

Ik heb bovenstaand probleem met de dimmer switch nu ook. Wat is de oplossing via de developer mode?

Sinds een dag of 3 werken mijn beide Hue Dimmers niet meer. Geen enkele knop terwijl ze maanden als een zonnetje hebben gedraaid.

Deed het zelfs nog veel sneller dan Fibaro (S2 - scène) dimmers.

Iemand een oplossing?

Ik gebruik de app van Johan Bendz.

Alvast enorm bedankt!

Dank voor je bericht Roy.

Nee, de batterijen zijn nog vol. Inmiddels heeft de ontwikkelaar gereageerd dus dat eerst even proberen!